תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
"עד יולי תוגש לממשלה תוכנית כוללת להפסקת השימוש בדלקים מזהמים בישראל"
מערכת תשתיות 30 במאי 2018 11:06 אין תגובות

במהלך דיון בסוגיית כלי רכב מזהמים הציג משרד האנרגיה פרטים מהתוכנית, במסגרתה ייסעו בישראל משנת 2030 רק רכבים פרטים חשמליים והתחבורה הציבורית תונע בגז טבעי

Print Friendly, PDF & Email
"עד יולי תוגש לממשלה תוכנית כוללת להפסקת השימוש בדלקים מזהמים בישראל"

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה השבוע (ב') דיון מהיר בנושא התייקרות הדלק ובכך שממשלת ישראל אינה מקדמת את המעבר לתחבורה חשמלית חסכונית וירוקה.

הדיון שהתקיים לבקשת ח"כ איתן ברושי, עסק בצורך הגובר בקידום מוסדר של התחבורה החשמלית בישראל הנמצאת בפיגור אחרי המדינות המפותחות, במיוחד על רקע עליית מחירי הדלק, זיהום האוויר שגורמת התחבורה וההתחייבויות הבין לאומיות של ישראל בנושא. משרד האנרגיה ציין כי תוכנית כוללת להורדת הרכבים המזהמים מהכבישים וכן להוצאת הדלקים המזהמים מתחומי התעשייה והחשמל נמצאת בשלבי הכנה מתקדמים, והיא תוצג עד חודש יולי.

במסגרת התוכנית יחליפו רכבים חשמליים את הרכבים הפרטים ורכבים המונעים בגז את רכבי התחבורה הציבורית. מאות נקודות טעינה חשמלית יוקמו במקומות ציבורים, בחניונים וברשויות המקומיות כבר בשנתיים הבאות. מנגד עלה כי ישנו חוסר בהירות סביב נושא עתיד המיסוי של מכוניות מזהמות פחות ומכוניות חשמליות שעלול להפחית את כמויות המכוניות המיובאות. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הורה לצדדים להציג בתוך חודש את התוכנית המלאה עם מענים לשאלות המיסוי.

ח"כ איתן ברושי: "המדיניות בנושא הרכב בעולם כולו הולכת יותר ויותר לרכבים חדשים, עשו כללים במדינות רבות שאנחנו רוצים להידמות אליהן, גם בתחבורה הציבורית וגם בפרטית. אני מודאג מהיעדים של הממשלה שהם גם התחייבויות בינ"ל, יש גם השלכות על הבריאות והסביבה כתוצאה מהרכבים. ביום כיפור במדידות שנעשו רואים ירידיה דרמטית בזיהום הסביבה. הפחתת גזי הפליטה ועמידה ביעדים זה דבר חשוב, אנחנו עומדים על 3 אחוז ורוצים להגיע ב-2020 ל-10 אחוז באנרגיה מתחדשת וזה לא פשוט. אנחנו צריכים לקבל החלטה, אין למדינה תוכניות עבודה או פעולה. לא ברור מי הגורם שמתכלל, זה מצריך תשתיות, צריך להעמיד יעד בענף הרכב, לקבוע יעדים לכמות רכישה של כלי רכב חשמליים או להורדת כלי רכב מזהמים".

ד"ר ברכה חלף, מדענית ראשית, משרד האנרגיה: "ב-2030 החזון שלנו שלא ימכרו יותר רכבים פרטים מזהמים אלא רק חשמליים והתחבורה הציבורית תעבור לגז טבעי, יש כבר טיוטות של המשרד עם יעדים ברורים".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "תוכניות זה בסדר אבל בינתיים אין כלום, למה אנחנו מדדים אחרי אירופה?".

חלף: "מדובר על מדינות מעטות באירופה, עם הרוב אנחנו באותו קצב. אבל אנחנו כמובן מצעידים את זה קדימה. תוגש לממשלה תוכנית, הכוונה לעשות זאת עוד במושב הזה, עד סוף יולי. החזון של השר לא מדבר רק על תחבורה אלא גם על ניקוי דלקים מזהמים גם בתעשייה וגם בחשמל וכולם חלק מהתוכנית הזו. קיבלנו בתקציב האחרון 25 מיליון ₪ לפריסת עמדות טעינה. ב-2019 ו-2020 נפרוס 2,000 עמדות טעינה, חלקן מהירות – 10 עד 30 דקות לתדלק סוללות ברכב, שלא יהיו חרדים ממקום ההטענה הבאה. מאות מקומות טעינה במקומות ציבורים, חניונים, ברשויות המקומיות ועוד".

ח"כ ברושי: "אתם משתפים את גורמי התחבורה הציבורית והפרטית? יש להם חלק בחשיבה?".

חלף: "כן נפגשנו עם מכלול גופים, תחבורה ציבורית, ציי רכב".

