כנס שיתוף ציבור של משרד האנרגיה היה מלא מפה לפה. כ400 משתתפים מבכירי הענף הגיעו לשמוע את משנת השר שטייניץ שהביא שינוי מהותי בקדנציה אחת. איחד את הדיאלוג של רשות החשמל עם המשרד וסגר את הפער שהיה חסם למשק שנים, ובנוסף העביר את הרפורמה במשק החשמל לידי ביצוע ממשי, סגר את מתווה הגז את וועדת שישנסקי ופתח את שוק הגז לתחרות לספקים חדשים. אין ספק ששטייניץ הצליח במקומות שכשלו לפניו
מיומנו של המו"ל, ארנון מעוז.
כנס שיתוף ציבור של משרד האנרגיה היה מלא מפה לפה. כ400 משתתפים מבכירי הענף הגיעו לשמוע את משנת השר יובל שטייניץ שהביא שינוי מהותי בקדנציה אחת. איחד את הדיאלוג של רשות החשמל עם המשרד
וסגר את הפער שהיה חסם למשק שנים, ובנוסף העביר את הרפורמה במשק החשמל לידי ביצוע ממשי, סגר את מתווה הגז את וועדת שישנסקי ופתח את שוק הגז לתחרות לספקים חדשים. אין ספק ששטייניץ הצליח במקומות שכשלו לפניו במספר מוקדים.
תחבורה בגז טבעי?
בתחום התחבורה המתווה של המשרד ברור, העולם של התחבורה הכבדה צועד לגז טבעי לתחבורה. רכבים מ 8 טון ומעלה יהיה על בסיס גז טבעי דחוס. כעת המשרד פרסם את תכנית המענקים לגז טבעי לתחבורה להקמת תחנות תדלוק. תכנית המענקים לתחנות תדלוק בגז טבעי יצאו לדרך. השוק מחכה ליזמים שייצאו מהגדר ויקימו את תשתיות התדלוק בגט"ד. דלק ישראל הציגה תכנית של פריסה של תשע תחנות לאורך המדינה מראש פינה ועד אילת. סונול זכו בשתי תחנות , דור אלון וטן נכנסים לתהליך של מימוש. כרגע המשאיות היחידות שפועלות בגז טבעי הנם של עיריית חיפה מתוך הצו שהוציא המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה. משאיות של ואיווקו התחילו לפעול על גז טבעי. כמו כן דלק וסופר גז מציעים תחנת תדלוק ניידת לגט"ד לתחבורה. תכנית המיסוי ותכנית הישבון והפחתה למיסוי קיבלה את תוקף משרד האוצר והתחלה. כדי לסבר את האוזן העלות של ליטר סולר הנה 5.5 ש"ח ועלות גז טבעי הנו 2.5 ש"ח עד 2028. נכון להרגע חברת דלק הקימה בצריפין מתקן תדלוק בגז טבעי העומד כאבן שאין לה הופכין כבר שנתיים עד התקדמות השוק למימוש והבאתו למקום מסחרי. עיקר הבעיה בשווקים חדשים הנה שאלת הביצה והתרנגולת, האם היזמים יכניסו את היד לכיס ויאמינו בכדאיות הכלכלית של תחום הגז הטבעי לתחבורה. החסמים הברורים הם כי אין כרגע אפשרות להסב רכבים קיימים לגז טבעי אלא לקנות כלים חדשים מהיצרן. היבואנים הרלוונטיים כרגע הם סמל"ת ומותג וולוו של האחים מאיר. אם יוקמו מספיק תחנות תדלוק, אז יהיו רכישות מצד הציים והקמת תשתית אזורית.
מנכ"ל מועצת המובילים דוד כוכבא: " אני לא רואה משאית שיורדת מכביש 6 לתדלק בצריפין או לרדת מהמסלול שלה, זה הפסד ליום עבודה, בנוסף משרד האנרגיה מציג התפתחות של הכלים האלו באיטליה וגרמניה, אבל ענף הרכב הכבד הולך לחשמול ולאו דווקא לגז טבעי. ולפי מחשבון הישבון של המס לא שווה לנו להשקיע בגט"ד כצרכן סופי עד שנגיע להחזר השקעה על הכלים אנחנו נמצא את עצמינו יוצאים למסלול השקעה מחודש"
ארנון מעוז, תשתיות : האם תמליץ לחברי המועצה להתחיל את התהליך?
כרגע אנחנו עוצרים כי נראה לנו שזה לא ישים כלכלית, אניח מבין ומברך את הצעדים שננקטים להקמת שוק התחבורה בגז טבעי אבל כרגע איננו רואים את הציים משקיעים כל כך הרבה כסף שרק בעוד עשור נדע האם זה כדאי, עשר שנים זה מחר בבוקר בעולם התחבורה הכבדה. ואני לא יכול להרשות לעצמי לקחת את הסיכון של הפסדים לכלים ואובדן המערכת לפני שבדקנו את כל האפשרויות. כרגע אנחנו על הגדר".
מבחינת העבודה הממשלתית הסתיימה עבודת המיסוי ויש מספרים ברורים וודאיים. והנושא חתום ונעול מבחינת האוצר. יעדים: 32,000 משאיות בגז טבעי עד 2030. אנחנו נראה קצב עלייה של משאיות הקלות. אומר נחום יהושע, ממשרד האנרגיה
מענקי המדינה ב100 מיליון שח לתשתית תחנות גז טבעי. המדינה החליטה לשדרג את התהליך ותהיה צנרת שתשרת את התחנות. והסדרות שיאפשרו לתהליך הזה להתפתח. ישנם עליות במכירה של משאיות בגז טבעי. העולם חותר לשם. גם בגרמניה וגם בסין. כמות הסולר והבנזין לא ישתנה הרבה וזה פשוט ישתנה בתמהיל הדלקים.87,000 משאיות קיימות בישראל. 21,000 אוטובוסים ברחבי הארץ, והם חלק מתכנית החזון.
