שר התחבורה נאם הבוקר בוועידת ישראל הבינלאומית לתחבורה ברמת-גן,שהתכנסה כדי לנסות לפתור את בעיות ענף התחבורה בישראל, כולל: האופניים החשמליים, חוסר בנהגי תובלה, הנהג המקצועי והתחבורה הציבורית
ישראל כ"ץ: מלכתחילה האומדן שנתנו לפרויקט הרכבת הקלה לא היה ריאלי
שר התחבורה נאם הבוקר בוועידת ישראל הבינלאומית לתחבורה ברמת-גן,שהתכנסה כדי לנסות לפתור את בעיות ענף התחבורה בישראל, כולל: האופניים החשמליים, חוסר בנהגי תובלה, הנהג המקצועי והתחבורה הציבורית
בתמונה הראשית: שר התחבורה ישראל כ"ץ. קרדיט צילום "סטודיו נגבה"
ד"ר אריה חממי, נשיא הוועידה, מסר לאתר תשתיות רקע על הוועידה השנה: "הוועידה התאפיינה בשני נושאים עיקריים, אחד זה חוסר נהגי תובלה והשני זה הנהג המקצועי, הגענו לישורת האחרונה בנושא הזה ואנחנו מטפלים בו כבר שנה. בוועידה יש כרגע למעלה מ-500 משתפים ביניהם צה"ל ואורחים מחו"ל, צרפת, שוויץ, בלגיה והולנד".
ישראל כ"ץ שר התחבורה והמודיעין: "אין ספק שהוצאנו עכשיו לדרך את ליבת העבודות על הרכבת הקלה התחתית בגוש דן, גוש דן הוא המרכז העסקי, מרכז של רוב האוכלוסייה במדינת ישראל. בסופו של דבר כל החיבור לפריפריה הוא לתל אביב. האתגר הוא באמת להקל שככל שניתן על הסביבה. יש בעיות בגוש דן מבחינה תחבורתית, כי הדברים לא בוצעו. נעשו הרבה דברים במדינת ישראל, הפרחנו את השממה ובנינו תשתית ביטחונית אבל תחבורה במקומות המרכזיים – לא נבנתה וזה דבר שמחירו הולך ומתייקר והוא גובה מחירים וימשיך לגבות אם לא נבנה כי נהפוך לפקק אחד גדול.
אנחנו מקדמים עכשיו עוד סדרת קווים בפרויקט – ההנחיה שהרכבת תהיה תת קרקעית כמה שאפשר ובלי חיכוך עם הקרקע. לאחר שהטלנו על נת"ע לבצע את הפרויקט – כל אומדן העלות השתנה לחלוטין לא כי לא עבדו ובזבזו ונכשלו, זה לא שמישהו עשה פרויקט והתברר שזה עלה יותר או חרגו מלוח הזמנים – האומדן שנתנו לפרויקט מלכתחילה לא היה ריאלי, לא היו פתרונות למי התהום והפקעות קרקע, סכומים שהם מיליארדים".
השר כ"ץ התייחס לאכיפה של נתיבי התחבורה הציבורית ונסיעת אופניים על מדרכות: "אני דוגל בהעברת סמכויות לפיקוח העירוני בכל מה שקשור בנתיבי תחבורה ציבוריים ואני מקווה שתהיה כאן חקיקה מהירה שתאפשר את זה. אתה יכול לבנות מערכת תחבורה הכי משוכללת, אבל אם הנתיב לא פנוי ואם אין עדיפות לתחבורה הציבורית הנוסע לא יגיע בזמן למקום ואז להשקעה אין משמעות. העיריות הן אלה שנמצאות בשטח ועושות את זה בנושא חניה אין שום סיבה שהעיריות לא יפקחו על המדרכות שהפכו לג'ונגל בנושא האופניים החשמליות. אם לא תהיה אכיפה לא יעזרו שום תקנות. אני חושב שצריך להעביר לעיריות סמכויות בנושא הזה, גם המשטרה מגלה גישה דומה. בוא נאכוף את מה שהוחלט ונוודא שרוכבי האופניים החשמליים לא ייסעו על המדרכות וכך יסכנו הולכי רגל".
בנוסף, התייחס למשבר הדיור – "אני רוצה לראות תחרות בדיור, חייבים לפתוח את תחום הבניה לתחרות מכל העולם וזה לא פוגע בחברות הישראליות – תראו בתשתיות מה קורה עם הנמלים החדשים שיוקמו – הם ישפרו את השירות. יש חברה סינית שזכתה בהקמה ושתי חברות ישראליות שזכו בחיפה. אומר- אם אחרי ריסון מחירי הקרקע זה הבנייה לא תיפתח לתחרות של חברות מכל העולם, לא נעמוד במכסת הדירות שאנחנו רוצים".
ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר: "הפרויקט מביא איתו קשיים ואתגרים רבים. התגייסנו לסייע לנת"ע מכיוון שזו האחריות של כולנו. רק בשיתוף פעולה ובחשיבה משותפת הפרויקט הזה יצליח לקום בזמן. מוטלת עלינו החובה לסייע לפרויקט על ידי הקצאת נתיבי התחבורה ציבורית. זו אחריות שלנו לסייע לביצוע הפרויקט מחד ולשמור על שגרת חיים סבירה מאידך".
נשיא בומברדייר אירופה, מר דיטר יון: " אני מברך את שר התחבורה ואת מדינת ישראל לרגל תחילת העבודות על הקו האדום, זוהי אבן דרך חשובה בפיתוח הרשת התחבורתית בישראל. אני מלא הערכה לממשלת ישראל ולשר התחבורה על התקדמות הפיתוח התחבורתי כאן בשנים האחרונות, נעשית עבודה נהדרת. גם ביחס למקומות אחרים ברחבי העולם, השיפור הדרסטי בזמן קצר יחסית מרשים ונראה לעין היטב. אני רוצה לברך גם את רכבת ישראל, אחרי שנים רבות של עבודה משותפת למדנו להכיר את רכבת ישראל כגוף אמין, מקצועי ופרטנר נהדר".
"אנו רואים בישראל שוק אסטרטגי ופרטנר חשוב שלנו. בומברדייר גאה להיות חלק מהעתיד התחבורתי של ישראל והחברה מחויבת להמשיך ולתמוך בישראל על מנת להמשיך ולפתח את הרשת התחבורתית שלה".