רכבת ישראל הודיעה על תוכנית פיתוח מאסיבית אשר תהפוך אותה לאמצעי התחבורה הבינעירונית העיקרי עד 2040. תוכנית הפיתוח כוללת הוספת תחנות, מסילות, רכבות אקספרס ומסילה תת קרקעית מנתב"ג.
גדי שלסקי, נשיא אופטיבוס, המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחבורה ציבורית חכמה טוען, כי ללא מערך היסעים יעיל שיאפשר לנוסעים להגיע מביתם אל הרכבת ומהרכבת אל היעד הסופי, התוכנית תכשל.
- הפתרון- תחבורה ציבורית גמישה ומערך היסעים המוני המבוסס על הרכבת ושירותי אוטובוסים מהירים.
שירות התחבורה הציבורית הגמישה יאפשר לנוסעים להגיע במהירות וביעילות מביתם א הרכבת ומהרכבת אל היעד הסופי, וכל זאת במחיר של כרטיס הרכבת.
בתחבורה ציבורית גמישה מסלול הרכב, נקודות העצירה ולוח הזמנים נקבעים על-פי הביקוש המגיע מהנוסעים בזמן אמת. מהפכת התחבורה הציבורית הגמישה מובלת על ידי הטלפון החכם, המאפשר לדעת היכן הנוסעים נמצאים ולקבל מהם מידע בזמן אמת על היעד ומועד ההגעה הרצוי.
איך זה יעבוד?
אדם שירצה להגיע מביתו לעבודה יזמין נסיעה באפליקציה או באינטרנט. רכב, המותאם בגודלו, יאסוף את המזמין מביתו וייקח אותו, יחד עם נוסעים נוספים הגרים באזור, אל תחנת הרכבת או קו אוטובוס ראשי. בתחנת היעד ימתינו רכבים אחרים שיפזרו את הנוסעים אל מקומות העבודה, וכל זאת במחיר של נסיעה ברכבת או באוטובוס.
שלסקי צודק. ללא פתרון יעיל למייל הראשון והאחרון הנוסעים יעדיפו את הרכב הפרטי. אני מתגורר בראש העין ועובד בתל אביב. כאשר אני נכנס בבוקר לרכב בדרכי לתחנת הרכבת הרבה פעמים אני ממשיך ברכב הפרטי לתל אביב כי לא בא לי לעמוד בתור בכניסה לתחנת הרכבת, א"כ לחפש חניה וא"כ לחכות לרכבת שמגיעה פעם בחצי שעה.