בדיון שעסק ביוזמה להעניק תשלום זהה לעובדים הזכאים להחזקת רכב גם אם לא יחזיקו רכב, במטרה להפחית את השימוש ברכבים הפרטיים בישראל, ציינה סגנית הממונה על השכר, חמוטל בן דור, כי האוצר חושש מהכללת רכיב ה'הגעה הירוקה' בהפרשות הפנסיה: "המחויבות האקטוארית משמעה מיליארדים". יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב: "לא נמתין שוב שנים, נפנה לשר האוצר"
ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה היום (ב') דיון בנושא 'עידוד הגעה ירוקה לעבודה – באמצעות המרת שיטת השכר'.
יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב פתח את הדיון: "נחשפנו להצעה ואנחנו יודעים רק לשבח ולהלל אותה. אין ויכוח על כך שתחבורה פרטית גורמת לעומסים כבדים שיש להם השלכות על פריון העבודה, על איכות הסביבה, תאונות הדרכים ועוד. אנחנו יודעים שתחבורה ציבורית היא מענה לכל התחלואים והבעיות האלה ושהיא גם בטוחה יותר. מושקע בנושא זה רבות וגורם שיכול מאוד להשפיע זה התשלום עבור תקציב החזקת הרכב, כאשר רבים מהעובדים רוכשים רכב כדי לקבל את ההטבות שלצדו. מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב עמה דנתי בנושא מספר פעמים העלתה את הנושא הזה ומאז אנחנו משקיעים בקידומו רבות. התחושה היא שהבשילה העת לקדם את הנושא".
סגנית ראש עיריית ת"א, מיטל להבי: "הכוונה היא – ווין ווין לכולם – אפשרות להמיר את סעיף החזקת הרכב בסעיף 'הגעה ירוקה'. עובד שזכאי להחזקת רכב, ברצותו ניגש לממונה ואומר – אני רוצה לוותר על הרכב, במידה והמעסיק מסכים לכך, העובד מקבל הטבה באותו סכום לשכר הנטו שלו, וההטבה לא תחשב לחישוב הפנסיוני ולא תשפיע על מנגנון האיזון האקטוארי. אנחנו מדברים על הסכם קיבוצי כשבהמשך נצטרך חקיקה. עיריית ת"א מוציאה מעל 8 מיליון ₪ על חניות בשנה. זה גם יעשה שוויון עם עובד שאין לו רכב ולא מקבל החזר הוצאות. לא משנים את השכר, לא את הוצאות המעסיק ולא את ההחזרים במשק".
רן קופל, הסתדרות עובדי המדינה: "חשוב לנו שהדבר יעשה בשיתוף פעולה אתנו בצורה של הסכם קיבוצי. ההצעה טובה ויפה אך שיורדים לעומק יש קצת עיוותים ודברים שאנחנו נלחמים עליהם. בנוסף עולות תהיות, למה באמת שעובד יוותר על הרכב שלו. הוא מוותר פה על נוחות, אם לא יהיה תמריץ מעבר, אולי זה לא יקרה. האם זה יהיה רכיב פנסיוני כן או לא, גם זו אחת השאלות".
חמוטל בן דור, סגנית ממונה על השכר: "פגשנו את ההצעה הזו לפני כמה שנים, ניהלנו הרבה מאוד דיונים, ניתחנו את הנושא ועדיין אנחנו רואים סיכונים מאוד גבוהים בפרטים הקטנים. המחויבות האקטוארית שלצד כך זה מיליארדים. בממוצע 20 אחוז משכר העובד זה החזקת רכב. יש סיכונים גדולים בהצעה לכן אנחנו לא מתחברים אליה. לצד זאת אנחנו עדיין חושבים על הנושא".
