בשל כוונת הממונה להפסיק להכריז על מונופולים ולאכוף איסור על מחיר מופרז
יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל והממונה על ההגבלים מיכל הלפרין - צילום: דוברות ועדת הכלכלה
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום ישיבה שעסקה במדיניות הרשות להגבלים עסקיים באשר לטיפול במונופולים. בפתח הדיון ביקש היו"ר כבל מהממונה החדשה על הרשות, עו"ד מיכל הלפרין, להתייחס למדיניות הרשות בעניין המונופולים ולתפקידה באופן כללי.
הממונה הלפרין, שהופיעה בפני הוועדה לראשונה, אמרה כי "כמובן שהטיפול במונופולים יהיה על ראש שמחתנו, אנחנו נהייה חסרי פשרות גם במלחמה בקרטלים ונחתור לאכיפה אגרסיבית בעניין". עם זאת היא ציינה כי הכרזה על מונפולים והשימוש באיסור על גביית מחיר מופרז הם לא אפקטיביים. בדיון נמתחה על כך ביקורת קשה מצד חברי כנסת ונציגים נוספים, והיו"ר כבל דרש מהממונה לעצור את השימוע הציבורי להפסקת השימוש בכלים ולהציג קודם בפני הוועדה הוכחות ברורות שהכלים נכשלו.
ח"כ זהבה גלאון, שהייתה מיוזמי הדיון, מתחה גם היא ביקורת על הכוונה להפסיק להכריז על מונופולים ולאכוף איסור על מחיר מופרז, ואמרה כי מה שמטריד אותה היא סוגיית מראית העין. לדבריה, "6 מתוך 9 תביעות ייצוגיות שנדונות כיום הן נגד תנובה והממונה בתפקידה הקודם עסקה בהן ונוצרת תחושה לא נוחה של ניגוד עניינים". ח"כ מיקי רוזנטל, שביקש גם הוא לקיים את הדיון, הוסיף: "חלפו רק שנתיים מאז השימוש באיסור על גביית מחיר מופרז והזמן הקצר לא מאפשר לבחון האם הכלי היה אפקטיבי או לא. הרגולטור יכול להחליט על שינוי מדיניות אבל לא יכול להחליט שלא ליישם חוק שחוקקה הכנסת, אם רוצים לעשות את זה דרך המלך היא לבטל את החוק". ח"כ יעקב פרי, שגם הוא היה מיוזמי הדיון, אמר עוד כי ככל שהוא וחברי הוועדה ישתכנעו שאכן הכלים הם לא אפקטיביים ושהרשות תהייה אפקטיביות יותר במאבק במונופולים יהיה קל יותר לקבל את עמדת הממונה.
ח"כ איילת נחמיאס ורבין הוסיפה כי היא חושבת דווקא שמנגנוני הפיקוח על מונופולים לא היו מספיק אפקטיביים. היו"ר כבל הבהיר לממונה כי "כשנחשוב שהדרך שאת הולכת בה נותנת כוח לצרכנים – ניתן לך את מלא הגיבוי. אבל חובתך לשכנע אותנו שכל פעולה שתעשה נועדה אך ורק לטובת הציבור ומקדמת את המאבק ביוקר המחייה".
הממונה הלפרין אמרה כי אין מחלוקת על הצורך להיאבק במונופולים ולהוריד את יוקר המחייה וזה יעמוד בראש סדר העדיפויות של הרשות "נטפל בהם באופן אפקטיבי", אמרה. עם זאת היא ציינה כי ב-20 שנים האחרונות בדקה הרשות 34 הכרזות על מונופולים וגילתה כי 76% מהם נעשו ללא צעד נוסף. היא הוסיפה כי "על שולחן הרשות יש 3 תיקי אכיפה נגד מונופולים, אחד הוא פומבי נגד חברת החשמל ובהליכי שימוע לקראת הטלת עיצומים במיליונים רבים. יש עוד שני תיקים שמונחים בפנינו והאכיפה נגד מונופולים תתגבר עד מאוד בתקופה הקרובה". ח"כ רוזנטל אמר כי מדובר במחדל שהרשות הכריזה ולא עשתה דבר לאחר מכן, וזה לא מצדיק את ביטול הכוונה להכריז על מונופולים בעתיד. ח"כ כבל אמר כי הוא לא מבין איך אפשר לטפל במונופול ללא הכרזה, שבלעדיה כמעט כל סעיפי החוק מתייתרים. עו"ד הלפרין השיבה כי ההכרזה דורשת משאבים וכרוכה בדיונים שאורכים זמן רב.