תעשייה 2030
החזון של שר האנרגיה מאוד ברור בתמהיל הדלקים. גז טבעי ייקח מקום מרכזי ומשמעותי בעשורים הקרובים מתוך שאיפה להעביר את כל המנועים והתחנות ייצור חשמל לגז טבעי. בארבע השנים האחרונות לקח לשוק להגיע לידי תקן ברור בתחום הגז הטבעי. כ400 מפעלים כבר נכנסו לתהליך ההסבה עם התקדמות הצינור.
ישנה התקדמות משמעותית באזור הדרום. נגב גז טבעי בראשות משה שפיצר מקיימת את כל התחייבותה ומתקדמת בקצב לפי לוחות הזמנים. גם בצפון הזכיינית מי רימון מתקדמת בקצב סביר. חברת הזיכיון לחלוקה סופר אן. גי. נתקלה בבעיות קשות ואינה עומדת בהתחייבותה להתקדמות הצינור. ישנם שמועות לא מאומתות בדה-מרקר כי נתג"ז תיקח את החלוקה הפנים ארצית לידיה בעקבות הכישלונות הברורים והמחדל בחוסר פעילותה בארבע השנים האחרונות. השוק עדיין לא הגיע לתהליך מתקדם דיו כדי לעמוד ביעדי ההסבה לגז טבעי בעקבות הרגולציה המחמירה של רשות הגז לענף הבטיחות אך הוא עדיין מתקדם ובאזור הדרום והצפון ישנם מפעלים המתחברים לצנרת והחלו לפעול על גז טבעי. בעיית החלוקה במרכז הנה מחדל שהמדינה תצטרך להתמודד אתו בקרוב מאוד. המכרז צריך לצאת חזרה לשוק הפתוח ולהלאים את הפעילות הקיימת המסתמנת ככישלון חרוץ. מה גם שיש בהסכם החלוקה ערבויות שהחברה הפקידה בידי המדינה יש להביא את חברת החלוקה לידי מימוש העירבון והפסקת פעילותה ויציאה למכרז שגם לגיטימי שנתג"ז תשתתף בו.
לאחר עשור של רגולציות סבוכות לשיטת המכסות על פי תעריף. אנרגיה מתחדשת מייצרת חשמל יותר זול מפחם ויכולה אפילו
להתחרות בייצור של גז טבעי, בהחלט לאחר שינויים אצל יצרני הפנלים והממירים השוק הזה עקף ללמטה את נתוני הגריד פארטי ומצליח להביא תוצאות. המכסה הייעודית לשנתיים הקרובות מדברת על 1600 מגה וואט מותקן. כדי לסבר את אוזניכם, עד כה מותקן בעשור כ 1100 מגה וואט. ההסדרה של המונה נטו לקראת הסוף והייצור המסחרי של 100 ק"ו בתעריף 0.45 לק"ו מותקן מוגשת בתאוצה מהירה. השוק עבר טלטלות רבות אך בעקבות שינויי המחירים והנהגה חדשה וצעירה בראשות החשמל בראשותו של ד"ר אסף אילת היודע להניע תהליכים מול השוק ובא בגישה פרגמטית וניהולית ושקופה. קודמתו בתפקיד יצרה וואקום שגרם לעשרות חברות להתפרק ועצירה של צמיחת השוק. המעצור שנתן הרגולטור בשנת 2013 גרם להתפרקות של עשרות חברות וארגונים בתחום. מי ששרד את התקופה הקשה ייקח את השוק ובגדול. וזו התמונה כרגע קיימים בין 30 ל 50 חברות שמובילות את הענף ונמצאות בייצור והתפתחות. לשוק הזה יש אופק משמעותי לשנים הקרובות בעקבות שילוב הידיים של משרדי הממשלה הרלוונטיים. פעילות איגוד אנרגיה ירוקה לישראל בראשותו של איתן פרנס ופרורום אילת אילות שהיווה אבן דרך משמעותית לכנס את הידע ולהפיק ממנו שוק. ובראשם דורית בנט ונועם אילן אשר מקדם טכנולוגיות קלינטק כיום בחברת הון הטבע.
מאין באנו ולאן הולכים -קונסולידציה כפילוסופיה אנרגטית
הקונסולידציה[ הצמצום] במשק הזה הולידה שוק נורמטיבי חדש ופעל כרגיל כמו חוקי הג'ונגל מי שהיה מוכן לעצירת השוק בפתאומיות שרד. החזק שורד. וכל השאר נעלמו כלעומת שבאו. העשור הזה בנה תעשייה חדשה שחטפה חבלי לידה משמעותיים. זהו סיפורו של שוק עם הרבה חולמי שמש וחוקרי מדע בתחומי הפיזיקה, החשמל, האנרגיה, ביו כימיי
ה, נולד כאן משק חשמל חכם, המשתמש בדגל הירוק כדי לצלוח את מרווחי העלות והתועלת. ויש מצד המדינות רצון להוביל ולהיות ירוקים. אבל הנקודה הנדירה בסיפורו של השוק זוהיי ההצלחה לשלב בין כלכלה לאידאולוגיה באופן שזור כחוט השני. שפרופסור צבי תבור ז"ל ממציא התא הפוטו וולטאי הראשון ב1954 ראו עין בעין. את הפונטצייאל של ארץ השמש וחזונו של בן גוריון בתורת החומרים וההבנה כי השמש לא מתכלה ולא תתכלה ליוותה את החולם הגדול מכולם.