לאחרונה אושר בישראל תדלוק במתנול. אישור שמבוסס על מערך ניסויים שבוצע ע"י קבוצת דור הישראלית ואשר מורחב בימים אלה גם לכלי רכב כבדים ומשאיות המונעות בדיזל.
ענקית הרכב פיאט-קרייזלר (FCA) וחברת האנרגיה הלאומית של איטליה (ENI) הכריזו על שיתוף פעולה אסטרטגי לפיתוח יישומים וטכנולוגיות להפחתת פליטות וזיהום אוויר מכלי רכב.
ההסכם, שנחתם השבוע (21/11/2017) ברומא במעמד ראש הממשלה האיטלקי, מר פאולו ג'נטילוני, ויושבי הראש של החברות, עוסק בפיתוח ויישום טכנולוגיות וחידושים להפחתת פליטות וזיהום אוויר מכלי רכב, ובכלל זה שימוש בתחליפי דלקים המבוססים על גז טבעי דחוס (CNG), מתנול ודלקים חלופיים אחרים מבוססי אלכוהול.
אחד החידושים העיקריים בהסכם להפחתת פליטות הוא שימוש ב- M15 במסגרת פרויקט הרכב השיתופי שמפעילהENI באיטליה, המכונה פרויקט ENJOY. שימוש ב- M15 (תערובת דלק המכילה 15% מתנול ו-85% בנזין) צפוי להביא להפחתה של מעל ל- 4% בפליטות גזי חממה של כלי רכב לעומת רכבי בנזין אחרים, והפחתה אף גבוהה יותר בחלקיקים ובמזהמי אוויר נוספים.
חשוב לציין, כי השימוש ב- M15 כתחליף דלק מקורו בפרויקט שבוצע בשיתוף פעולה בין פיאט קרייזלר העולמית לבין קבוצת דור הישראלית, שבמסגרתו ערכה קבוצת דור ניסויים לשימוש במתנול כתחליף דלק לכלי רכב, אשר השלימו נסועה של כ-2 מיליון ק"מ.
בעקבות הצלחת ניסויים אלה, אושר לאחרונה בישראל תקן ייעודי לשימוש במתנול בכלי רכב, ובימים אלו עומד להיחתם על ידי שר האנרגיה הצו שיאפשר שימוש ציבורי נרחב ב- M15. לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה מתים כל שנה בישראל כ- 1,100 איש כתוצאה מזיהום אוויר מכלי רכב, ושימוש במתנול כתחליף דלקים לכלי רכב יביא להפחתה בהיקפי התמותה והתחלואה מזיהום אוויר מתחבורה.
קבוצת דור בירכה את ממשלת איטליה והשותפים הנוספים על המהלך והוסיפה, כי בימים אלה הקבוצה מרחיבה את הניסויים גם לשימוש ב-100% מתנול בכלי רכב ומשאיות המונעות בדיזל.