ח"כ מנואל טרכטנברג: "את אומרת שכבר כמה שנים אתם נוגעים בנושא, הייתי מצפה להצעה קונקרטית שלכם. הייתי מצפה שתיתנו את הדעת לנושא ככזה שצריך לקבל עדיפות מאוד גבוה. אנחנו מצפים מהממונה על השכר שייתן את הדעת מיוזמתו על הנושא הזה, בטרם "פורענות" – חקיקה שנקדם כאן והממונה לא יידע איך להתמודד עמה".
ח"כ תמר זנדברג: "זה כמו לטוות זהב מכסף. כסף שקיים היום הולך לפקקים, זיהום אוויר, תאונות דרכים, לכל הגודש התחברותי ומקומות חנייה, הכסף הולך למקומות שלילים. ניתן את זה למשפחות. בואו תינתנו הצעה במקום להגיד לא על כל ההצעות הטובות. לא בדקתם כמה זה, אתם רק מעלים את הקשיים האפשריים. בואו תעלו את הכל, בואו נפתור את הבעיות".
ח"כ מקלב: "מה שעומד על הפרק זה רק הרכיב הפנסיוני וניתן לפתור זאת. אפשר לתת תמריצים נוספים לא במקום ההצעה הזו, אלא בנוסף כדי לעודד".
גיל יעקב, מנכ"ל ארגון 15 דקות – ארגון צרכני תחבורה ציבורית: "אנחנו מבקשים מהוועדה לנצל את הסמכות שלה ולקבל מהאוצר דין וחשבון על לוחות הזמנים לנושא, איזו עבודה נעשתה, מי אחראי, מה המתווה לפיו רוצים לעבוד. נשמח גם אם הוועדה תבקש נציגות של אחד הגורמים הנמצאים כאן כדי לוודא שהנושא מתקדם ומגיע לפסים מעשיים. מקרב עובדים חדשים בוודאי יהיו כאלה שלא יקנו רכב אם יקבלו את ההטבות בכל אופן, אחריהם יגיעו גם וותיקים".
ח"כ מקלב סיכם את הדיון: "בעיית התחבורה אינה רק נחלת הערים המרכזיות, מדובר במשימה לאומית. אנחנו מרגישים שלא הופנם הדבר כאשר כולם מסכימים שהנושא מהותי ורצוי אך הוא נתקע בשלל חשש לעניין השלכות כלכליות של הפנסיה. גם זה נושא לגיטימי אך אם לא נקדם את התוכנית בשל חששות, גם ב-2020 נהייה באותו מקום. אם נקבל החלטה שזה היעד, נמצא פתרון משפטי וחקיקתי. לא נמתין עוד שנים, נשים את זה על שולחננו, נפנה לשר האוצר ונדרוש פתרון".
שלום רב,,
כקצין רכב בחברת אינטל ישראל , אני מברך על היוזמה , ותומך תמיכה מליאה ברעיון וכן בלתת תמריץ
הרעיון בעיני הוא לא רק חומרי , ובא לעשות צדק ,, אלא גם ובעיקר ,, יש לו ערך חברתי ולאומי , ואולי צעד ראשון
לצמצם עד לחיסול מוחלט הפערים בחברה ,,
חברה בריאה היא "חברה עשירה"
בברכה
איציק
כל פעם שאני בחוץ בכבישים, אני מנחש ש-70 אחוז מהרכבים מכילים אדם אחד בודד , שנוסע לעבודה או חזור ממנה, או לסידורים. אין בעולם מספיק כבישים לתמוך ולהכיל תנועה כאשר יש אדם בודד ברכב, במיוחד עם הקצב הריבוי הנוכחי של 3 ילדים למשפחה. באיזה עולם אנחנו רוצים לחיות?
יוזמה ברוכה! מחזק את ידיכם בפה מלא! ההצעה הזאת, בשילוב תחבורה ציבורית יעילה, עם תחנות הסעה משופרות, יותר מוצלות ומוגנות ואנחנו עושים כבוד לעצמנו כמדינה מערבית.