יום לאחר יום הכיפורים, המשרד להגנת הסביבה מוציא דו"ח שמראה את הירידה הגדולה בריכוז תחמוצת החנקן באיזורים שונים בארץ ביום היחיד בשנה שבו תנועת הרכבים נעצרת כמעט כליל. מומחיות סביבתיות טוענות כי המשרד להגנת הסביבה משתמש בכוונה בנתונים שמתעלמים מהמזהם הגדול ביותר בישראל: התעשייה
המשרד להגנת הסביבה: הצניחה בזיהום האוויר ביום כיפור מוכיחה שרוב הזיהום מגיע מהתחבורה
יום לאחר יום הכיפורים, המשרד להגנת הסביבה מוציא דו"ח שמראה את הירידה הגדולה בריכוז תחמוצת החנקן באיזורים שונים בארץ ביום היחיד בשנה שבו תנועת הרכבים נעצרת כמעט כליל. מומחיות סביבתיות טוענות כי המשרד להגנת הסביבה משתמש בכוונה בנתונים שמתעלמים מהמזהם הגדול ביותר בישראל: התעשייה
צניחה משמעותית ברמת זיהום האוויר נרשמה בתחנות הניטור ברחבי הארץ במהלך יום כיפור, כך עולה מנתוני המשרד להגנת הסביבה. בגוש דן ירדו ריכוזי תחמוצות החנקן פי 50, בחיפה פי 82 ובירושלים צנחו הריכוזים פי 64.הנתונים מעידים על השפעת כלי הרכב על זיהום האוויר. לפני כחודש הציג המשרד את דוח איכות האוויר לשנת 2014 ולפיו התחבורה היא הגורם המזהם ביותר במרכזי הערים בישראל.
מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה, כי במהלך יום הכיפורים חלה צניחה דרמטית בזיהום האוויר. החל מכניסת החג ועד לצאתו ירדו משמעותית ריכוזי תחמוצות החנקן, המצביעים על זיהום אוויר מכלי רכב. התופעה מורגשת בעיקר בערים הגדולות, אזורים המושפעים מזיהום אוויר מכלי רכב.
שתי פעילות סביבתיות הגיבו במקומון של העיר חיפה, "חי פה", על הנושא בשנה שעברה. לטענת אלה נווה, אפידמיולוגית סביבתית, הנתונים המוצגים מראים רק את ההשפעה הסביבתית של התחבורה, ולא משקפים את הזיהום שנגרם מהתעשייה. נווה: "בכל שנה קורה אותו הסיפור. המשרד להגנת הסביבה ורשויות מקומיות שונות, מציגות לראווה רק את נתוני הניטור של תחמוצות החנקן, מזהמים שמאפיינים בעיקר כלי תחבורה, ומתעלמים משאר המזהמים אותם אנחנו נושמים. הרי ברור שאם אין תחבורה ביום כיפור, רמות המזהמים שנגרמים מתחבורה ירדו. זה פשוט לא רציני לבודד נתון אחד ולהציג בעזרתו "הוכחה מדעית" למצב הכולל".
חנה קופרמן, יו"ר "הפורום הישראלי לשמירה על החופים": "הניסיון להוכיח שרוב הזיהום באזור חיפה מקורו בתחבורה הוא חלק מתעמולה שיטתית רבת עוצמה שמופצת לא רק במוצאי יום הכיפורים אלא במשך כל השנה. מדובר בניסיון מגמתי של המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה ובעלי המפעלים המזהמים להסיר מעצמם את האחריות לתחלואה החריגה בנפת חיפה במטרה לאפשר את הגדלת התעשייה הפטרוכימית ותכניות הענק שבפתח שהם מקדמים".
לפי תחנות ניטור האוויר של המשרד להגנת הסביבה, ריכוזי התחמוצת בגוש דן במהלך יום הכיפורים צנחו פי 50 – 139 חל"ב (חלקים למיליארד) טרם כניסת החג ועד 2.8 חל"ב בלבד (ערך הגילוי של המכשיר). בירושלים צללו הריכוזים בכ-64 מ-179 חל"ב ביום שלישי ועד 2.8 חל"ב. בחיפה צלל זיהום האוויר פי 82 מ-229 חל"ב בערב החג ועד ל- 2.8 חל"ב בלבד.
לטענת המשרד להגנת הסביבה, השיפור הרב באיכות האוויר ביום זה מעיד על השפעת התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות. עקב כך, המשרד להגנת הסביבה מוביל היום פעולות רבות להפחתת זיהום האוויר מתחבורה ובהן: תמריצי מיסוי ירוק לכלי רכב נקיים, הסבת משאיות ואוטובוסים לשימוש בגז טבעי, סבסוד התקנת אמצעים להפחתת פליטות מרכבים כבדים, הוצאת צווים לציים גדולים של משאיות ואוטובוסים, פרוייקטים לצמצום נסועה ברכבים פרטית ומעבר לתחבורה ציבורים ושימוש באופניים, הרחבת מערך הניטור ורשימת המזהמים הנבדקים והנגשת המידע לציבור.
תחמוצות החנקן חודרות לעומקי דרכי הנשימה גורמת לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים. הסימפטומים נעים בין גירויים בריאות ובעיניים ועד להחלשת הגנות הגוף נגד מחלות נשימתיות דוגמת דלקת ראות. על פי מחקרים, ילדים הם קבוצת האוכלוסייה הרגישה ביותר לחנקן דו-חמצני. ילדים שנחשפו לרמות גבוהות של חנקן דו-חמצני נוטים להיות רגישים יותר לחלות בדרכי הנשימה והריאות. ילדים אלה נוטים לחלות יותר בהתקררויות אשר "מתמקמות" בבית החזה, ברונכיטיס, שיעול מלווה בליחה, ומחלות נשימתיות בכלל.
נו טוב,אז מה משרד להגנת הסביבה מתכוון לעשות? מה התוכניות המעשיות? למשל לצמצם כניסתן של מכוניות,להרחיב את היצע התחבורה הציבורית,לחייב כלי רכב להסבה בגז ולתת פיצוי למי שמי שעושה זאת. היה אפשר לראות תוכנית מעשית,בבקשה?