תשתיות אנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • עמוד הבית
  • צור קשר
חברת מטלון אנרגיה בע"מ קבלה היתר להקמת טורבינת רוח באילת
מערכת תשתיות 21 בינואר 2018 12:46 אין תגובות
חברת מטלון אנרגיה בע"מ קבלה היתר להקמת טורבינת רוח באילת

חברת מטלון מקורות אנרגיה בע"מ , שהוקמה בשנת 2009, ופועלת בתחום האנרגיות המתחדשות , קיבלה השבוע היתר בניה ממחלקת ההנדסה בעירית אילת להקמה של טורבינת רוח קטנה בהספק של עד 50 קילו-ואט במבנה תעשייתי בבעלות החברה באיזור התעשיה באילת.
החברה מציגה קונספט חדש של שילוב אנרגיות מתחדשות במתחם אחד, הכולל נדל"ן תעשייתי להשכרה, הפקת חשמל מאנרגיית השמש, והפקת חשמל מאנרגיית הרוח.
היתר הבניה לטורבינת הרוח ניתן בהתאם לעמידת החברה בדרישות תוכנית המתאר הארצית 10/ד/12 המתייחסת ספציפית לטורבינות הרוח בישראל שפורסמה על ידי מנהל התכנון במשרד הפנים – האמון על הסדרת תוכניות המתאר הארציות בתחום הבניה בכלל, ובתחום האנרגיות המתחדשות בפרט, כפי שפרסם בעבר את תוכנית המתאר המתייחסת לאנרגיית השמש- תוכנית 10/ד/10 .
למרות שבמשך תקופה של כ 5 שנים עמל משרד הפנים על הכנת תוכנית המתאר הארצית לטורבינות הרוח, וזו פורסמה לפני למעלה משלוש שנים, טרם התפתח תחום אנרגיות הרוח בישראל, ומתוך מכסה של כ 730 מגה ואט המאושרים על ידי רשות החשמל במשרד האנרגיה להקמת טורבינות רוח – טרם ניתן היתר כלשהו בישראל על פי תוכנית המתאר הארצית 10/ד/12 , ובפעם הראשונה מצליחה חברת מטלון מקורות אנרגיה בע"מ להתגבר על מכלול מכשולים ותפיסות שגויות בתחום האנרגיות המתחדשות בכלל , ואנרגיית הרוח בפרט , שמנעו מהחברות הפועלות בתחום זה את קבלת ההיתרים המתאימים במשך תקופה ארוכה מאוד.
נציגי הרשויות המעורבות בהפקת היתר זה כללו בין היתר התנגדיות רבות , אך ההתנגדות הקשה ביותר היתה של רשות הטבע והגנים , החברה להגנת הטבע והמשרד לאיכות הסביבה, שהציגו עמדה אחידה בהגנה על בעלי החיים, ובפרט בהגנה על בעלי הכנף , ובטענות מבוססות על מחקרים רבים של היותה של מדינת ישראל נתיב נדידה לכ 500 מיליון ציפורים העושות דרכם בכל שנה מאירופה לאפריקה ובחזרה – התנגדו התנגדות נחרצת להצבה של טורבינת רוח בישראל, ובמיוחד באילת, ואולם למרות מכלול ההתנגדויות, התקבלה טענת חברת מטלון מקורות אנרגיה בע"מ, כי המדינה בעצמה מתירה לרשות התעופה האזרחית להקים במרכז נתיב נדידת הציפורים , בסמוך לכביש 90 , באיזור של עמק טופוגרפי – את שדה התעופה החדש על שם אילן רמון, בתמנע, כל זאת מתוך התעלמות מוחלטת מהסיכון המשמעותי הנשקף לציפורים, למטוסים, ולנוסעים בהם, ובכלל זה אזרחי מדינת ישראל, ותיירים רבים, לכן ועל אחת כמה וכמה בהתייחס לפרופורציה של תורן אחד ובודד באיזור המוגדר מראש כאיזור תעשיה, למול שדה תעופה שלם המכיל עשרות מטוסים – התקבלה עמדת החברה.
מעבר לכך, טוענות רשויות החוק, כי על פי מחקרים אלה קיים חשש לפגיעה בממוצע של ציפור אחת לשנה על כל 1 מגה ואט מותקן של טורבינות רוח , ולפיכך , ובמידה וציפורים אלה נדירות, מהווה הפגיעה איום למגוון הרחב של בעלי הכנף. אך לטענת החברה, טורבינה קטנת מידה, בהספק נמוך, ובגובה שאינו עולה על עשרות מטרים בודדים, אינה מאיימת על מינים נדירים של ציפורים, המגביהים עוף ומרום , ובמיוחד לאור הפרופורציה הבולטת של כ 500 מיליון הציפורים בכל שנה העוברות בישראל , למול ציפור אחד ובודדת העלולה להיפגע מטורבינת רוח בהספק גדול של 1 מגה ואט, כלומר, אחד ל 500 מיליון.