יהודה בר אור, יו"ר ארגוני המוניות: "איתנו לא הייתם בקשר"

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה בישראל: "לנו יש חלום – חזון שאדם בישראל יוכל להטעין את הרכב שלו מהאנרגיה הסולרית והוא לא יפגוש תחנת דלק. 2,500 איש מתים בישראל מזיהום אוויר. ממשלת ישראל התחילה בצעד מאוד משמעותי, נעשים דברים שעד כה לא נעשו כדי לקדם ולשנות. לצד כך מדובר במהפכה צרכנית לא פחות מזה, יש לקדם כמה שיותר מהר תוכנית אסטרטגית, בעיקר יש לעגן דברים בהחלטות הממשלה, לפקח על עבודת הממשלה בנושא. אנחנו רוצים שה-25 מיליון ₪ יהפכו להיות משהו. נצטרך הרבה יותר מיליונים בשביל להשלים את המשימה, בינתיים אנחנו שומעים את האוצר רבים מה יקרה שיפסידו כסף על מס הבלו. אנחנו מתחילים את התחום אבל הוא יקרה הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים, אנחנו רחוקים כי הכל קשור בסוף לזה שאין תוכנית אב לאנרגיה לישראל. יש לדרוש לתכנן את תחום התחבורה החשמלית, 2,000 עמדות טעינה זה לא מספיק, צריך 20,000, זה יקרה הרבה יותר מהר מ-2030".

ח"כ גפני: אני חושב שאתה צודק בתחזית, זה מה שקורה בעולם המערבי ולא רק. עוברים לתחבורה באנרגיה מתחדשת, זו עובדה שתדביק בקצב שלה את מה שהממשלה מתכננת".

אבי לבון, סגן הממונה על הכנסות המדינה: "בדקנו את השינוי עם המיסוי הירוק על רכבים, ב-2016 יש תועלת של 350 מיליון ₪. אך מול התועלת הזו המהלך זה הוריד את המיסוי האפקטיבי על המכוניות מ-68 אחוז למתחת ל-60 אחוז, המשמעות היא פחות 1.4 מיליארד ₪ לקופת המדינה. כך שבחשבון הכללי עמדתנו שלאור פער גדול של עלות ותועלת במיסוי הדיפרנציאלי על רכבים, יש לצמצם את העלויות. אם עכשיו רכב שמזהם טיפה פחות מקבל הטבת מס של 10 אלף ₪, צריך להוריד את זה ל-3,000 ₪. לא צריך לתת סבסוד מעל תועלת הרכב".

מול הדברים טען נציג המשרד להגנת הסביבה כי מסקנות האוצר בנוגע למיסוי על ייבוא רכבים מבוססות על נתונים שאינם מדויקים. לאור כך הורה ח"כ גפני ללבן את הדברים: "המשמעויות כאן הן גדולות, על סמך כך נקבל החלטות ואנחנו מבקשים ללבן זאת בין המשרדים".

יו"ר הוועדה: "בכלל הטענה המרכזית שמשרד האוצר לא יוותר על הבלו שהוא מכרה זהב עבורו ויתנהלו בעצלתיים בכל הנוגע למעבר לאמצעי אנרגיה אחרים".

דוד גרשביץ, משרד האוצר: "להפך אנחנו עובדים על הסרת חסמים, זה לא נכון. החשש העיקרי שלנו שעלויות נמוכות על הנסועה יביאו להגדלת הגודש".

ח"כ גפני: "אז הבלו לא משחק תפקיד".

גרשביץ: "לא אמרתי זאת".

ח"כ גפני: "מה זה לא אמרת, אם אתם רוצים את הבלו אז הדלקים המזהמים יישארו. האם יש ויכוח בתוך המשרד, כאשר יש מי שאומרים שצריך להצמיד את עניין הרכבים הלא מזהמים לכסף שמקבלים?".

טל שפסה היימן, משרד האוצר: "עמדת אגף תקציבים שהרפורמה הזו היא אחת מהמטרות שלנו. זה משהו שאנחנו מקדמים בכל הכוח".

לבון: "אנחנו יודעים שכשיגיע הרכב החשמלי המס הזה יהיה בסכנה, נגבה את המס ממקומות אחרים, אין לנו אהבה דווקא למס על דלק".

בהמשך הדיון הצהירו חברות יבואני הרכב כי לא ברור מה יהיה המיסוי על רכבים חשמליים בשנת 2020 והם הקלות המסך ימשכו וכי במצב זה הן אינן יכולות להזמין כמויות גדולות של מכוניות חשמליות. גם לגורמים האמונים לא הייתה תשובה חד משמעית האם המיסוי הנמוך יוותר על כנו.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "ועדת הכספים מביטה בדאגה אחר העובדה כי אין עדיין תוכנית שאפשר לשים אותה על השולחן ולדעת שאיתה מתקדמים. אנחנו מזהים רצון רציני להגיע לפתרון אבל עדיין לא רואים אותו. אנחנו מבקשים תאום עם הכלכלן הראשי לגבי המיסוי והרכבים שאינם מזהמים, במשרד הגנת הסביבה מציגים תמונה אחרת משלכם. אנחנו דורשים ממשרד האוצר לומר גם מה המיסוי לשנים הקרובות לעניין רכבים חשמליים. אנחנו צריכים שיהיו פה יותר ויותר רכבים כאלה ולשם כך צריך לדעת מול מה אנחנו עומדים, יש חברות שרוצות לייבא לכאן רכבים והן לא יודעות מה המיסוי יהיה, צריך לסיים זאת. אנחנו מבקשים לדווח לנו בתוך חודש מה נעשה עם הנושאים האלה וכן לקבל תמונה מלאה מה יש בתוכנית, אם יש תוכנית".

Print Friendly, PDF & Email
ועידת הכספים משה גפני רכב חשמלי תחבורה ירוקה

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס