קרטיס רויטר, מנהל פיתוח CNG/LNG לשימוש בגז טבעי כדלק לתחבורה בנובל אנרג'י בוועידת GASTECH: "רכב שטח שהוסב ל-CNG ונוסע 30 אלף מייל בשנה חוסך לחברה 2500 דולר". צפו בסירטון מהוועידה
בכיר בנובל אנרג'י: "הניסיון המוצלח שלנו בקולורדו בהסבת משאיות ואוטובוסים לשימוש ב-CNG יכול לעזור לישראל"
בתמונה: קרטיס רויטר, חברת נובל אנרג'י, בוועידת גזטק ישראל. צילום: גונן גלין.
קרטיס רויטר, מנהל פיתוח LNG (גז טבעי נוזלי) ו-CNG (גז טבעי דחוס) של חברת נובל אנרג'י במתקנים היבשתיים בארה"ב, העביר סדנת מומחה בה הציג את יזמות ה-CNG של נובל אנרג'י במדינת קולורדו שבארה"ב. הסדנה התקיימה ביומה השני של ועידת GASTECH ISRAEL 2014 ביוזמת וביצוע פורטל 'תשתיות' בשיתוף עם משרד המסחר האמריקני ונציבות הסחר האוסטרלית.
רויטר, מהנדס כימיה המכהן גם בוועד המנהל של NGV אמריקה, אחראי בנובל אנרג'י על פיתוח ויישום האסטרטגיה בתחומי ה-LNG/CNG לשימוש בגז טבעי כדלק לתחבורה ולהובלה בתפעול החברה ובשרשרת האספקה שלה. בין היוזמות של נובל אנרג'י בעניין זה ניתן למנות את פרויקט החלפת צי המשאיות של החברה לממונעות על שני סוגי הדלקים, את השימוש ב-LNG באסדות קידוח ובצי משאבות הלחץ וכן את הקמת מתקן ה-LNG בצפון קולורדו. בנוסף, נובל אנרג'י שותפה במחוזות בקולורדו בפרויקט להעברת צי האוטובוסים להסעות תלמידים של בתי הספר בקולורדו להנעה באמצעות CNG.
"Noble Energy הטמיעה את השימוש בגז טבעי דחוס (CNG) בפעילותה בארצות הברית בקולורדו, וחלק גדול מהידע שצברה בנסיונה זה יוכל להועיל לישראל", אמר רויטר. "ל-Noble Energy ישנן כיום כ-85 משאיות פיק אפ המונעות באמצעות שני סוגי דלק לצורך פעילותה באגן דנבר (DJ Basin) שבמחוז וולד, קולורדו, בארצות הברית, זאת לאחר שפיילוט שהחל בשנת 2008 עם הסבה של 10 משאיות פיק אפ הוכתר בהצלחה והנהלת החברה התחייבה לביצוע הסבות לכלל רכבי השטח שלה".
לדברי רויטר, "אמנם עלות ההסבה של משאיות הפיק אפ לשימוש ב-CNG מעלה את מחיר הרכב בכ-15%, אולם החיסכון הנובע מהירידה בעלויות התדלוק, כאשר מדובר על כלי רכב המנוצלים לשימוש אינטנסיבי כפי שאנו משתמשים ברכבי השטח שלנו, עשויה להחזיר את עלות ההסבה תוך פחות משנתיים. מבחינת החיסכון הכלכלי שנוצר לנו בעקבות ההסבה -מדובר על חיסכון שנתי של 2500 דולר לרכב שנסע כ-30 אלף מייל בשנה. אנחנו חושבים שהניסיון שצברנו בקולורדו יכול לעזור גם לכם בישראל, בה יש שימוש ניכר במוניות וברכבי חלוקה ואספקה, שהסבתם ל-CNG עשויה להיות דומה להסבה שביצענו בהצלחה בצי משאיות הפיק אפ שלנו בקולורדו".
בנוסף סיפר רויטר על מיזם משותף בתחום האנרגיה החכמה של חברת Noble Energy שנועד להגברת השימוש ב-CNG בקולורדו על ידי הקמת תשתיות ותחנות תדלוק המיועדות לשימוש נרחב. "החברה עבדה עם רשויות מקומיות על פיתוח של רשת תשתיות דלק באמצעות מענקים שמומנו על-ידי הממשלה הפדראלית, Noble Energy ויצרני גז טבעי אחרים. תחנות CNG אלה נמצאות כעת בבעלותן של חברות צד שלישי ומתופעלות על-ידן. התחנות מספקות CNG לציים מקומיים ואף פתוחות לציבור הרחב. הקמת תחנות התדלוק בתמיכת הממשל והרשות המקומית איפשרה את התקדמותו של פרויקט ההסבה של אוטובוסים וציי משאיות ל-CNG", אמר.
לבסוף סיפר רויטר על שיתוף הפעולה שיזמה Noble Energy עם בתי ספר מקומיים בקולורדו במסגרתו הוסבו אוטובוסים להסעות ילדי בית הספר לשימוש ב-CNG: "דבר זה ענה על צורך קהילתי שנוצר בעקבות המחסור באוטובוסים חדשים בשל מימון מופחת לבתי ספר בזמן המיתון וסייע לחברה ליידע את הציבור ביתרונות הסביבתיים ויתרונות החיסכון באנרגיה שנובעים מהמעבר לשימוש בגז טבעי".