היום צפויה להתקיים הישיבה על חוק ההסדרים שבתוכו נכללת הרפורמה שתאחד את רשות החשמל עם משרד האנרגיה ותעביר את סמכויותיה לידיו של שר האנרגיה, לאחר שמאז ייסודה היא הייתה רשות שלא כפופה ישירות לאף שר. התנועה לאיכות השלטון קראה למנוע את הפגיעה המתוכננת בעצמאותה של רשות החשמל
היום: ישיבת שרים על החוק שיעביר את רשות החשמל למשרד האנרגיה
היום צפויה להתקיים הישיבה על חוק ההסדרים שבתוכו נכללת הרפורמה שתאחד את רשות החשמל עם משרד האנרגיה ותעביר את סמכויותיה לידיו של שר האנרגיה, לאחר שמאז ייסודה היא הייתה רשות שלא כפופה ישירות לאף שר. התנועה לאיכות השלטון קראה למנוע את הפגיעה המתוכננת בעצמאותה של רשות החשמל
בתמונה הראשית: אורית פרקש הכהן. צילום: רועי שפרניק
לאחר שבוטל התכנון המקורי של שר האוצר משה כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו, להקים רשות רגולטורית אחת שתשלוט בכל גופי הרגולציה, הוחלט על צעד קטן יותר אך משמעותי שיעביר את רשות החשמל מגוף עצמאי שכפוף למשרדי האוצר והאנרגיה, לגוף שהוא בלעדית בשליטת משרד האנרגיה. הצעד הזה צפוי לעבור בתקופה הקרובה במסגרת חוק ההסדרים שמתגבש בימים אלה במשרדי הממשלה.
על פי ההסדר המוצע, רשות החשמל בראשות אורית פרקש הכהן תהיה עדיין הגורם הקובע את מחירי החשמל במשק וגורמים נוספים חשובים למשק האנרגיה הישראלי, אך החלטותיה יהיו טעונות אישור של שר האוצר יובל שטייניץ. שטייניץ יוכל להטיל וטו על החלטות אלו ורשות החשמל בעצם תהפוך לעוד גוף רגולטורי שבשליטת משרד האנרגיה כמו רשות הגז הטבעי.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה ולשרי האוצר והאנרגיה בקריאה לעצור את הניסיון לכלול את הרפורמה ברשות החשמל במסגרת חוק ההסדרים ולמנוע את הפגיעה המתוכננת בעצמאותה של רשות החשמל. לעמדת התנועה, השינויים המוצעים בחוק ההסדרים מרוקנים מתוכן את תפקיד רשות החשמל כגורם מאסדר, ונוטלים ממנה את סמכויותיה ועצמאותה תוך הכפפת הגורמים הפועלים בה לשר האנרגיה. "כל זאת, בניגוד להסדר החוקי הנוכחי ובצורה שתהפוך את אסדרת שוק החשמל לנתונה ללחצים פוליטיים המשתנים תדיר תוך ניתוקה משיקולים מקצועיים טהורים" הוסיפו מהתנועה.
לטענת התנועה לאיכות השלטון, הרפורמה המוצעת של "איחוד" רשות החשמל ומינהל החשמל והקמת רשות חשמל "מאוחדת" במשרד האנרגיה, תוביל לפגיעה מהותית במעמדה העצמאי של רשות החשמל – הן עקב הכפפתה המוסדית למשרד האנרגיה; הן עקב הכפפתו האישית של יו"ר רשות החשמל המאוחדת לשר האנרגיה; והן עקב הכפפת שיקול דעתה של רשות החשמל המאוחדת בקביעת תעריפים למדיניות השר.
התנועה לאיכות השלטון המשיכה: "פגיעה זו תפגום באיכותה של הרגולציה על משק החשמל עקב התלות בגורם פוליטי; תצמצם את מידת הוודאות והמהימנות השוררת במשק זה החיונית במיוחד במשק החשמל אשר נשלט על ידי מונופול ממשלתי; תהווה פתח להשפעה פסולה של שיקולים פוליטיים זרים, חלף השיקולים המקצועיים שעניינם קידום ההגנה על אינטרס הצרכנים; ותעמוד בסתירה לאמות המידה הבינלאומיות המקובלות במדינות המערביות שמדינת ישראל מבקשת להשתוות להן".
"רפורמה זו אינה רצויה כשלעצמה, ובפרט אין מקום להעבירה באמצעות חוק ההסדרים" לטענת התנועה "זאת, שכן לעמדת התנועה לא ניתן להעביר באמצעות חוק ההסדרים רפורמה מבנית מהותית שהינה נעדרת משמעות תקציבית, ואינה בעלת דחיפות מיוחדת. הניסיון להעביר את הרפורמה המוצעת ברשות החשמל באמצעות חוק ההסדרים צפוי לפגוע בהליך הדמוקרטי התקין ובעקרון הפרדת הרשויות, לפגום בתוצר של הליך החקיקה ולהקשות על קיום פיקוח ובקרה אפקטיביים על הליך החקיקה".
אולי היינו מתרגשים מהמהלך, לו הפעילות של רשות החשמל תחת המבנה הנוכחי היתה מספקת ולו קמצוץ אחד של וודאות רגולטורית.
קבלת ההחלטה תחזיר אותנו למצב בו היינו עד 1996, שנת הקמת הרשות. גם אז היה הפיקוח על מחירי החשמל בידי מינהל החשמל ואת התוצאות ראינו.
יחד עם זאת יש מקום לומר שהתנהלות מקצועית יותר של רשות החשמל הייתה מונעת את הצעת ההחלטה.