הפקת אנרגיה מפסולת ביומאסה אמנם לא תפתור את כל בעיות האנרגיה שלנו, אבל ניהול יעיל של טכנולוגיות קיימות בהחלט יכול להפוך את הפסולת האורגנית ממטרד למשאב. טור דעה של ד"ר דניאל מדר
למה ישראל לא משתמשת בזבל שלה?
הפקת אנרגיה מפסולת ביומאסה אמנם לא תפתור את כל בעיות האנרגיה שלנו, אבל ניהול יעיל של טכנולוגיות קיימות בהחלט יכול להפוך את הפסולת האורגנית ממטרד למשאב
בתמונה הראשית: מתקן ביומסה. צילום: שאטרסטוק
טור דעה מאת ד"ר דניאל מדר
בסרט "בחזרה לעתיד 2”, המדען המטורף דוק בראון חוזר מהעתיד (שנת 2015!) אל ההווה (שנת 1985!) ומתדלק את מכונית הדלוריאן המעופפת שלו בפסולת אורגנית שמצא בפח אשפה. במקרה הזה הדמיון גבר על המציאות, ואף על פי שבשנת 2015 אנחנו עדיין לא יכולים להטיס מכונית עם מיכל מלא בקליפות בננה, אנו בהחלט יודעים כבר איך להפיק אנרגיה מפסולת אורגנית.
ביומאסה (Biomass) היא כל חומר אורגני שמקורו ביצורים חיים, כגון צמחים ובעלי חיים. אמנם, גם דלקי מאובנים (פחם, נפט, גז) היו לפני מיליוני שנים חומר אורגני, אך אין הכוונה כאן לחומרים אלה. פסולת ביומאסה, אם כך, היא פסולת של חומר אורגני: גזם, שאריות של מזון, שאריות של יבולים, פרש (זבל) בעלי חיים, פגרי בעל חיים, ועוד.
בהתאם להחלטות הממשלה בנושא אנרגיות מתחדשות, הוטל על המשרד להגנת הסביבה לקדם מחקר בתחום הפקת אנרגיה מפסולת ביומאסה. כמו כן, הוקצו מכסות חשמל לאנרגיות אלו והמשרד הקצה 10 מיליון שקל למחקר בנושא. בשנת 2013 יזמה ד"ר סיניה נתניהו, המדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, בדיקה של המחקרים בתחום זה בארץ ובשנת 2014 פורסם דו"ח שעסק בתחום זה – ושאותו חיבר כותב שורות אלו. הדו"ח סקר את הנעשה בעולם, את המחקר בארץ, את מדיניות הממשלה והמשרדים השונים ואת ההיצע והביקוש לפסולת ביומאסה.
שיטת הפקת האנרגיה מביומאסה בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר כיום היא עיכול אנאירובי (פירוק חומר אורגני בהעדר חמצן). עיכול אנאירובי מייצר ביוגז (מתאן), שאותו ניתן לשרוף וכך להפיק חשמל. בשיטה זו רוב החומר האורגני לא מנוצל, אלא הופך לדשן אורגני דמוי קומפוסט. לכן, הפקת האנרגיה בדרך זו נמוכה יחסית. יתרונה הוא בפשטותה היחסית ובייצור הדשן, שמאפשר שחרור נוטריינטים (חומרי הזנה) אטי ומדורג לקרקע, מעלה את אחוז המים בקרקע, ומגביר את ריכוז החמצן בקרקע. שיטה זו נחשבת לעדיפה בעיני המשרד להגנת הסביבה, בעיקר משום שהיא גם משמשת למחזור פסולת ולא רק להפקת אנרגיה.
שיטות אחרות להפקת אנרגיה תרמיות מביומאסה (כגון גזיפיקציה, מבערה, ביו-פחם, ביו-נפט) מפיקות פי שלושה יותר אנרגיה, אך הן כמעט ולא משאירות דשן ונחשבות ליקרות יותר להקמה ולתפעול. כיום מוקמים יותר ויותר מבערות להפקת חום וחשמל מביומאסה באירופה, והן מהוות נתח ייצור אנרגיה משמעותי יותר (בערך פי שתיים מעיכול אנאירובי).
מועצת הפסולת הארצית
המשרד להגנת הסביבה מתנגד נכון להיום להפקת אנרגיה מגידולי ביומאסה ייעודיים, הן משום שלרוב מדובר בגידולים שבאים על חשבון גידולים חקלאיים המיועדים למזון והן משום שגידול אקטיבי של ביומאסה לאנרגיה דורש השקעה גדולה יחסית במים, בדשנים, בקרקע ובאנרגיה.
