במסגרת יישום הרפורמה הצפויה להביא להפחתה משמעותית בשימוש בסולר ופחם יוענקו בשנים הקרובות הנחות של אלפי שקלים לבעלי רכבים המונעים בתחליפי בנזין במסגרת אגרות הרישוי. רכבים כבדים ואוטובוסים יזכו לפחת מואץ בשיעור עשרות אחוזים
ועדת הכספים אישרה השבוע (ג') תיקון לתקנות התעבורה במסגרתו יוענקו הקלות באגרות הרישוי לכלי רכב "ירוקים", בנוסף אושרו תקנות מס הכנסה לעניין פחת מואץ לרכבים כבדים המונעים בגז טבעי, לתחנות תדלוק גז טבעי, למתקן ערבול מתנול, לאוטובוסים חשמליים ולרכבי מורי נהיגה, כל אלה במסגרת החלטת הממשלה לעידוד תחליפי נפט שאושרה בחודש מרץ האחרון בוועדה הכספים.
התקנות קובעות:
בשנתיים הראשונות ממועד הרישום הראשון של רכב "גמיש תדלוק" (רכבי FFV – הנעים על תערובת מתנול ובנזין, בשיעור מתנול של 85% לפחות) בישראל, יזכה בעל הרכב להפחתה של 1,400 ₪ מאגרת הרישוי ובשניים שלאחר מכן ב-700 ₪ הפחתה.
תשלום של 10 ₪ בלבד בגין אגרת רישוי של רכב המונע בגז טבעי דחוס (גט"ד) שמשקלו מעל 3.5 טון כהוראת שעה ל-5 שנים.
הפחתה של אגרות הרכבים להוראת נהיגה בסכום של 750 ₪ כהוראת שעה ל-4 שנים, על רקע הביטול ההדרגתי של הישבון הבלו על הסולר במסגרת תוכנית הממשלה.
פחת מואץ בשיעור 25% לכלי רכב כבדים במשקל גבוה מ-3.5 טון המונעים בגז טבעי כהוראת שעה ל-5 שנים.
פחת מואץ בשיעור של 20% למכונות, ציוד או מבני תחנות תדלוק גז טבעי כהוראת שעה ל-8 שנים.
פחת מואץ בשיעור של 20% למתקנים לערבול מתנול המשמשים לייצור תערובת שאינה יכולה לשמש רכבים המונעים בבנזין, כהוראת שעה ל-4 שנים.
פחת מואץ בשיעור של 33% לאוטובוסים חשמליים פרטים או ציבורים בהוראת שעה ל-4 שנים.
פחת מואץ בשיעור של 33% לרכב המשמש להוראת נהיגה כהוראת שעה ל-4 שנים ולמוניות ל-3 שנים, על רקע הביטול ההדרגתי של הישבון הבלו על הסולר במסגרת תוכנית הממשלה.
במהלך הדיון התריעו אירגוני המובילים וההסעות כי פתרון הגז הטבעי אינו מספיק ישים וכי העולם מדלג עליו ומתקדם לרכבים המונעים בחשמל. מנגד השיבו נציגי המדינה כי הנושא נבדק לעומקו ולעניין אוטובוסים בינעירוניים ומשאיות הגז הטבעי הוא המענה ההולם הרלוונטי והבדוק ביותר לעת הזו וכי הוא מיושם במדינות שונות וניתן ליישמו בישראל. לעניין ההנעה החשמלית ציינו הנציגים כי הנושא אמנם מתפתח אך הגז הטבעי הוא המענה הנכון ביותר לעת זו.
לאור הדברים קבעה הוועדה כי מכון המחקר והמידע של הכנסת יחבר דו"ח בנושא אשר יוגש לחברי הוועדה על מנת לבחון את הדברים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני התריע בפני נציגי המדינה: "היה ותקום ועדת חקירה לעניין השאלה למה פעלה המדינה להעברת הכלים הכבדים לגז בלי בדיקה מספקת, אתם תהיו במוקד השאלות. אישרנו את הרפורמה לבקשת הממשלה על רקע הצגת הדברים כבדוקים ומנוסים, אם אכן יתברר שמה שאנשים אומרים פה זה נכון ונכנסנו לגז רק בשביל כסף תוך שהולכתם אותנו שולל האחריות תוטל עליכם. אני מקווה שהדברים אינם נכונים". ח"כ מיקי לוי: "יש כאן עניין טכני מהותי ארוך טווח, מדובר בעתיד משק שוק התחבורה, אני מבקש שבמחקר יבחנו העמדות השונות".
התקנות מגיעות במסגרת כך שבחודש מרץ האחרון אישרה ועדת הכספים את רפורמת משרד האוצר ומשרד האנרגיה, הצפויה להביא להפחתה משמעותית בשימוש בסולר ופחם ולהגברת השימוש בגז טבעי, ובכך להפחית משמעותית את זיהום האוויר בישראל. לדרישת הוועדה הוכנסו ברפורמה שינויים רבים למיטוב הרפורמה ולתועלת הציבור והמשק.