בבדיקות ניידות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לרכב כבד: 38.7% רכבים כבדים לא תקינים, 14.5% עם עומס יתר. גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "התוצאות מוכיחות שיש הפקרות בקרב קציני הבטיחות"
קרוב ל-40% מהרכבים הכבדים שנוסעים על הכביש לא תקינים
בבדיקות ניידות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לרכב כבד: 38.7% רכבים כבדים לא תקינים, 14.5% עם עומס יתר. גבי בן-הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "התוצאות מוכיחות שיש הפקרות בקרב קציני הבטיחות"
בתמונה: משאיות, אילוסטרציה
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ואגף התנועה של משטרת ישראל מפעילים באופן שוטף מערך של 7 ניידות בטיחות בפריסה ארצית לאכיפת תקינות כלי רכב. בחודש ספטמבר האחרון, התמקד המבצע בבדיקת כלי רכב כבדים ובנוסף לבדיקת התקינות הרגילה, נבדק גם עומס היתר באותם רכבים.
במהלך הבדיקות, נבדקו 2,293 כלי רכב, 9 מתוכם הורדו בגרירה בגין ליקויים מסוכנים (0.4% מסך כלי הרכב שנבדקו), 352 רכבים הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון (15.4% מסך כלי הרכב שנבדקו), 516 כלי רכב קיבלו התחייבות בגין ליקוי מזערי: (22.5% מסך כלי הרכב שנבדקו), 1,416 כלי רכב נמצאו תקינים (61.8% מסך כלי הרכב שנבדקו).
בנוסף, 1,076 כלי רכב נשקלו ונמצא כי 920 מתוכם הנם ללא עודף משקל (85.5% מסך כלי הרכב שנשקלו), 63 רכבים נמצאו עם עומס יתר של 5% (% 5.8 מסך כלי הרכב שנשקלו), 42 רכבים נמצאו עם עומס יתר של עד 10% (3.9% מסך כלי הרכב שנשקלו), 40 רכבים נמצאו עם עומס יתר של עד 25% (3.7% מסך כלי הרכב שנשקלו), ו-11 רכבים נמצאו עם עומס יתר של יותר מ 25% (1% מסך כלי הרכב שנשקלו). בעקבות כך, 11 רישיונות נהיגה נפסלו ל-30 יום.
לדברי גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "התוצאות מוכיחות שיש הפקרות בקרב קציני הבטיחות, מעל 50 אלף משאיות כבדות נעות בכבישי הארץ, ואם זה מה שמצאו רק בחודש אחד, אני לא רוצה לחשוב מה היו מוצאים במבצע מתמשך ומקיף יותר. זה מוכיח מעל ומעבר לכל ספק את מה שאנו טוענים מזה זמן רב – לא נעשה טיפול משמעותי באותם קציני בטיחות שאמורים היו לפקח על פי חוק, וקיימת אוזלת יד של משרד התחבורה בטיפול בעבריינים אלה".
בן-הרוש המשיך: "אותם קציני בטיחות ממשיכים באין מפריע לגבות כסף מאותם בעלי משאיות, כל משאית מעל 10 טון מפוקחת עפ"י חוק, כאשר קצין הבטיחות שמפקח עליה מקבל בתמורה 300 שקלים בחודש מכל נהג. איגוד קציני הבטיחות ואיגוד קציני הבטיחות העצמאיים מתעסקים בפוליטיקה ובמאבקים ביניהם ולא מתעסקים בבטיחות, והרגולטור שאמור היה לעשות סוף לסאגה ממשיך לעמוד כמשקיף מהצד.
לבסוף, בן-הרוש פירט את האמצעים לתקן את המצב: "מה שיש לעשות הוא ראשית – לנקוט באמצעי ענישה כנגד אותם קציני בטיחות ונהגים, ודבר שני – לבנות תכנית עבודה מסודרת לשנת 2016, ואכן בימים אלה אנו יושבים עליה עם הרשות, יש לשים בראש סדר העדיפות את נושא הפיקוח וההכשרה המעשית והעיונית שלצערנו התגלתה כחסרת תועלת, אין לימוד ברמת המרצים והתכנים, החומרים מיושנים ואינם קשורים לטכנולוגיה החדישה של המשאיות ואין כל התייחסות ללימוד מעשי בקשירת והובלת מטענים, מה שמסביר את ממצאי המבצע המדאיגים, בכל הנוגע לנהגים שנוסעים עם עומס יתר. התוצאות נמדדות בתאונות ובהרוגים".