אמרה בוועידת "גזטק ישראל" אליסיה פארג, מנהלת תחום גז טבעי בתוכנית ניהול מידע ואינטגרציה במכון מחקר לטכנולוגיית גז (GTI) שבאילינוי. צפו בסירטון מהוועידה
אליסיה פארג, GTI: "ארה"ב וישראל מתמודדות עם אתגרים דומים בתחום הגז"
בתמונה: אלישיה פארג מאוניברסיטת GTI, ארה"ב. צילום: גונן גלין
כתבת: איריס פוטרוך
אליסיה פארג היא מנהלת תחום גז טבעי בתוכנית ניהול מידע ואינטגרציה במכון מחקר לטכנולוגיית גז (GTI) שבאילינוי, ארה"ב. במסגרת תפקידה היא אחראית לניהול ויישום האסטרטגיה, תוכנית הלימודים ושיווק טכנולוגיות הקשורות למיפוי, זיהוי ומעקב אחר נכסים וביקורת צנרת.
בפתח דבריה בוועידת גזטק ישראל 2014, תיארה פארג' את תעשיית הגז היבשתית בארה"ב, והדגימה את תהליך העבודה משלב הקידוח ועד ההפצה ללקוחות: הצינורות המובילים גז למתקנים המנקים את הגז, ומשם הוא מובל אל רחבי המדינה. מרכז ההפצה אחראי על הורדת לחץ הגז, והוא מפיץ אותו לשימוש פרטי ומסחרי.
פארג אמרה כי אתגרי כוח האדם בתעשיית הגז הטבעי קיימים בארה"ב וגם בישראל. עיקר הבעיה נובע מסיבות דמוגרפיות – בעבר עובדים פיתחו קריירה של 40 שנה באותו מקום עבודה ורכשו את כל היכולות הדרושות, אך בסופו של דבר בהגיעם לגיל פרישה הם עזבו ולקחו את הידע איתם. "התעשייה הזו זקוקה לכוח אדם מיומן, אך ישנו מחסור רב בכוח אדם כזה. כוח העבודה המיומן הקיים הוא כבר מבוגר וידע רב אינו מתועד, דבר המקשה על כוח העבודה החדש לצבור את הידע" אמרה פארג בוועידה.
"מנגד ניצבים העובדים הצעירים – שחלק מהסטראוטיפים עליהם הם שהם אינם אחראיים ומקבלים סמכות, מסתכלים על העבודה כרק מקום עבודה ולא קריירה, ואין להם את אותן המיומנויות של העובדים המקצועיים. מצד שני, העובדים הצעירים בעלי כישורים טכניים, מוכנים ללמוד ופתוחים לטכנולוגיות חדשות", אמרה פארג וציינה כי היא מאמינה שניתן לנצל זאת כיתרון באופני ההכשרה.
בהמשך פירטה פארג כיצד ההכשרות של העובדים החדשים מותאמות לצרכי ויכולות דור העובדים החדש ועוד שיטות ודרכי עבודה יעילות הנהוגות כיום:
למידה משולבת – גישה המשלבת לימוד בכיתות עם הכשרות שדה והכשרות מקוונות. "עובדים צעירים למעשה ממש מצפים להכשרות אונליין, ולכן זוהי האחריות שלנו לייצר תכני הכשרה מותאמים טכנולוגית. החיסרון בשיטה זו הוא שהיא אינה תמיד הדרך הכי טובה להעברת כל מידע ולכן עדיף להשתמש בהדרכה אונליין ללימוד מיומנויות הבסיס, ונושאים אחרים יילמדו בצורות למידה אחרות בתוך הלמידה המשולבת", אמרה פארג. "ב-GTI מציעים מספר תוכניות ללמידה משולבת של הכשרות בנושאי גז שמותאמות לצרכי כוח העבודה הצעיר יותר.
הכשרות מבוססות טכנולוגיה – על מכשירים סלולריים וטאבלטים להיות חלק מהאמצעים להעברת מידע. ניתן להעלות סרטי וידאו שמתעדים פתרון בעיות ומדריכים. בנוסף ניתן להשתמש בטאבלטים בישיבות בנושאי בטיחות.
פיקוח באמצעות טכנולוגיה – ניתן להשתמש בטכנולוגיה כדי לוודא שהעבודה נעשית לפי תקנים ותהליכים מסוימים. בארה"ב למשל ישנן בדיקות שוטפות לחיפוש דליפות בצינורות, ובמידה וישנן טעויות במיפוי ידני זה עלול להוביל לאסונות ואף לפיצוץ. במקום זאת ניתן להשתמש בטכנולוגיה מבוססת GPS שתסייע בבדיקה בצורה מדויקת. בנוסף, עובדים יכולים להעלות תמונות משלבים קריטיים במהלך אופרציות חשובות, לפני ואחרי ביצוע תהליך כלשהו, וכך הבקרה נעשית בזמן אמת.
שיטות עבודה מומלצות – ארגון הגז האמריקאי AGA הרכיב מספר תוכניות לתעשייה, ביניהן תוכנית לשיטות עבודה מומלצות, שם הוא מתעד חברות שמתנהלות בצורה הטובה ביותר ואת עבודתן, וחולק את המידע הנאסף עם חברות אחרות למטרת שיפור רציף.
סקרי תעשייה – סקרים המופצים על ידי ה-AGA לחברות ומכילים את אותה השאלה – כך ניתן לאסוף מידע בנושא מסוים מכל החברות הגדולות.
הגברת פארג סיכמה את הרצאתה באומרה כי "אתגרי כוח האדם הם אתגרים שגם ארה"ב וגם ישראל ניצבות בפניהן, ובעזרת בנייה של תוכניות הכשרה המותאמות לאופיים של העובדים ניתן להכשיר כוח אדם ולגשר על הפערים הדמוגרפיים".
ועידת GASTECH ISRAEL 2014 היא יוזמה של פורטל 'תשתיות' שמהווה גם את הגורם המבצע, בשיתוף משרד המסחר האמריקני ונציבות הסחר האוסטרלית. בנוסף, גז-טק ישראל הוא ארגון חדש שמטרתו להביא את מיטב המוחות ולספק הכשרות מתקדמות לכוח האדם בתעשיית הגז הטבעי.