באשר למחיר המופרז אמרה הלפרין כי כל 4 הממונים שקדמו לפרופ' דיויד גילה (דוד תדמור, יורם טרובוביץ, דרור שטרום ורונית קן) לא סברו שזו סוגיה שדורשת את טיפולם . לדבריה, גילוי הדעת של גילה נחשב לעמדה קיצונית ביותר בעולם בתחום. לדבריה, "המודל של פיקוח מחירים התגלה כלא אפקטיבי להורדת יוקר המחייה". ח"כ גלאון ציינה כי מדובר בתקופה שקדמה למחאה החברתית והיו"ר כבל וח"כ רוזנטל הוסיפו כי הדבר לא עמד למבחן אמיתי מספיק זמן.
היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד אורי שוורץ, אמר כי הסוגיה מצויה במחלוקת בעולם ההגבלים העסקיים וח"כ גלאון הזכירה לו כי הוא תמך בגילוי הדעת של פרופ' גילה. שוורץ השיב כי הוא ביצע את מדיניות הארגון וזו לא שאלה של מי תמך במה. ח"כ שלי יחימוביץ שאלה את שוורץ האם גם עכשיו הוא רק מייצג מדיניות ולא עומד מאחורי הדברים. "אתה בעצם אומר שלא עמדת אז מאחורי הדברים", אמרה לו. שוורץ אמר בתגובה כי מאז סוף אוגוסט 2015, אז מילא את מקומו של גילה, סבר שתפקיד הרשות הוא לא מפקח על מחירים וזה מה שעשה במשמרת הקצרה שלו. ח"כ יחימוביץ הוסיפה כי "הממונים הקודמים בתקופת האבן סברו אחרת ממה שסבר גילה כי הם חיו בעולם שונה, עולם שבו יוקר המחייה לא היה גבוה, לא דובר בו על שקיפות ועברנו לסדר היום על הטרדות מיניות. מאז עשינו כברת דרך וכשהממונה מאיינת את ההחלטות החשובות של פרופ' גילה אנחנו ברגרסיה".
עו"ד גלעד ברנע אמר כי "ברפואה יש עיקרון של קודם כל לא להזיק, ומה שנעשה מזיק ולא נבדק. עו"ד רנן גרשט, המייצג בתובענות ייצוגיות בעניין מחיר מופרז, אמר כי "הממונה מצפה מגברת כהן מחדרה שתשכור משרד עורכי דין ותממן חוות דעת מקצועית אם נכון או לא נכון לאכוף את המחיר המופרז. הוא ציין כי בעסקת תנובה אייפקס שמה בכיס 7 מיליארד שקל רק בגלל שדוח של חברת מקנזי אמר לה שהביקוש למוצריה הוא קשיח ולכן ניתן להעלות את המחיר.
ח"כ גלאון שאלה האם בינתיים מתבצעת אכיפה עד השימוע הציבורי ועו"ד שוורץ אמר כי המדיניות לא השתנתה. ח"כ גלאון אמרה בתגובה כי המשמעות היא שהופסקה האכיפה ולא ברור למה צריך את השימוע הציבורי. היו"ר כבל מתח על כך ביקורת ואמר כי נראה שקודם ירו את החץ ורק אח"כ סימנו את המטרה ונדמה שהשימוע הוא רק לצאת ידי חובה. הוא קרא לממונה לעצור את ההליך ולהציג בפני הוועדה את כל המידע והנתונים עוד לפני היציאה לשימוע. הוא הבהיר כי בכוונתו לקיים דיונים נוספים בעניין ואמר: "המטרה היא לייצר שוק ללא חזירות, בו זה נהנה וזה לא חסר, והתפקיד של הרשות לייצר שוק חופשי ותחרותי, כזה שיוביל להורדת מחירים ויפעל לטובת האזרח הקטן שהוא לא יותר מאסקופה נדרסת מול הגופים הגדולים והמונופולים".