התכנית שתהווה תיקון לתמ"א 3/4/18 תאפשר טעינה מהירה של רכבים חשמליים בתחנות תדלוק
התכנית שתהווה תיקון לתמ"א 3/4/18 תאפשר טעינה מהירה של רכבים חשמליים בתחנות תדלוק
הכוונה היא ליצור באמצעות משרדי ממשלה הסדרה של מכלול הנושאים הנדרשים במטרה כפולה:
- לפתח את שוק הרכב החשמלי בישראל בצורה אופטימלית
- להסיר את החסמים שמונעים את האצת הנושא בישראל
תיקון תכנית המתאר הארצית הוכן בהמשך להחלטה של צוות בין משרדי שבראשו עמד מינהל התכנון, צוות שהוקם מתוקף החלטת הממשלה 542 מאוקטובר 2021 ובחן את ההסדרים הנדרשים לצורך יישום החלטת הממשלה מבחינת תכנון ובנייה ולקדם אותם.
אחת מהמלצות הצוות היא לקדם את נושא עמדות הטעינה של רכבים חשמליים באמצעות התאמת תכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק, כך שהיא תכלול הוראות ייחודית לטעינת רכבים חשמליים בתחנות תדלוק כולל האמצעים הנדרשים לכך בתחנות אלו
כיום תכנית המתאר הארצית 2/4/18 כוללת התייחסות לסוגי הנעה חלופיים (גפ"מ וגז טבעי), אך אינה מתייחסת לתדלוק בחשמל או במימן.
תיקון תכנית המתאר יאפשר לקדם טעינה חשמלית מהירה ואולטרה מהירה בתחנות תדלוק של רכבים שמונעים בחשמל, מימן ובדלקים נקיים, מה שיסייע לעבור לתחבורה חליפית ונקייה.
תיקון זה מתווסף להחלטות ממשלתיות נוספות בתחום הרכבים החשמליים. למשל, ב-2018 הקצה משרד האנרגיה כ-30 מיליון ש"ח להקמת כ-2500 תחנות הטענה לרכבים חשמליים בפריסה ארצית במסגרת מכרזים. עד היום הוקמו בתקציב זה יותר מ-1000 שקעי הטענה ברחבי הארץ ושאר השקעים צפויים להיות מוקמים במהלך שנת 2022.
בנוסף, משרד האנרגיה יצא בשנת 2022 במכרז בהיקף של 8 מיליון ש"ח להקמה של עמדות הטענה ציבורית, כאשר במהלך השנה מתוכננים לצאת 2 קולות קוראים להקמת עמדות הטענה נוספות שימומנו ע"י המשרד בסכום של 16 מיליון ש"ח. קולות קוראים אלו צפויים להביא להקמתן של עמדות טעינה רבות:
- הקמה של יותר מ-60 שקעי הטענה לאורך כבישים בין עירוניים להטענה מהירה ואולטרה-מהירה
- הקמה של כ-20 שקעי הטענה בשטחים פתוחים של רשויות מקומיות להטענה מהירה ואולטרה-מהירה
- הקמה של כ-3000 שקעי הטענה במרחב ציבורי וציבורי למחצה
כל עמדות הטעינה שיוקמו במסגרת המכרזים השונים צפויות להרחיב את בסיס הטעינה ברשויות המקומיות ובמרחב הציבורי הודות להתקנתן בחניונים, שטחים ציבוריים, קניונים וכבישים מהירים