אדם הדאיט, בכיר בתאגיד Sea NG: "רווחיות הייצוא של גז טבעי דחוס למדינות האזור כפולה מרווחיות היצוא של גז טבעי נוזלי". צפו בסירטו מהוועידה
אדם הדאיט מתאגיד Sea NG: "הפתרון של יצוא גז כ-CNG – מצוין לישראל"
בתמונה: אדם הדאיט, סגן נשיא הים התיכון, המזרח התיכון ואפריקה בתאגיד Sea NG, ועידת גזטק. צילום: גונן גלין
גז טבעי דחוס, או CNG, הינו תחום הנמצא בצמיחה מואצת בתוך תעשיית הגז הטבעי. לאחרונה הוזכר בתקשורת הישראלית שמה של חברת Sea NG כמי שעשויה לספק תוך 3 שנים מרגע ההזמנה מערכת CNG לחברת אדלטק, אשר על פי דיווחים מקיימת משא ומתן עם השותפים במאגר "תמר" לרכישת יתרת הגז במאגר (מעל ל-50 BCM) בסך של כ-15 מיליארד דולר, מתוך כוונה לדחוס אותו ולספק אותו במכליות ללקוחות שונים במדינות אגן הים התיכון.
בוועידת GASTECH ISRAEL 2014 של פורטל 'תשתיות' בשיתוף משרד המסחר האמריקני ונציבות הסחר האוסטרלית, אשר נערכה היום (ד') ואתמול בסינמטק בת"א, התקיימה סדנת מומחה של מר אדם הדאיט, סגן נשיא הים התיכון, המזרח התיכון ואפריקה, בתאגיד Sea NG הקנדי, בנושא המיומנויות הטכניות הנדרשות לצורך הפקת גז דחוס CNG. הדאיט התייחס במהלך הסדנה למשתמשים הסופיים וכן למיומנויות הנדרשות לצורך יישום הפרויקט ובהן בנייה ובטיחות. בנוסף בחן הדאיט את השימוש ב-CNG כחלופה לגז טבעי נוזלי, LNG.
הדאיט אמר בראשית דבריו, "מטרתי היא שהיום יצאו מפה אנשים כשהם יודעים קצת יותר מהם ההבדלים בין CNG ל-LNG". הדאיט הציג את החברה שאותה הוא מייצג והציג גם את החברות איתן יש ל-SEA NG שיתופי פעולה בתחומים השונים הנוגעים לתחום הגז הדחוס.
"יש כיום שתי אפשרויות לטיפול בגז טבעי – להקפיא אותו כמו ב-LNG (גז טבעי נוזלי), או לדחוס אותו כמו ב-CNG (גז טבעי דחוס), כאשר לאחר הדחיסה ה-CNG תופס פי 2.4 מנפח האיחסון שתופס ה-LNG. רוב התהליך של הדחיסה נעשה על האסדות. בעוד שבתהליך של יצירת ה-LNG יש צורך לבצע את תהליך ההנזלה לרוב במתקנים יבשתיים ואז לאחסן אותו עד שמגיעה מיכלית מיוחדת ל-LNG שמעבירה את הגז הנוזלי שנשמר בטמפרטורה של 163- מעלות צלזיוס למקום האחסון המרוחק. על מנת להעביר את ה-LNG לשימוש הצרכנים יש לבצע תהליך עתיר אנרגיה של הפיכת הנוזל חזרה לגז".
"לעומת זאת, בתהליך של הגז הדחוס הגז תמיד נישאר במצב צבירה של גז והוא נשמר בטמפרטורה של 27 מעלות צלזיוס. העברת הגז הדחוס מאסדת ההפקה בה מתבצעת לרוב גם הדחיסה, למיכלית ההובלה שמובילה אותו לרוב למדינות בסביבת הקידוח הוא תהליך הכולל טעינה ופריקה פשוטות בהרבה וזולות בהרבה מאלו של ה-LNG".
"בעולם משתמשים ב-CNG כבר כ-100 שנים והוא משמש בעיקר את התחבורה הציבורית, אולם גם בכל צינור גז בעולם מועבר גז דחוס. אפשר לומר שאם רמת המרכבות של תהליך הנזלת הגז עומדת על 10 אז המורכבות של התהליכים כשמדובר בגז דחוס עומד רק על 1 או 2".
"על מנת שמיכלית תקבל אישור להובלת CNG עליה לעמוד בסטנדרטים בטיחותיים גבוהים ביותר, אחרת היא לא תקבל את האישור להיכנס לנמלים השונים. מבחני בטיחות שעוברות מיכליות ההובלה של CNG מראים כי ההובלה בשיטה זו היא בטוחה מאוד".
בהתייחסו לישראל אמר האדיט "אתם ברי מזל פה בישראל שמצאתם מאגרים כמו תמר ולוויתן שמכילים 10 ו-20 TCF. לרוב לא מוצאים כל כך הרבה גז במאגרים בודדים. עכשיו כל מה שאתם צריכים לעשות זה לנצל את ההזדמנות הזו בצורה הטובה ביותר. במדינות השכנות לישראל קיים ביקוש לגז עליו יכולה ישראל לענות, זה כולל מדינות כמו טורקיה, מצרים, יוון ואפילו איטליה ובמרחקים הקיימים באיזור זה – הפתרון של יצוא גז בשיטת ה-CNG הוא מצוין".
הדאיט הציג דוגמה בה השווה בין הרווחיות שנוצרת לספק הגז הטבעי במקרה בו הוא מוכר את הגז למדינות האזור בשתי השיטות, והראה כי ההובלה של הגז הטבעי במצבו הדחוס מותירה בידי החברה רווח כפול מזה שהיתה מרוויחה אילו ההעבירה את הגז בצורתו הנוזלית. במקרה של הפצת הגז למקומות רחוקים יותר כגון המזרח הרחוק ויפן, הראה הדאיט כי הרווחיות בין שתי השיטות משתווה. לדבריו, מדובר בשתי שיטות שמשלימות אחת את השניה, אולם על רקע הביקושים לגז במדינות האזור נראה כי הפתרון של שיטת ה-CNG לצורך ייצוא הגז שנמצא במאגרים הימיים הגדולים מהווה הזדמנות ענקית לישראל.