תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
נפסלו תנאי המכרז להפעלת רציף לייבוא מלט בנמל אשדוד
נתי גרנץ 18 במאי 2016 12:00 אין תגובות

עקב פגמים משמעותיים בהליך קבלת ההחלטות של חברת נמלי ישראל

Print Friendly, PDF & Email
נפסלו תנאי המכרז להפעלת רציף לייבוא מלט בנמל אשדוד

צילום: חברת נמל אשדוד

המלט והבטון מהווים מרכיב מרכזי בענף הבנייה, ולכן משפיעים מחירי המלט על יוקר המחייה ומחירי הדיור. כיון ששוק המלט הוא שוק ריכוזי, נדרשה הממשלה, בעקבות דו"ח ועדת טרכטנברג להתערב כדי להביא להגברת התחרות בשוק המלט, במטרה להביא להוזלת מחירי הדיור.

המכרז להפעלת רציף לייבוא מלט בנמל אשדוד הוא חלק ממימוש החלטות הממשלה. דו"ח ועדת טרכטנברג מצא כי שוק המלט נשלט ברובו ע"י חברת נשר (85%) וייבוא של חברת לב ברון (15%). ועדת הרשקוביץ המליצה מספר המלצות להגברת התחרות בשוק המלט. במקביל, הממונה על ההגבלים העסקיים, ביישום אותה מדיניות הורה לחברת נשר למכור את אחד המפעלים שלה, הנמצא בהרטוב לגורם חיצוני, והוא נרכש ע"י חברת מלט הר טוב. הממשלה אימצה את החלטת הממונה, וכן את המלצות ועדת הרשקוביץ, ביניהן, לקיים מכרז ליבוא באמצעות רציף 30.

את העתירות הגישו שתיים מהמתחרות הפוטנציאליות במכרז כנגד חברת נמלי ישראל שהיא חברה ממשלתית, שעיסוקה בפיתוח נמלי הים המסחריים בחיפה, באשדוד ובאילת ובניהולם.

חברת מלט הר טוב רכשה לפני כשנה מחברת נשר מפעלי מלט ישראליים בע"מ את מפעל המלט בהרטוב, במסגרת אותה מדיניות של עידוד התחרות בשוק המלט. מלט הר טוב תוקפת בעתירתה תנאי סף במכרז הפוסל אותה כליל מהתמודדות.

לב-ברון קומודוטיס היא החברה המייבאת מלט לנמל אשדוד באמצעות רציף 30 העומד למכרז. לב ברון תוקפת את תנאי המכרז ובהם העדר תחרות על הכמות המיובאת, והעדר דרישות ניסיון רלבנטי.

המחלוקת המרכזית נסובה סביב השאלה האם המכרז שהוציאה חברת נמלי ישראל מקדם את התחרות או פוגע בה, ובית המשפט מצא פגמים עליהם הצביע: ועדת המכרזים לא ציינה דבר לפרוטוקול פרט לכך שהיא מעידה על עצמה כי שקלה את כל השיקולים הרלבנטיים. ועדת המכרזים לא שיתפה בתהליך את משרדי האוצר והתחבורה על אף שכך נקבע בהחלטת הממשלה ועל אף פניות ממשרד האוצר. בנוסף קיבלה ועדת המכרזים חוות דעת מארבעה מומחים, כאשר מהם שלושה היו נגועים בניגוד עניינים.

בית המשפט קבע כי לאור המורכבות בסוגיות התחרות בשוק המלט, ולאור הוראות חוק הריכוזיות היה על חנ"י לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים קודם להוצאת המכרז. גם אם הממשלה לא עושה שימוש בסמכותה על פי חוק חברות ממשלתיות ומורה לחברה כיצד לפעול, על חברה ממשלתית לשקול שיקולים של טובת הציבור במסגרת סעיף 11 לחוק החברות ( בפסק הדין נקבעו הנחיות חשובות לנושאי משרה בחברה ממשלתית).

בנוסף פסק בית המשפט כי תנאי הסף שפסל את מלט הר טוב מהתמודדות אינו מידתי בין השאר כיון שחברת נמלי ישראל לא הוכיחה שהוא אכן מקדם את התחרות. על פני הדברים יש חלופות לתנאי הסף שיפגעו פחות במלט הר טוב. עם זאת נקבע בפסק הדין, כי במקרים מתאימים, בהם יש מדיניות ממשלה סדורה שעניינה הגברת תחרות בשוק המלט, ניתן לעשות שימוש גם במכרז לצורך הגשמת המטרה.

לאור הפגמים בהתנהלות ועדת המכרזים, ובעיקרם השאלה האם התנאים שנקבעו במכרז מקדמים את מדיניות בממשלה, נקבע כי על וועדת המכרזים לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים כמו גם למשרדי האוצר והתחבורה, ורק לאחר קבלת התייחסותם, לדון שוב בתנאי המכרז כולו.

Print Friendly, PDF & Email
חברת נמלי ישראל ייבוא מלט לב ברון נמל אשדוד נשר

נתי גרנץ |להציג את כל הפוסטים של נתי גרנץ


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס