הממונה על ההגבלים ענה למכתב הפומבי ששלחה אליו אורנה הוזמן-בכור, מנכ"לית משרד האנרגיה בשבוע שעבר, בו תקפה אותו על החלטתו לפרק את מונופול הגז. גילה: "נמנעתם עד כה מלהביע עמדה בנוגע להסדר שעכשיו אתם תומכים בו"
גילה עונה למשרד האנרגיה: הצרכן הישראלי ראוי לגז טבעי במחיר תחרותי
הממונה על ההגבלים ענה למכתב הפומבי ששלחה אליו אורנה הוזמן-בכור, מנכ"לית משרד האנרגיה בשבוע שעבר, בו תקפה אותו על החלטתו לפרק את מונופול הגז. גילה: "נמנעתם עד כה מלהביע עמדה בנוגע להסדר שעכשיו אתם תומכים בו"
תמונה ראשית: דיויד גילה. הממונה על רשות ההגבלים העסקיים. צילום: דוברות הרשות
בתגובה למכתב ששלחה אליו אורנה הוזמן-בכור, מנכ"לית משרד האנרגיה, כתב הבוקר דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים:
נמנעתם עד כה בתוקף מלהביע עמדה עקרונית ביחס למתווה שנקבע בטיוטת הצו המוסכם, הגם שמדובר באירוע מהותי ביותר בתחום שמשרד האנרגיה; מצד שני, עתה אתם מביעים תרעומת על החלטתנו לשנות את המתווה האמור, ומביעים, הלכה למעשה, תמיכה בקידום מתווה ההסדר שהוצע.
ממכתבך, כמו גם ממדיניות משרד התשתיות לאורך השנים, עולה עמדה אשר מעמידה מעל כל אינטרס אחר את מניעת האיום של המונופול בלוויתן כי לא יפתח את מאגר לווייתן. זאת, גם אם משמעות הדבר היא הכפפתו של המשק הישראלי כולו למונופול גז אימתני, שצפוי לשלוט במרבית מקורות האנרגיה של המשק במשך שנים רבות. בכל הכבוד, אני חולק על גישה זו מכל וכל. הצרכן הישראלי ראוי לא רק לגז טבעי. הוא ראוי לגז טבעי במחיר תחרותי, והוא ראוי למשק גז תחרותי.
בעת קבלת ההחלטה שלא להמשיך במתווה של טיוטת הצו המוסכם, הממונה פעל במסגרת הסמכויות המוקנות לו מכוח חוק ההגבלים העסקיים. הסמכות לקבוע אם הסדר הוא הסדר כובל נתונה באופן בלעדי לממונה מכוח החוק. בהתאם, הממונה אינו מוסמך להתקשר בהסכם שאינו עומד במבחנים המהותיים בדין לאישור צו מוסכם, וביניהם קידום התחרות במשק.
לפיכך, משהגעתי לכלל מסקנה כי ההסכם שגובש אינו עומד במבחנים מהותיים אלה ואינו עולה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי שעליו אני מופקד, אין בדעתי להמשיך ולקדמו.
לצד האמור אני שותף לחשש העולה ממכתבך ביחס לעתידו של משק הגז הטבעי. בידי משרדי הממשלה השונים – ובראשם משרד התשתיות – מצויות סמכויות מגוונות שיש ביכולתן לתת מענה לקשיים המתעוררים במשק הגז הטבעי בישראל. מבלי למצות את הדברים, באמתחת משרד התשתיות מספר סמכויות שיישומן עשוי למזער את הנזק שדחיית פיתוח מאגר לוויתן על ידי מונופול הגז ייסב למשק, ואולי אף למנוע אותו, תוך שמירה על האינטרס הציבורי בהגנה על התחרות במשק הגז הטבעי. בין סמכויות אלה:
א. סמכות להורות על הקמת תשתיות שיאפשרו להרחיב את הקיבולת של מאגר תמר.
ב. סמכות לקדם פתרון של אחסון גז טבעי ממאגר תמר בים תטיס.
ג. סמכות לחייב את בעלי חזקת תמר להקים צנרת הולכת גז טבעי מתמר לאזור אשקלון על מנת להגביר את אמינות האספקה של הגז הטבעי. זאת בהתאם להחלטת ממשלה מס' 442 מיום 23.6.2013.
ד. סמכות לחייב בעלי רישיונות שכבר הגיעו לתגליות לפתח את המאגרים על מנת להפיק גז טבעי, בהתאם לסמכות בחוק הנפט. למיטב ידיעתנו, עם תגליות אלה נמנות תגליות שמשון, כריש ותנין.
ה. סמכות לדרוש מבעל חזקה לפעול להפקת גז טבעי בכמויות מסחריות בשטח החזקה בתוך זמן מוגבל שיקבע, באמצעות הפעלת סמכויות אכיפה מכוח חוק הנפט. כך למשל, מאגר דלית מוגדר כחזקה כבר מיום 2.12.2008, אולם טרם בוצעה בו כל פעילות הפקה מסחרית.
תגובת משרד האנרגיה
ממשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים נמסר בתגובה: "צר לנו כי ברשות ההגבלים העסקיים הוחלט באופן מפתיע וללא בחינה כלל ממשלתית לגבי השלכות המעשה, לסגת מהחלטתם הקודמת. אין בכוונתנו להתנצח בנושא עם הממונה, אלא לתת פתרונות אמיתיים, אחראיים ומקצועיים על מנת לקדם את משק הגז הטבעי בישראל".