היום הושלם הליך ההתייעצות עם ועדת הכלכלה בנוגע להפעלת הסעיף שעוקף את סמכותו של הממונה על ההיגבלים העסקיים הקודם, דיוויד גילה, שאמר כי מתווה הגז לא יביא לתחרות במשק. ועדת הכלכלה, שהליך ההתייעצות איתה נדרש אבל ההחלטה שלה לא מחייבת, המליצה שלא לאשר את המתווה
ועדת הכלכלה: לא להפעיל את סעיף 52 כדי לאשר את מתווה הגז
היום הושלם הליך ההתייעצות עם ועדת הכלכלה בנוגע להפעלת הסעיף שעוקף את סמכותו של הממונה על ההיגבלים העסקיים הקודם, דיוויד גילה, שאמר כי מתווה הגז לא יביא לתחרות במשק. ועדת הכלכלה, שהליך ההתייעצות איתה נדרש אבל ההחלטה שלה לא מחייבת, המליצה שלא לאשר את המתווה
ועדת הכלכלה הראשונה לכנסת ה-20. צילום: ועדת הכלכלה
בתום שבועיים של דיונים בוועדת הכלכלה, בהם הוצגו לחברי הוועדה כל ההיבטים שהביאו את ראש הממשלה ושר הכלכלה בנימין נתניהו לנסות לאשר את סעיף 52 לחוק ההיגבלים העסקיים כדי להעביר את מתווה הגז, הצביעו היום חברי הוועדה על המלצתם לראש הממשלה ושר הכלכלה, וברוב של 7 נגד 6 הוחלט שלא להמליץ לראש הממשלה להשתמש בסעיף, שעוד לא השתמשו בו בתולדות המדינה.
ח"כ יעקב פרי: "לא השתכנעתי במהלך כל הדיונים שסעיף 52 היה מחויב". ח"כ עיסאווי פריג': "אני נגד השימוש בסעיף 52, לא השתכנעתי. כל פעם שרוצים לעשות מעקף כלשהו מביאים את התירוץ הביטחוני". ח"כ חאג' יחיא: כשראש הממשלה הגיע הוא התפתל ולא השתכנעתי שיש מקום להפעיל את הסעיף".
ח"כ נורית קורן: "הסעיף מחויב המציאות והגיע הזמן שהמתווה יצא לדרך ונוכל לתת כסף לרווחה, לקצבאות". ח"כ יואב קיש: "עצם כך שהתקיים דיון סגור מעיד על כך שיש נושאים ביטחוניים שצריך להתייחס אליהם".
ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "ראש הממשלה לא ענה לי למה נדרשה ההחלפה של שרים מתפקידם וכל התהליכים העקומים שנדרשו כדי להגיע למצב שהגענו אליו, ולא מינו פשוט מחליף לממונה על ההיגבלים העסקיים שהיה בודק את הנושא בעצמו. הנושא הכי חשוב שלא קיבלתי עליו תשובה הוא רכש הגומלין, אפשר להגיע לרכש גומלין הרבה יותר גדול ולא ייתכן שהוא יישאר רק על 6%".
ח"כ דב חנין: "בהתחלה אמרו שחייבים לייצא גז למצרים, ואז גילו שמצרים לא צריכים את הגז שלנו כי יש את מאגר זוהר, ואז בא נציג ואמר שזה שמצרים צריכה לשלם קנס לא ישפיע על הייבוא שלהם מאיתנו ואז באותו ערב מצרים אמרה שהם מקפיאים את המשא ומתן. נפתולים שהם פשוט מביכים, אחרי זה אומרים לנו שמצרים היא לא הסיפור אלא הייצוא לטורקיה ואירופה, זה סיקור שלא מתאים למסגרת מדינית רשמית.
"המתווה הוא פגיעה בביטחון ישראל, גם לטווח הקצר, גם לטווח הבינוני וגם לטווח הארוך: לטווח הקצר הוא משחרר את הטייקונים מהחובה להקים עוד צינור גז ממאגר תמר. ךטווח הבינוני יש פגיעה נוספת- כאשר המדינה מסכימה לדחיית הפיתוח של מאגר לוויתן זה פוגע בביטחון שלנו לטווח בינוני. אין שום מנגנוני סנקציות להפרה אם הטייקונים לא יפתחו אותו במועד. לטווח הארוך אנחנו מדברים עלה ביטחון האנרגטי בצורה חסר אחריות מרשים ייצוא ממאגר תמר לפני שמאגר לוויתן יפותח, חושבים על היתירות של ישראל בלי לחשוב על הטווח הארוך".
סתיו שפיר: "הפעם הראשונה שסעיף 52 עלה על הפרק היה בידי עורך הדין שמייעץ לחברות הגז".
היו"ר כבל סיכם ואמר כי הוא מבקש להודות לכל חברי הכנסת וחברי הוועדה. "לגופו של עניין, נכנסתי לדיון הזה בלב פתוח ובנפש חפצה כדי לראות איפה הדברים עומדים, ואני עוסק קודם כל בסעיף 52 ולאורך כל הדרך, וגם בדיון הסגור, ממשלת ישראל נושאת לשווא את שם הביטחון ומדיניות החוץ וזה הליך מאוד מאוד מסוכן. קל בישראל להפוך כל דבר וכל עניין לעניין ביטחוני. לא רק שלא השתכנעתי שיש כאן עילה ביטחונית אלא נהפוך הוא. בטשטוש הזה, שהציבור לא מבין במה דברים אמורים. אספקת גז לירדן ולרש"פ יש הסכמה מקיר לקיר. השאלות כאן נגעו למצרים, ואמרו שאם יש בעיה במצרים ניסע לטורקיה – שם הכל כלול. מצאנו עצמנו במצב מביך שההתעסקות בעניין הביטחוני יכולה להיות לנו לרועץ, כמו שהודה ראש הממשלה שכידרר יותר טוב ממסי ולא ענה לשאלות שלנו.
"הייתה שאלת הזהב של חכ יוסי יונה, שנתניהו אמר ברגע של חוסר תשומת לב את האמת, שהפעלת סעיף 52 נעשתה כי לא הייתה ברירה לעקוף את הממונה. היום אומר השר שטייניץ בראיון וחוזר על אותו מסר. ההצבעה היא סביב 52 כן או לא, אבל בכל זאת עסקנו פה בשאלות כבדות משקל בנושא הגז, בנושא היציבות הרגולטורית לא רק של הממשלה אלא של הכנסת. אם יש משהו שאני מאוכזב ממנו זו העובדה שנחלקנו לקואליציה ואופוזיציה. אנחנו כאופוזיציה הוכחנו את עצמנו במקרה ששינסקי שאנחנו יכולים לעמוד עם הקואליציה"