ההמתנות המיותרות לפריקה גורמות לרמת זיהום המקבילה לכ- 700 אלף משאיות מזהמות בשנה
צילום: חברת נמל אשדוד
איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים מתדפק כבר תקופה ארוכה על דלתות משרד התחבורה, רשות הנמלים והספנות, חברת נמלי ישראל, הנהלות הנמלים וכל גורם אפשרי, בקריאה לטפל בנושא פריקת תבואות ומוצרי גרעינים בנמלים, על מנת לצמצם את שהיית האוניות בנמלי הארץ ולהגביר את קצב פריקתן.
לטענת האיגוד, כל אוניה שמתעכבת בנמלים בהמתנה לתור לפריקה או במהלך פריקת מטען, פולטת לאוויר כ- 2 טון דיזל ליום. רמת זיהום זו מקבילה לזיהום האוויר הנוצר מ- 65 משאיות מזהמות ללא תקן יורו 6 (עוד בטרם הותקנו עליהן מערכות לצמצום פליטת הסולר וזיהום האוויר), שנכנסות לנמלים, מעמיסות מטענים ויוצאות.
גם לעובדה שתפקוד נמל אשדוד בעייתי מאוד ומבריח יבואנים לנמל חיפה, יש מחיר סביבתי ותחבורתי כבד גם הגדלת זמני ההמתנה בנמל חיפה של האוניות הפולטות סולר, וגם תנועת עשרות אלפי משאיות מידי שנה על כבישי ישראל – מחיפה דרומה.
בינתיים, אף גורם לא מרים את הכפפה, ובפועל, שורת מחדלים הקשורים לניהול לא יעיל, מביאה לצפיפות רבה של אוניות מטען כללי ואוניות הצובר (עם מטעני תבואות בתפזורת) בנמלים, להמתנות מיותרות ולפריקות איטיות בשטחי העגינה השונים. וכך, כבר חודשים ארוכים ממתינות לפריקה עשרות אוניות בנמלי חיפה ואשדוד, ומסבות נזק סביבתי רב, נוסף לנזק הכלכלי.
בדיון, שהתקיים לפני מספר ימים בלשכת המסחר חיפה והצפון, בנוכחות גורמים מהעירייה, מהמשרד להגנת הסביבה, מאיגוד המובילים וגורמים נוספים, טען אלי סיון, יו"ר איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים כי: "בשנה האחרונה, ירד קצב פריקת האוניות בנמלי אשדוד וחיפה בכ- 60%, על רקע תקנות מתקדמות של המשרד להגנת הסביבה, שבא לברך, אבל יצא מקלל. אמנם התקנות החדשות נועדות להפחית את אבק פריקת התבואות, אך הן גם מאריכות את זמני הפריקה וגורמות לפליטה כפולה של דיזל לאוויר, גם בשל ציוד לא מתאים לפריקה בנמלים".
סיון טען בדיון כי: "כתוצאה מתפקוד בעייתי של נמל אשדוד, מוסטות מידי שנה מאשדוד לנמל חיפה כ- 80 אוניות, ועליהן כ- 1 מיליון טון תבואות ומוצרי גרעינים, שמיועדים לתחנות קמח, מכוני תערובת ומפעלי מזון בדרום הארץ. המטענים הללו מובלים דרומה בכבישים מחיפה באמצעות כ- 25 אלף משאיות בשנה. אלא שכאן לא נגמר הסיפור, שכן תוספת האוניות הללו בנמל חיפה מעמיסה על התורים הממושכים גם כך לפריקה, ועקב כך, לפליטת דיזל מהאוניות, בהיקף שווה ערך לזיהום הנפלט מעוד כ- 30,000 משאיות מזהמות בשנה. סה"כ תושבי חיפה סובלים מזיהום אוויר מיותר, המקביל לכ- 55,000 משאיות מזהמות בשנה מאותן אוניות שצריכות היו להגיע לאשדוד"!
הכשל אינו רק בנמל אשדוד ממנו בורחים היבואנים ככל האפשר. גם נמל חיפה אינו יעיל. אם הנמל היה מצמצם את זמני ההמתנה לפריקה, ופורק את האניות בתחום הגרעינים והמטען הכללי רק ביממה אחת פחות, היתה נמנעת בחיפה פליטת גזים מיותרים, המקבילים לעוד כ- 40,000 משאיות מזהמות.
הנתונים המצרפיים הארציים קשים. 30 אניות שממתינות לתור לפריקה בנמלי הארץ, מראה שכיח בחודשים האחרונים, מקבילות לכ-2,000 משאיות מזהמות כל יום!, וזה בנוסף לנזקים כלכליים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. בחשבון שנתי, מדובר בסדר גודל של כ- 700,00 משאיות מזהמות בנמלים עקב חוסר יעילות הנמלים המביאה להמתנות יתר יוצאות דופן ביחס לעולם".
חברי האיגוד טוענים כי לשם הקטנת זיהום האוויר, יש לייעל את תפקוד נמלי חיפה ואשדוד ולהקטין באופן דרמטי את המתנת האניות. במקביל, יש לבדוק את המגבלות הסביבתיות על הפריקה, כך שהפסקות פריקה מסיבות סביבתיות, או מקרים של האטה בפריקה, תיבדקנה מזווית של מדדי הקטנת הזיהום. כמו כן, טוענים באיגוד כי יש לדאוג מיידית להקמת תשתית ראויה ולתפעול יעיל של פריקת התבואות בנמל אשדוד ולתכנון תכנית אב כוללת לפריקת התבואות ומוצריהם בישראל.