המנהלת שהוקמה ביוזמתו של ראש הממשלה ביקשה לגמול את העולם מן הצורך בנפט לצורכי תחבורה. הקיצוץ הנוכחי יחתוך כ-280 מליון ש"ח מתקציבה עד 2020
תקציב 2013-2014: קיצוץ מסיבי במנהלת לתחליפי הנפט
רק אתמול דיווחנו כאן ב"תשתיות" כי תקציב 2013 -2014 עומד לפגוע בתחומי ההתייעלות האנרגטית והפחתת הפליטות וכעת מתברר כי גם המנהלת לתחליפי נפט, אותה הגה ראש הממשלה, עומדת בפני מכירת חיסול. הצעת חוק ההסדרים (התקציב) קובעת כי תקציב המנהלת, שמבקשת להפחית את התלות העולמית בנפט, יקוצץ באופן דרמטי.
כך למשך יקוצץ תקציב משרד האוצר של המנהלת שעומד כיום על 150 מליון ש"ח בכ-50% ותקציבים נוספים שאמורים להגיע ממשרדי הממשלה השונים (משרדי התחבורה, כלכלה ואנרגיה) יקוצצו גם הם. על פי הצעת התקציב, מוצע לקצץ את חלקו של האוצר מ-75 מיליון שקל ל-40 מיליון שקל בשנה, עד שנת 2020. משמעות הדבר היא קיצוץ של 280 מליון ש"ח על פני התקופה כולה.
בשנת 2010, בהמשך להחלטת ממשלה 1354, הקים שר האנרגיה והמים דר' עוזי לנדאו את מנהלת תחליפי הנפט בלשכת המדען הראשי בראשות דר' ברכה חלף. המנהלת גיבשה במשך קרוב לשנתיים את תכנית הצעת המחליטים לשר – כיצד לפטור את המשק הישראלי מהתלות בנפט. השאיפה נולדה מכמה סיבות. חלקן סביבתיות, חלקן כלכליות וחלקן גיאו פוליטיות. פעילות המנהלת קיבלה משנה תוקף עם תגליות הגז והתפתחות משק הגז הטבעי והבנת הפוטנציאל העצום בו.
הצעת המחליטים קבעה שעד 2020 יש להעביר כמה שאפשר מהמשק אל מעבר לתלות בנפט (בעיקר הערבי) כחלק מההתמודדות של ישראל עם האיומים האסטרטגיים שלה. הועדה אף בנתה תשקיף כלכלי על השפעת ירידת התלות בנפט של ישראל והמעבר לדלקים אחרים מבוססי גז טבעי.