תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
המחיר הסביבתי הכבד של חוסר היעילות בנמלים: כל אוניה שמתעכבת פולטת כ-2 טון דיזל ליום
מערכת תשתיות 12 בספטמבר 2016 20:35 אין תגובות

ההמתנות המיותרות לפריקה גורמות לרמת זיהום המקבילה לכ- 700 אלף משאיות מזהמות בשנה

Print Friendly, PDF & Email
המחיר הסביבתי הכבד של חוסר היעילות בנמלים: כל אוניה שמתעכבת פולטת כ-2 טון דיזל ליום
צילום: חברת נמל אשדוד

איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים מתדפק כבר תקופה ארוכה על דלתות משרד התחבורה, רשות הנמלים והספנות, חברת נמלי ישראל, הנהלות הנמלים וכל גורם אפשרי, בקריאה לטפל בנושא פריקת תבואות ומוצרי גרעינים בנמלים, על מנת לצמצם את שהיית האוניות בנמלי הארץ ולהגביר את קצב פריקתן.

לטענת האיגוד, כל אוניה שמתעכבת בנמלים בהמתנה לתור לפריקה או במהלך פריקת מטען, פולטת לאוויר כ- 2 טון דיזל ליום. רמת זיהום זו מקבילה לזיהום האוויר הנוצר מ- 65 משאיות מזהמות ללא תקן יורו 6 (עוד בטרם הותקנו עליהן מערכות לצמצום פליטת הסולר וזיהום האוויר), שנכנסות לנמלים, מעמיסות מטענים ויוצאות.

גם לעובדה שתפקוד נמל אשדוד בעייתי מאוד ומבריח יבואנים לנמל חיפה, יש מחיר סביבתי ותחבורתי כבד גם הגדלת זמני ההמתנה בנמל חיפה של האוניות הפולטות סולר, וגם תנועת עשרות אלפי משאיות מידי שנה על כבישי ישראל – מחיפה דרומה.

בינתיים, אף גורם לא מרים את הכפפה, ובפועל, שורת מחדלים הקשורים לניהול לא יעיל, מביאה לצפיפות רבה של אוניות מטען כללי ואוניות הצובר (עם מטעני תבואות בתפזורת) בנמלים, להמתנות מיותרות ולפריקות איטיות בשטחי העגינה השונים. וכך, כבר חודשים ארוכים ממתינות לפריקה עשרות אוניות בנמלי חיפה ואשדוד, ומסבות נזק סביבתי רב, נוסף לנזק הכלכלי.

בדיון, שהתקיים לפני מספר ימים בלשכת המסחר חיפה והצפון, בנוכחות גורמים מהעירייה, מהמשרד להגנת הסביבה, מאיגוד המובילים וגורמים נוספים, טען אלי סיון, יו"ר איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים כי: "בשנה האחרונה, ירד קצב פריקת האוניות בנמלי אשדוד וחיפה בכ- 60%, על רקע תקנות מתקדמות של המשרד להגנת הסביבה, שבא לברך, אבל יצא מקלל. אמנם התקנות החדשות נועדות להפחית את אבק פריקת התבואות, אך הן גם מאריכות את זמני הפריקה וגורמות לפליטה כפולה של דיזל לאוויר, גם בשל ציוד לא מתאים לפריקה בנמלים".

סיון טען בדיון כי: "כתוצאה מתפקוד בעייתי של נמל אשדוד, מוסטות מידי שנה מאשדוד לנמל חיפה כ- 80 אוניות, ועליהן כ- 1 מיליון טון תבואות ומוצרי גרעינים, שמיועדים לתחנות קמח, מכוני תערובת ומפעלי מזון בדרום הארץ. המטענים הללו מובלים דרומה בכבישים מחיפה באמצעות כ- 25 אלף משאיות בשנה. אלא שכאן לא נגמר הסיפור, שכן תוספת האוניות הללו בנמל חיפה מעמיסה על התורים הממושכים גם כך לפריקה, ועקב כך, לפליטת דיזל מהאוניות, בהיקף שווה ערך לזיהום הנפלט מעוד כ- 30,000 משאיות מזהמות בשנה. סה"כ תושבי חיפה סובלים מזיהום אוויר מיותר, המקביל לכ- 55,000 משאיות מזהמות בשנה מאותן אוניות שצריכות היו להגיע לאשדוד"!

הכשל אינו רק בנמל אשדוד ממנו בורחים היבואנים ככל האפשר. גם נמל חיפה אינו יעיל. אם הנמל היה מצמצם את זמני ההמתנה לפריקה, ופורק את האניות בתחום הגרעינים והמטען הכללי רק ביממה אחת פחות, היתה נמנעת בחיפה פליטת גזים מיותרים, המקבילים לעוד כ- 40,000 משאיות מזהמות.

הנתונים המצרפיים הארציים קשים. 30 אניות שממתינות לתור לפריקה בנמלי הארץ, מראה שכיח בחודשים האחרונים, מקבילות לכ-2,000 משאיות מזהמות כל יום!, וזה בנוסף לנזקים כלכליים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה. בחשבון שנתי, מדובר בסדר גודל של כ- 700,00 משאיות מזהמות בנמלים עקב חוסר יעילות הנמלים המביאה להמתנות יתר יוצאות דופן ביחס לעולם".

חברי האיגוד טוענים כי לשם הקטנת זיהום האוויר, יש לייעל את תפקוד נמלי חיפה ואשדוד ולהקטין באופן דרמטי את המתנת האניות. במקביל, יש לבדוק את המגבלות הסביבתיות על הפריקה, כך שהפסקות פריקה מסיבות סביבתיות, או מקרים של האטה בפריקה, תיבדקנה מזווית של מדדי הקטנת הזיהום. כמו כן, טוענים באיגוד כי יש לדאוג מיידית להקמת תשתית ראויה ולתפעול יעיל של פריקת התבואות בנמל אשדוד ולתכנון תכנית אב כוללת לפריקת התבואות ומוצריהם בישראל.

Print Friendly, PDF & Email
איגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת חברת נמלי ישראל משרד התחבורה רשות הנמלים והספנות תובלה ימית

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס