למעל מ- 2,200 אורחים השתתפו בוועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה
השקת ה-M15 של פיאט. מימין: ורג'יליו צ'רוטי – ראש תחום פיתוח עסקי, קבוצת פיאט קרייזלר, ד"ר ברכה חלף – מדענית ראשית במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים בישראל. גיל דנקנר – יו"ר קבוצת דור. אייל רוזנר – ראש מנהלת תחליפי הדלק במשרד רה"מ. יוסי אנטורג – מנהל פרוייקט מתנול, קבוצת דור. צילום: ניר שמול
יותר מ- 2,200 משתתפים, ביניהם בכירי יצרניות רכב ואנרגיה, מדענים וקובעי מדיניות מכל העולם מיותר מ- 30 מדינות מרחבי העולם ביומיים של פעילות: וועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה, שהתקיימה זו השנה הרביעית בתיאטרון הבימה בתל אביב, הציג את מובילותה של ישראל בתחומי דלקים חלופיים ותחבורה חכמה ואת התעניינות השיא בטכנולוגיה וביזמים ישראלים בתחום מצד גורמים בינלאומיים. הועידה כללה הרצאות ופאנלים בסוגיות הבוערות של תחום התחבורה העולמי.
לוועידה בת היומיים הגיעו בכירים רבים מעולמות הרכב, התחבורה החכמה והאנרגיה החליפית בעולם. ורגיליו צ'רוטי, סגן נשיא בקבוצת פיאט קרייזלר האחראי על פיתוח עסקי, דרך שי אגסי, מייסד בטר פלייס, פרופסור משה בן עקיבא שעומד בראש המחלקה לתחבורה ב- MIT ועד אנשי ממשל כדוגמת ג'יימס וולסי, ראש ה-CIA לשעבר ונורברט ברטל, סגן שר התחבורה הגרמני.
אייל רוזנר, ראש מנהלת תחליפי הדלק במשרד רוה"מ: "הוועידה השנתית הרביעית הציגה את מקומה המוביל של ישראל במהפכה המתחוללת כיום בשוק האנרגיה והתחבורה הבינלאומי. עם כ- 500 חברות הזנק ומעל ל- 200 קבוצות מחקר, ישראל משמשת כמקור ידע בכל הסוגיות שעומדות על הפרק ובעתיד הקרוב בתחום התחבורה החכמה, מעתיד המכונית האוטונומית ועד השימוש בדלקים או טכנולוגיות אלטרנטיביות לנפט.
יש התעניינות שיא של חברות רכב ואנרגיה בישראל והאירוע היווה פלטפורמה להרחבת הקשרים בין חברות ישראליות לחברות בינלאומיות. להערכתי במהלך השנה הקרובה מספר לא מבוטל של חברות מעולם הרכב יפתחו משרדים בישראל, כל זה בעקבות החדשנות שהם מוצאים בישראל".
שיתוף פעולה ייחודי לפיתוח רכב המונע בעזרת דלק נוזלי מגז טבעי
הועידה כללה פאנל מיוחד בנושא המכונית האוטונומית עם הופעה משותפת ראשונה של בכירים מב.מ.וו ומובילאיי, מאז הודיעו החברות לפני מספר חודשים על פיתוח רכב אוטונומי בצוותא עם אינטל. במהלך הפאנל שכלל את אלמאר פרינקשטיין, סגן נשיא לנהיגה אוטונומית בב.מ.וו, פרופ' אמנון שעשוע, מייסד שותף ויו"ר חברת מובילאיי, ואת טאקאו אסאמי, סגן נשיא ואחראי על תכנון הנדסה מתקדם בניסאן, הוצג חזון המכונית האוטונומית והשתלבות ישראל בפנים.
פרופ' שעשוע הציג את כוונות מובילאיי למפות את ירושלים דיגיטלית במטרה להכינה לשמש כעיר פיילוט עבור נהיגה אוטונומית. אלמאר פרינקשטיין הציג את החזון של ב.מ.וו לפיתוח המכונית האוטונומית ואת האתגרים בדרך לפיתוחה, כאשר מכוניות אוטונומיות ראשונות צפויות להיות משווקות ב- 2021 באופן הדרגתי. פרינקשטיין דיבר על הצורך בהתגייסות כוללת על מנת לקדם את הנושא ועל הצורך במדינת הסטארט אפ ניישן לשם כך.
במהלך הכנס הוצגה לראשונה, בחשיפה עולמית, גרסת טרום ייצור של דגם ה- FIAT 500 – M15. הרכב פותח בשנתיים האחרונות כחלק משיתוף פעולה בין פיאט קרייזלר, דור כימיקלים והתכנית הלאומית לתחליפי דלקים. הדגם החדש בשם FIAT 500 – M15 מיועד לנסיעה על ה- M15, כאשר ניתן בכל עת לתדלק את הרכב בכל תערובת של דלקים אלה לתדלוק. המתנול מיוצר מגז טבעי ובכך יכול להיות בפועל הדלק הנוזלי הראשון לתחבורה שכולו כחול-לבן. הפרויקט נוהל על ידי משרד האנרגיה ולווה ע"י משרד התחבורה והגנת הסביבה, במסגרת הפעילות הכוללת של המנהלת לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה. הרכב החדש צפוי להיות משווק בישראל.