היתר הבניה שניתן פותח פתח חדש ורחב לחברות ולאזרחים רבים לפעול על פי חוק, ולקדם תהליך מוסדר של קבלת אישורים נדרשים להצבת טורבינות רוח בישראל, ומקדם תפיסה חדשה של הטלת האחריות לניתור החשש לפגיעה בבעלי הכנף על רשות הטבע והגנים, אם באמצעות הצבת מצלמות, ואם באמצעות ביצוע מעקב אנושי – כל זאת במקום העמסת העלויות הללו על היזמים, והאזרחים.
מעבר לכך, בתוכניות רחבות יותר של הקמה מסחרית לחוות רוח גדולות יותר מתקדמת עמדת זו של היזמים המייצגת את הפחתת הדרישות המוגזמות של רשויות השלטון לביצוע ניתור באמצעות הערמת קשיים כלכליים גבוהים מאוד על היזמים, וחברות האנרגיה המתחדשת , באמצעות דרישה בלתי מתפשרת להצבת מכ"מ מתוחכם לניתור ציפורים בשווי של מאות אלפי דולרים למשך תקופה ארוכה ומקדימה של כשנתיים – כל זאת כתנאי לקבלת היתר בניה.
למרות מסכת מכשולים ארוכה של למעלה משלוש שנים של כלל הרשויות, בהם אף רשות התעופה האזרחית, רשות הכבאות הארצית, צה"ל , רשות הנחלים והימים ועיריית אילת הצליחה החברה לקבל היתר מותנה במגבלות מחמירות להצבת טורבינת הרוח בשטח המבנה, שהחברה מקימה באיזור התעשיה באילת.

לחברת מטלון מקורות אנרגיה פרוייקטים נוספים לייצור חשמל מאנרגיית השמש בבעלותה בהם פרוייקט חלוץ ראשון בישראל שחובר לרשת החשמל הארצית בחודש אוגוסט 2017 במסגרת מכסה של מתקני חלוץ והדגמה לבחינה של טכנולוגיות חדשות, בעידוד ובתמיכה של המדען הראשי במשרד האנרגיה .
פרוייקט זה הינו שדה פוטו-וולטאי בשטח של 5,800 מ"ר של עוקבי שמש, בטכנולגיה שפיתחה החברה להפחתת עלויות מערכת עקיבת השמש, באמצעות פטנט שרשמה חברה המתבסס על יציבות פיזיקלית של האנרגיה המגיעה מן השמש.

Print Friendly, PDF & Email
אילת החברה להגנת הטבע המשרד לאיכות הסביבה חברת מטלון טורבינת רוח רשות הטבע והגנים

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

הכשרת מתקינים סולאריים

קורס חדש לתחזוקת מערכות סולאריות. בנו מחלקות חדשות! יש עתיד ארוך טווח.

הקשיבו לבוגרי מכללת תשתיות

קורס יזמים ומפקחים סולאריים

איתור עסק/שרות
חפשו עסק :
אזור החיפוש
חיפוש ברדיוס 20 קילומטרים
רישום למערכת מידע של תשתיות
ארכיון תשתיות – מגזינים
  • מגזין 001 ספטמבר 2010
  • מגזין 002 אוקטובר 2010
  • מגזין 003 נובמבר-דצמבר 2010
  • מגזין 004 ינואר-פברואר 2011
  • מגזין 005 מרץ-אפריל 2011
  • מגזין 006 מאי-יוני 2011
  • מגזין 007 יולי-אוגוסט 2011
  • מגזין 008 ספטמבר-אוקטובר 2011
  • מגזין 009 נובמבר דצמבר 2011
  • מגזין 10 ינואר-פברואר 2012
  • מגזין 11 מרץ-אפריל 2012
  • מגזין 12 מאי-יוני 2012
  • מגזין 13 יולי-אוגוסט 2012
  • מגזין 14 ספטמבר אוקטובר 2012
  • מגזין 15 מהדורה מיוחדת לכנס אילת אילות
  • מגזין 16 יולי אוגוסט 2013
  • מגזין תשתיות 17 דצמבר 2013
  • מגזין 18 אפריל מאי 2014
  • מגזין 19 יולי-אוגוסט 2014
  • מגזין 20 דצמבר 2014
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד