רשות החשמל תבחן את התנהלות חברת החשמל לאורך הימים האחרונים ותבחן הטלת קנסות גבוהים על החברה, לצד הגדלת היקפי הפיצוי לאזרחים בצל ניתוקי חשמל. כרגע בית אב עם צריכת חשמל של 500 שקלים בחודש יפוצה ב-60 שקלים בלבד על יממה שלמה בלי חשמל
רשות החשמל בוחנת הגדלת הפיצוי על ניתוקים
רשות החשמל תבחן את התנהלות חברת החשמל לאורך הימים האחרונים ותבחן הטלת קנסות גבוהים על החברה, לצד הגדלת היקפי הפיצוי לאזרחים בצל ניתוקי חשמל. כרגע בית אב עם צריכת חשמל של 500 שקלים בחודש יפוצה ב-60 שקלים בלבד על יממה שלמה בלי חשמל
תמונה ראשית: יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש הכהן. צילום: רועי שפרניק
ממידע שנחשפו אליו הגורמים המקצועיים ברשות עד כה עולה כי החברה לא נערכה בזמן במהלך האירוע הנוכחי להקמת המענה כנדרש על ידי הרגולציה. בעקבות זאת, בוחן צוות הרשות קביעת פיצוי משמעותי למנותקים בגין נזקים שנגרמו להם בגין ניתוקי החשמל הממושכים.
בעקבות אירועי הסופה בדצמבר 2013 קבעה רשות החשמל אמות מידה צרכניות מעודכנות, אשר במסגרתן חלה על חברת החשמל חובה להרחיב את הפירוט באתר האינטרנט שלה בזמן אמת, מדי שעה וביחס לכל אזור בנפרד, ביחס לכל תקלה הגורמת לניתוקי חשמל נקודתיים, הסיבה לה ומשך זמן משוער לתיקון.
בנוסף, הורתה הרשות לתגבר מבעוד מועד את מוקדי השירות של החברה על מנת שניתן יהיה לתת מענה אנושי במצבי חירום בפרק זמן שלא יעלה על 10 דקות המתנה. עוד נדרשה החברה לקיים קשר יזום ומתמשך עם רשויות ומוקדי יישוב בכדי לעדכנן על סטטוס השבת הזרם וצרכים חיוניים שונים.
בכל מקרה, מציינת הרשות כי קיימים נהלי פיצויים לאזרחים המנותקים מהחשמל למשך זמן ממושך ולהם זכאי ציבור המנותקים ללא קשר לבחינת הפיצויים:
לפני כשנה [29.10.2014] קבעה מליאת רשות החשמל מתווה פיצויים מעודכן מניתוקי חשמל בישראל, אשר קבע לראשונה מנגנון פיצוי לצרכנים בגין חריגה מרמת אמינות אספקת החשמל הנדרשת. על-פי ההחלטה, צרכני חשמל אשר לא קיבלו אספקת חשמל במשך 20-24 שעות רצופות באירוע חד פעמי, או במשך 48 שעות במצטבר על פני שנה קלנדרית, יהיו זכאים לפיצוי כספי מחברת החשמל, ללא הוכחת נזק.
על-פי ההחלטה, צרכן החשמל – משק בית או עסק – יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין הפרעות באספקת החשמל החורגות מרמה סבירה, בהתאם למתח אליו מחובר הצרכן. הפיצוי משתנה בין צרכנים המקבלים אספקת חשמל בקווי מתח גבוה – קווים בהם מתקיימות מרבית בעיות אמינות אספקת החשמל בישראל, זאת בגין רגישות לפגעי מזג אוויר, חבלות והתיישנות – לעומת צרכנים המקבלים אספקת חשמל בקווי מתח נמוך, בהם אמינות אספקת החשמל גבוהה יותר.
הסדר זה נכנס לתוקפו ב-1.1.2015. על-פי נוסח ההסדר, צרכן מתח נמוך [מרבית משקי הבית] אשר לא קיבל אספקת חשמל במשך 24 שעות רצופות באירוע חד פעמי, או במשך 48 שעות במצטבר על פני שנה קלנדרית, יהיה זכאי לפיצוי מחברת החשמל בהתאם לגובה הצריכה השנתית הממוצעת שלו ובגובה 1.8 ₪ לכל קוט"ש.
צרכן מתח גבוה (לרוב – תעשייה] אשר לא קיבל אספקת חשמל במשך 20 שעות רצופות במסגרת אירוע חד פעמי, או במשך 40 שעות במצטבר על פני שנה קלנדרית, יהיה זכאי לפיצוי זהה. מספר שעות זה נקבע בהסתמך על ניתוח הנתונים הסטטיסטיים של בעיות אספקת החשמל במשק לאורך העשורים האחרונים, ובהתאם לאמות מידה בינלאומיות.
התעריף המוצע כפיצוי לצרכנים הינו עלות ייצור בגנראטור דיזל המקובלת בשוק, הנאמדת בכ- 1.8 ₪ לכל קוט"ש מיוצר. למעשה, מגלם הסכום את העלות האלטרנטיבית של הצרכן לאספקת חשמל לו היה ברשותו גנראטור, לו הוא נדרש בהעדר שירות ראוי מצד חברת החשמל. הפיצוי יינתן לכל צרכן העומד בקריטריונים, החל מהשעה הראשונה לתחילתו של אירוע ניתוק החשמל, ובתלות בגובה הצריכה השנתית הממוצעת של הצרכן לפי רמת המתח וגודל החיבור שלו.
גובה הפיצוי יעמוד על 0.5% מהחשבון החודשי הממוצע לכל שעת הפסקה. כך, לדוגמא, משק בית בעל חשבון חשמל ממוצע בגובה חמש מאות שקלים, יקבל על הפרעה של 24 שעות פיצוי בגובה שישים שקלים – כ-12% מגובה החשבון הממוצע. על הפרעות שנתיות באורך 48 שעות ויותר, יקבל משק הבית פיצוי בגובה מאה ועשרים שקלים (24% מהחשבון הממוצע).