התחנה שאמורה לקום בסמוך למיכל אמוניה עצום הצליחה להרגיז את ניצב בדימוס משה מזרחי שכתב כי אישור הקמת התחנה לא יצא אל הפועל, כל עוד הדבר תלוי בו
חברי הכנסת שמולי ומזרחי נגד הקמת תחנת הכח בבאר טוביה
בתמונה: משה מזרחי ואיציק שמולי בסיור בבאר טוביה. צילום: נקדימון אומיאל
חברי הכנסת איציק שמולי ומשה מזרחי (העבודה) סיירו אמש (א') באתר המיועד להקמת תחנת כוח מוסקת בגז באזור התעשייה באר טוביה קרית מלאכי ובשטחים סמוכים בהם מציעים התושבים והמועצה חלופות. בתום הסיור אמרו הח"כים כי יפעלו לסכל את הקמת התחנה במיקום אותו מקדמים היזמים ולהעתיקה למקום מסוכן פחות.
ח"כ משה מזרחי כתב בדף הפייסבוק שלו לאחר הסיור כי "קשה להאמין איך למרות התנגדויות לרוחב כל חזית בעלי המקצוע, וועדות התכנון, מאשרים ליזם פרטי, באמצעות וד"ל, שנועדה לשחרר חסמים, לתקוע בלב יישובים ובצמידות למפעלים המחזיקים חומרים מסוכנים, תחנת כח. למרות אלטרנטיבות בלתי מסוכנות אחרות ,עוד עלולה הממשלה לאשר את המציאות האנומלית הזו".
גם ח"כ שמולי הגיב להקמת התחנה וציין כי לא ייתכן מצב בו תכנית המסכנת חייהם של עשרות אלפי תושבים, מקודמת על ידי ממשלת ישראל מבלי שיש משרד אשר לוקח את האחריות המלאה ואשר אליו אפשר יהיה להפנות את האצבע המאשימה על תוצאות הרות אסון ביום הדין.
לדברי דוד גלעם יו"ר איגוד ערים לכיבוי אש אשקלון והנגב לשעבר וממובילי המאבק , תושב קריית מלאכי, מתוך היכרות מקצועית מעמיקה של מערך כיבוי האש במקרה של תאונה או פגיעת טיל חס וחלילה, כוחות ההצלה במדינה אינם ערוכים לטיפול באסון בקנה מידה שכזה. הקמת התחנה בתכניתה המקורית יכולה להיות אסון הכרמל הבא. שלומי שמאי, סגן ראש המועצה האזורית באר טוביה הדגיש כי המועצה איננה מתנגדת להקמת תחנת כח בשטחי המועצה אלא מתנגדת למיקום המסוכן והבעייתי הזה, אשר נבחר אך ורק עקב הבעלות הפרטית של היזם על הקרקע.
אדוה דרור יו"ר מטה המאבק הדגישה כי מטה המאבק והמועצה האזורית באר טוביה הגישו הצעות למספר אתרים חלופיים הנמצאים בשטחם ומאפשרים את הקמת התחנה במיקום שאין עמו סיכון כה מובהק, ושיפחית משמעותית את עלויות הקמת תשתיות ההולכה אל התחנה וממנה. עלויות אותן התחייבה המדינה למממן עבור היזם.
תחנת הכח בבאר טוביה הנה תחנת כח פרטית שעתידה לפעול על בסיס גז טבעי ולספק כ-400 מגה וואט לרשת הארצית. מי שמחזיקה בשטח התחנה היא חברת טריפל M בבעלותם של מוטי פרידמן (לשעבר יו"ר חברת חשמל) משה טרי ואברהם ננקשווילי. בעבר החזיקה בשטח חברת "שיכון ובינוי" (בבעלותה של שרי אריסון) אך לאחר לחץ התושבים, נמכר השטח לחברת טריפל M.
הכתובת מרוחה לכל האורך והרוחב על הקיר:
"סכנת מוות, ל-א בונים תחנת-כח גזית, בצמוד למצבורי אמוניה, בסמוך לאיזור מסחרי הומה אדם, בלב אוכלוסיה אזרחית".
תפקידכם, חברי כנסת נכבדים, לעצור את הרכבת השועטת, לפני כניסתה "לתחנה".
או במילה אחת: ה-צ-י-ל-ו !!!