ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, ציינה השבוע (ג') את יום הסביבה הבינלאומי ודנה בתוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר.
היו"ר כבל פתח את הדיון ואמר כי הנושא המרכזי שצריך לטפל בו לאלתר הוא זיהום האוויר מתחבורה, שהוא המרכזי מכולם וגורם לתמותה של אלפי אנשים מדי שנה. ח"כ דב חנין, שיזם את ציון היום בכנסת, אמר כי זיהום האוויר מתחבורה הוא קטלני. הוא קרא לקדם מהפכת תחבורה ציבורית ולהוציא משימוש את כלי הרכב המזהמים.
השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, אמר כי זיהום האוויר מתחבורה הוא אחד הסכנות הגדולות ביותר, וצריך לצאת נגדו במאבק ציבורי בלתי מתפשר. לדבריו, בישראל מתים כ-2,200 בני אדם כל שנה כתוצאה מזיהום אוויר, כאשר כמחצית מהם מתים כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה. "התמותה מזיהום אוויר מתחבורה היא פי 5 מההרוגים בכבישים", אמר. הוא הציג את תוכנית משרדו לטפל בכך ואמר: "לא נצליח בכך אם לא נקבל סיוע מהציבור, מהארגונים הסביבתיים ומהכנסת". אחד הנתונים המרכזיים שהציג השר הם כי רכבי הדיזל מהווים בישראל רק 20% מהנסועה, בעוד שהם אחראים על 90% מהזיהום. הוא הוסיף כי ניתן להתמודד עם הבעיה, שכן אפשר לספור את רכבי הדיזל הישנים ולהגיד שאסור להשתמש בהם. הוא ציין כי המשרד מעודד החלפת רכבי דיזל ישן לרכבי דיזל חדש בתקן יורו 6, מקדם תוכנית להגביל כניסת רכבים מזהמים למרכזי הערים ומפעיל תכניות תמרוץ שונות לגריטת רכבים מזהמים ישנים ולמימון התקנת מסנני חלקיקים. לדבריו, "המרכיב החשוב בתוכנית הוא התקנת מסנני חלקיקים ברכבים ישנים. יש 21 אלף רכבים כאלה והמטרה היא לפחית 30% מהזיהום מתחבורה עד 2022".
ח"כ מנואל טרכטנברג אמר כי צריך לשנות את מערכת המס כד שתייקר משמעותית את השימוש בדיזל ותוזיל את האלטרנטיבות הפחות מזהמות, וזה יביא לשינוי בהתנהגות. ח"כ יעל כהן פארן קראה להתמקד בטיפול בהפחתת הזיהום מתחבורה במרכזי הערים, והוסיפה כי משרד האנרגיה כשל בתפקידו בכך שלא הצליח לפתוח מספיק תחנות תדלוק ראויות לגז טבעי. מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, אמר בתגובה כי יש כבר מרכז מוכן ל-22 תחנות, שמחכה רק למתווה הבלו. ח"כ כהן פארן השיבה כי "אם רוצים להעביר את המשק לגז טבעי צריך לדאוג שזה יקרה".
יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי יש לו בניסוי משאית אחת המונעת על גז, אולם זה לא משתלם להפעיל אותה כי טווח הנסיעה שלה הוא 300 קילומטר, בעוד שנסיעת התדלוק היא 120 קילומטר וההמתנה לתדלוק נמשכת 4 שעות. ראש תחום איכות האוויר באדם, טבע ודין, אריה וגנר, אמר כי הרכב שפולט הכי פחות מזהמים הוא הרכב שלא נוסע. "לא תהייה תקומה לזיהום אוויר מתחבורה במרכזי הערים ללא תוכנית הסטת נסיכות מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית", אמר.
גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "אני מודה למשרד על שיתוף הפעולה עם מועצת המובילים. כחיפאי הרמתי פיילוט עם המשרד לשנה של הגבלת כניסת משאיות לעיר התחתית ושילמנו מחיר לא פשוט. יש תקנות וחוקים וטוב שיש את הדיון הזה. העניין הוא שחשוב להשלים את המהלכים שבהם החלו. למשל, באו עם הנושא של הפחתת מס לעידוד הסבת משאיות ואטובוסים לשימוש בגז טבעי לתחבורה. אנחנו השקענו מעל 15 אלף יורו תוספת לכל משאית ואוטובוס שנכנסו לארץ בתקן יורו 6 שהוא לא מזהם.
"אנחנו רוכשים את הרכבים האלו בארה"ב ובאירופה עם הטכנולוגיות הבטיחותיות והטכנולוגיות של זיהום אוויר, אנו עושים את כל המהלכים, אבל חסרים המהלכים המשלימים, למשל אין מספיק תחנות לתדלוק בגז ולטעינה חשמלית.
"דבר נוסף, אנחנו בעלי הציים הגדולים, מוכרים משאיות ישנות לחברות הקטנות וזה יוצר עיסקה סיבובית, לכן המלצנו בועדת סגיס בשנת 2002 לגרוט משאיות ואוטובוסים ישנים, אין ספק שזה שווה למדינה מבחינת בטיחות ומבחינת זיהום האוויר.
"לגבי המדבקות שיש על הרכבים המאפשרות לאזרחים להתלונן על רכבים מזהמים, אתמול עשיתי בדיקה באחת החברות, הגיעו לשם 63 תלונות על אוטובוסים על כך שהם מזהמים, עשו לאותם אוטבוסים מבדקים וגילו שהכל תקין. זהו עוול כי מפסידים חצי יום עבודה והמכונים מראים שהכל תקין.
"לסיכום, חשוב שיהיה צוות שיטפל בכל המהלכים המשלימים ויפתור את כל הבאגים של התכנית של המשרד לאיכות הסביבה. אני גם מציע שהערים הגדולות יהיו חלוצות וימקמו אצלם תחנת תדלוק בגז טבעי ולטעינה חשמלית, כי משאיות האשפה שלהן חוזרות תמיד למקום ממנו הן יוצאות ולכן הם אלה שיכולים לעשות זאת ולהוות דוגמה."