ביום שני הקרוב, בקבינט הדיור, תובא לאישור תכנית לבנייה על פני שטח של 2300 דונם, בהר חרת שבהרי ירושלים, בשטח המיועד להיות גן לאומי. שורה של ארגונים דורשים להוריד את הנושא מסדר היום ולפעול לחיזוק העיר פנימה ולמיצוי עתודות המגורים בתחום העיר
התנגדות נרחבת לתכנית הבנייה בהרי ירושלים
ביום שני הקרוב, בקבינט הדיור, תובא לאישור תכנית לבנייה על פני שטח של 2300 דונם, בהר חרת שבהרי ירושלים, בשטח המיועד להיות גן לאומי. שורה של ארגונים דורשים להוריד את הנושא מסדר היום ולפעול לחיזוק העיר פנימה ולמיצוי עתודות המגורים בתחום העיר
דב חנין ותמר זנדברג בסיור בהרי ירושלים. קרדיט: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
אתמול, רביעי, סיירו בשטח הר חרת ח"כ דב חנין וח"כ תמר זנדברג. השניים קיבלו הסברים על ערכיות השטח וחשיבותו מאנשי החברה להגנת הטבע וקק"ל, והביעו חשש לפגיעה ולנזק שיהיו באזור, בעקבות קידום התכנית. לתכנית התנגדות נרחבת של אנשי אקדמיה, מועצת מטה יהודה, מועצת מבשרת ציון, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קק"ל ועוד. קבוצה של פרופסורים והחברה להגנת הטבע כתבו מכתבי התנגדות לתוכנית.
במכתב הפרופסורים נכתב: "הרחבת גבולות ירושלים מערבה עלולה לגרום להרס מוחלט ובלתי הפיך של הרי יהודה ושל ערכיו המיוחדים. מימוש תכנית ספדי יגרום לפגיעה בנוף הנשקף מירושלים ומהכבישים המובילים אליה, להרס בתי גידול, לצמצום השטחים הדרושים לחידור למי התהום, להגברת זיהום מי התהום ולהרעת איכות האוויר בירושלים. אין כל ספק כי המחיר הסביבתי של מימוש תכנית ספדי הוא גבוה מדי. לכן, היה רצוי ששר הפנים מתוקף סמכותו, יטיל על גוף מקצועי אובייקטיבי לבדוק את תכנית ספדי ואת התוכניות הנוספות לפיתוח הרי יהודה, על כל היבטיהן. הפניית המשאבים לקידום ירושלים צריכה להיות אל העיר פנימה לצורך שיקום שכונות, החייאתן וחידושן. זאת הדרך הנכונה לקדם את העיר. זה המקום שבו יש ליצור את התשתיות לקליטת תושבים נוספים בירושלים, כאן ולא בשטחים הפתוחים עתירי ערכי הטבע והנוף שבמערב".
במכתב אותו יזמה החברה להגנת הטבע, עליו חתומים 13 גופים, בהם מועצת מבשרת ציון ומועצה אזורית מטה יהודה, נכתב: "התכנית בגבולותיה המוצעים כעת, כ"מתחם מועדף", פוגעת בערכי טבע, נוף ומורשת ובתכנית הגן הלאומי, וזאת ללא כל צורך, ותוך גרימת נזק חסר תקנה לישוב הקיים. חשוב לציין בנוסף כי התכנית אינה מראה פתרון תחבורתי ראוי ולכן יש חשש לקידומו של "כביש הטבעת המערבי", שעלול להוביל לפיתוח נוסף, על מורדות הר חרת, במקומו של הגן הלאומי, תוך הרס מוחלט של ערכיו הטבעיים והנופיים, פגיעה אנושה ברצף השטחים הפתוחים באזור, ושיבוש גמור של תהליך פיתוחה של מבשרת ציון, הדורש זהירות ורגישות. כמו כן ישובש האיזון הנדרש בין צרכי פיתוחו של היישוב להתפתחותה וצרכיה של ירושלים. סוגיות פיתוחן המאוזן בראיה כוללת של הערים ושימור הסביבה, הטבע והנוף במבואות ירושלים, אינן עניין להליך חפוז ודורסני בוותמ"ל. יש להשאירן לבחינה מדוקדקת וזהירה של מוסדות התכנון הרגילים, בשיתוף עם הרשויות המקומיות".