פורום הגז הטבעי לתחבורה, הוא גוף המאגד חברות מובילות הפועלות בתחום הגז הטבעי והתחבורה, הפועלות בכל הסגמנטים הקשורים בהטמעת הגז הטבעי בתחום התחבורה, ספקים, לקוחות, רשויות מקומיות, יבואני רכב, חברות תשתית ועוד. הפורום פנה היום 13.2, במכתב לח"כ משה גפני, יו"ר וועדת הכספים בעניין מתווה מס הבלו על הגז הטבעי בתקציב 2019.
לדברי תמיר רז, יו"ר פורום הגז הטבעי, במכתבו לח"כ משה גפני, בתאריך ה – 12 ינואר 2018 ,אישרה הממשלה את תקציב המדינה לשנת 2019 .כחלק מחוק התקציב, אשר יוגש לאישור הכנסת במהלך השבועות הקרובים, שולב מתווה 'מס הבלו' על הגז הטבעי, במסגרת "גילום עלויות סביבתיות במיסוי דלקים".
עוד הוסיף, תמיר רז, יו"ר פורום הגז הטבעי, שלאור כל זאת, יש לקבוע מדיניות שבמצב של מחירי נפט נמוכים מס הבלו על הגז הטבעי, יישאר ברמה נמוכה מאוד, לתקופה שלא תפחת מ- 15 שנה או כאשר שוק התחבורה המונעת בגז טבעי יעלה על %10 מכלל שוק התחבורה.
פורום הגז הטבעי לתחבורה, הוא גוף המאגד חברות מובילות הפועלות בתחום הגז הטבעי והתחבורה, הפועלות בכל הסגמנטים הקשורים בהטמעת הגז הטבעי בתחום התחבורה, ספקים, לקוחות, רשויות מקומיות, יבואני רכב, חברות תשתית ועוד. הפורום פנה היום 13.2, במכתב לח"כ משה גפני, יו"ר וועדת הכספים בעניין מתווה מס הבלו על הגז הטבעי בתקציב 2019.
לדברי תמיר רז, יו"ר פורום הגז הטבעי, במכתבו לח"כ משה גפני, בתאריך ה – 12 ינואר 2018 ,אישרה הממשלה את תקציב המדינה לשנת 2019 .כחלק מחוק התקציב, אשר יוגש לאישור הכנסת במהלך השבועות הקרובים, שולב מתווה 'מס הבלו' על הגז הטבעי, במסגרת "גילום עלויות סביבתיות במיסוי דלקים".
המשמעויות הישירות על מס הבלו על הגז הטבעי לתחבורה:
o קביעת גובה המס על 90.1 ,₪ החל משנת 2029 (ביחס ל94.2 ₪ על הסולר).
o דחיית 'תקופת הינוקא', עד שנת 2024 – ולאחריה העלאה הדרגתית בכל שנה.
o תיקוף ההחלטה כי החלת מס הבלו על הגז הטבעי יתבצע במקביל להפסקת הסדר 'הישיבון' על הסולר לתחבורה.
על פי המלצות הוועדה הבין-משרדית למיסוי תחליפי נפט לתחבורה והחלטת הממשלה מס' 1837 מיום 2016.08.11 שכותרתה "העברת המשק לגז טבעי", הוועדה הכירה בכך שחוסר הוודאות הרגולטורי והחסמים השונים ביחס לחדירת הגז הטבעי לשוק תחבורה מהווים כשלי שוק, וכי יש לפעול להסרת החסמים האמורים ולתמרץ את השוק באמצעות הטבות ינוקא משמעותיות לצורך הבטחת המעבר לשימושים בגז טבעי דחוס ובכדי ליהנות מהתועלות הרבות למשק כתוצאה מכך, הן בהיבטים סביבתיים והן בהיבטים כלכליים.
