בכינוס הראשון של ועדת הכלכלה שנועד לדון באישור סעיף 52 לחוק ההיגבלים העסקיים דיבר עו"ד גלעד ברנע, מומחה להגבלים עסקיים המטפל בתובענה ייצוגית נגד מונופול הגז: הממונה על ההיגבלים העסקיים אישר לחברות הגז לעשות דברים שכל ממונה סביר היה אומר עליהם "לא במשמרת שלי"
עו"ד גלעד ברנע: ניתן לעשות מכר בנפרד של הגז אך הממשלה מאפשרת לשווק במשותף
בכינוס הראשון של ועדת הכלכלה שנועד לדון באישור סעיף 52 לחוק ההיגבלים העסקיים דיבר עו"ד גלעד ברנע, מומחה להגבלים עסקיים המטפל בתובענה ייצוגית נגד מונופול הגז: הממונה על ההיגבלים העסקיים אישר לחברות הגז לעשות דברים שכל ממונה סביר היה אומר עליהם "לא במשמרת שלי"
בתמונה הראשית: אסדת ההפקה של מאגר תמר. צילום: אלבטרוס
"הגענו לנקודת זמן היום בנובמבר 2015 לאחר שורת מחדלים מאוד חמורה של מספר רגולטורים ומשרדי ממשלה בטיפול שלהם במשק הגז הטבעי. המחדלים משתרעים על תחום ההיגבלים העסקיים, תחום ההסדרה של משק האנרגיה, חלוקת הרישיונות, פיתוח על מתן היתרי חיפושי, מעקב ורגולציה על כל הנושא של חיפוש והשגת היעדים על פי חוק הנפט. לדלק ונובל ניתנו היתרים לקיים משא ומתן עם מדינות זרות שלא ברור מי נתן להם אותם בכלל". את הדברים אמר עו"ד גלעד ברנע אתמול (א') בדיון הראשון שנערך על סעיף 52 בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל שאותו נדרש ראש הממשלה לקיים עם הוועדה.
נתניהו נדרש לקיים את הדיון מתוקף תפקידו כשר הכלכלה הראשון במדינת ישראל שמנסה לאשר את סעיף 52 לחוק ההיגבלים העסקיים, העוקף את סמכותו של הממונה על ההיגבלים העסקיים הקודם, דיוויד גילה. מדובר בטענה של גילה מתקופת כהונתו בתפקיד כי מתווה הגז לא יביא לתחרות בענף הגז במדינה שאף גרמה לו להתפטר במחאה, ונתניהו מבקש לנצל את הסעיף כדי לעקוף את ההחלטה מאחר ולטענתו תרומת המתווה למדיניות החוץ והבטחון של ישראל עולה על החסרונות של חוסר התחרותיות בענף.
"במצבים רגילים, הסדר כובל כמו שהיה בענף הגז צריך להביא את הממונה על ההגבלים להוציא צו מניעה נגדם, אבל במקום זה הוא פתח איתם במשא ומתן ארוך והוא לא מנע מהם לקדם ולבצר את ההסכם הזה. הם ביקשו ממנו לקיים משא ומתן על ייצוא גז לירדן, כל ממונה סביר היה אומר להם 'לא במשמרת שלי' – אך הממונה נתן להם היתר לעשות את זה וזה חמור מאוד.
"לגישת המדינה, הממשלה והשותפות, היום לכאורה נוצר מצב של אין ברירה לעשות את ההסדר – אני לא מקבל את זה. זה שהממשלה חדלה והרגולטורים לא פעלו כראוי לא יכול לשמש בסיס לפגוע בציבור. שר הכלכלה מבקש לתת פטור ל-5 הגבלים עסקיים שונים וחשוב לבחון זאת באופן פרטני. למשל – הגבל אחד אותה שותפות בלווייתן וכזה שלא נוצר זה שיווק במשותף מלווייתן.
"לכאורה ניתן לעשות מכר בנפרד אך הממשלה מבקשת לתת להם יד חופשית לשווק במשותף. לוויתן היה יכול לייצר תחרות אם היו שחקני משנה שהיו מתחרים ביניהם והשאלה היא אם הפטור הזה מוצדק או לא. ההסדר הכובל בלווייתן זה הסדר שקיים מ-2011 ורוצים להמשיך אותו. הם רוצים פטור אחורה, והמשמעות היא האם ההפעלה של סעיף 52 שוללת את הפליליות בעבירה לכאורה מ-2011. נשאלת שאלה האם בכלל אפשר לתת את הפטור אחורה. מי שצריך להחליט בשאלות של העמדה לדין פלילי זה לא בנימין נתניהו, אלא היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, ואת עמדתו אנחנו לא יודעים".
לאחר מכן שאל ח"כ פרי מה האלטרנטיבות של הממשלה במקרה כזה, וברנע השיב כי הטענה היא הליך משפטי שעלול לקחת 5-10 שנים, "אך כשהממשלה רוצה לעשות הליך מהיר זה קורה", סיכם.