במהלך השנה האחרונה חלה התקדמות משמעותית בהסרת חלק מחסמי הכניסה של שוק התחבורה בישראל לשוק הגז הטבעי. יחד עם זאת, בעקבות הגשת צו הבלו המעודכן לאישור ועדת הכספים של הכנסת, חלה נסיגה בהתעניינות חברות תחבורה כבדה באפשרות למעבר להנעת ציי הרכב שלהם בגז טבעי. ההסבר להיעדר התעניינות משמעותית במעבר לגט"ד הוא היעדר כדאיות כלכלית וודאות רגולטורית, נוכח היקף המס המתוכנן בהתחשב בהשקעות העצומות שהשוק יידרש לבצע.
נוכח עתודות הגז הטבעי העומדות למדינת ישראל, מחויבות הממשלה להפחית את זיהום האוויר, והפוטנציאל הכלכלי הגלום במעבר התחבורה הכבדה להנעה בגז טבעי – ניכר כי על הממשלה להשקיע משאבים רבים יותר, להקים ולשדרג את תשתיות חלוקת הגז הטבעי – על מנת להגביר את הביקוש – גם לתחבורה – כחלק מתכנית לאומית כוללת.
לאור כל זאת, אנו מבקשים מכם לבחון מחדש את אישור הצו להעלאת הבלו על הגז הטבעי לתחבורה, אשר באם יאושר יעכב את פיתוח שוק הגז הטבעי לתחבורה, כמפורט להלן:
1 .הצעת משרד האוצר אינה מתיישבת עם החלטות והצהרות הממשלה בנוגע לעידוד צריכה מקומית של הגז הטבעי והכנסה מאסיבית של דלקים חלופיים לתחבורה בקנה מידה עולמי, ובה בעת מטילה מס על גז טבעי לתחבורה, בגובה של פי 2 עד פי 10 מכל מדינה אחרת בעולם!
2 .המעבר לשוק הגז הטבעי דורש השקעות עצומות ולשם כך, כאמור, נדרש אמון השוק במתווה הרגולטורי, והצגת כדאיות כלכלית משמעותית המגלמת את הסיכונים הכרוכים בהשקעה מוקדמת ביחס לחיסכון עלויות עתידי, אשר נכון להיום מוטל בספק.
3 .חוסר וודאות ביחס למחיר הגז הטבעי לתחבורה לצרכן הסופי – מחיר אשר כולל מיסים והיטלים גבוהים ממחיר הגז עצמו.
4 .בעוד התמריץ המשמעותי והמהותי ביותר לשימוש בגז טבעי לצורכי לתחבורה גז ניתן ביחס לשנים 2019 עד 2024 ,אנו צופים כי המועד הריאלי שבו השימושים בגז הטבעי עשויים לחדור גם לתחום התחבורה בישראל לא יהיה לפני שנת 2022 – עקב הזמן הנדרש להקים את תשתיות רשת החלוקה ותחנות התדלוק.
5 .כחלק מהמלצות 'וועדת מיסוי ירוק 3 'נקבע כי הטבות הינוקא צריכות להתקיים רק עד שתוקם תשתית תדלוק מספקת של גז טבעי דחוס. כפי שציינה הועדה, ישנו קושי להעריך מראש את אורך התקופה המדויקת הדרושה לבניית התשתיות המתאימות, ולהערכתנו לא תושלם הקמת תחנות תדלוק בגט"ד, בפריסה מספקת עד שנת 2022.
6 .כמו כן, בהתאם להחלטת הממשלה, בתום תקופת ההטבה, ההפרש בין הבלו על הגז הטבעי הדחוס לבין הבלו על סולר יעמוד על 04.1 ₪ בלבד. הפרש זה לא מעודד את שוק התחבורה לבצע את ההשקעות הנדרשות לעבור לשימוש בגז טבעי."
עוד הוסיף, תמיר רז, יו"ר פורום הגז הטבעי, שלאור כל זאת, יש לקבוע מדיניות שבמצב של מחירי נפט נמוכים מס הבלו על הגז הטבעי, יישאר ברמה נמוכה מאוד, לתקופה שלא תפחת מ- 15 שנה או כאשר שוק התחבורה המונעת בגז טבעי יעלה על %10 מכלל שוק התחבורה.