בגלל היררכיית השימוש בפסולת של המשרד להגנת הסביבה, שבוחר לקדם שימוש חוזר ומחזור של פסולת (הפיכת פסולת אורגנית לקומפוסט, או האבסת בעלי חיים, למשל), הפקת אנרגיה מביומאסה נמצאת כמעט בתחתית סולם העדיפויות בישראל – בדרגה אחת בלבד מעל הטמנת פסולת.
בנוסף, אחד החסמים המרכזיים בהפקת אנרגיה מפסולת ביומאסה הוא ביזור הסמכויות בין המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות וקק"ל. לכל גוף יש אינטרסים משלו, פסולת משלו וקצב עבודה משלו. עובדה זו מגבילה את הניצול היעיל של פסולת ביומאסה – גם בתחום הפקת האנרגיה וגם בתחומים אחרים (כמו ייצור קומפוסט, למשל). בנוסף, המשרד להגנת הסביבה אמנם מקדם הקמת מתקני עיכול אנאירובי גדולים ברחבי הארץ לטיפול בפסולת אורגנית עירונית, אך אין שום תכנון למתקני הפקת אנרגיה קטנים במועצות אזוריות שמרוחקות מהמרכז. העדר מתקני קצה אלה מקשה על פיתוח התחום בארץ.
ההמלצה המרכזית של המחקר היא שיש להקים גוף ממשלתי שיתאם, שיתכנן ושינהל את תחום פסולת הביומאסה בארץ. לשם אופטימיזציה של משאב זה נדרשת תכנית אב שתביא בחשבון את היצע ופיזור פסולת הביומאסה בארץ, את הטכנולוגיות הקיימות (והעתידיות) לניצולה, ואת הביקוש לתוצרים השונים שלה (אנרגיה, קומפוסט וכו').
עיכול רטוב או יבש?
יש לציין שאמנם בישראל לא מתבצעת עדיין הפקת אנרגיה מביומאסה בקנה מידה נרחב, אך יש תכניות להקמת כ-15 מתקני עיכול אנאירובי גדולים לטיפול בפסולת האורגנית העירונית. עם זאת, המכרזים שיצאו להקמת מתקנים אלה לא נכנסו לפרטים מבחינת טכנולוגיות העיכול האנאירובי המועדפות/מבוקשות.
התוצאה היא שמרבית המתקנים שיוקמו (אם לא כולם), יוקמו כנראה בטכנולוגיה של עיכול רטוב, שבה החומר האורגני נטחן ומעורבב עם מים ליצירת נוזל. טכנולוגיה זו נחותה כמעט בכל פרמטר אפשרי אל מול עיכול יבש, שבו החומר האורגני מושאר במצב מוצק.
עיכול יבש חסכוני יותר בשטח, במים, באנרגיה, בנפח, זול ופשוט יותר לתפעול. הוא גם חסין יותר לתקלות, בעל זמן עיכול קצר יותר ומייצר קומפוסט עשיר יותר. בנוסף, עיכול אנאירובי רטוב מייצר תוצר לוואי הנקרא מי תסנין, שעשיר במלחים ובחומר אורגני ושאותו יש לטהר על מנת שלא לזהם את הסביבה.
הפקת אנרגיה
בעיה נוספת בתחום האנרגיות המתחדשות היא העובדה שהמדינה לא עמדה ביעד שהציבה לעצמה: הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים בהיקף של חמישה אחוזים מצריכת החשמל עד שנת 2014. בשנה החולפת, למשל, רק כאחוז מצריכת החשמל בארץ הגיע ממקורות מתחדשים. אי לכך, אחת מהמלצות הדו"ח היתה שעל מנת להתקרב ליעדי הפקת החשמל מאנרגיות מתחדשות יש לקדם הפקת אנרגיה מביומאסה באמצעות גזיפיקציה (שכאמור מייצרת פי שלושה אנרגיה מעיכול אנאירובי), או להסיט מכסות להפקת אנרגיה מביומאסה למכסות להפקת אנרגיה סולארית.
ואכן, באוקטובר 2014 קיבלה הממשלה את ההמלצה להסיט מכסות חשמל מתחום הביומאסה אל תחום הפקת אנרגיה סולארית בתאים פוטו-וולטאים. החלטה זו, יחד עם הסטות מינוריות יותר מאנרגיות רוח ותרמו-סולארית, אפשרה הנפקת מכסות חשמל חדשות בהיקף מצטבר של 310 מגה-וואט בתחום האנרגיה הפוטו-וולטאית, לראשונה מאז 2012.
*הכותב היה יועץ מדעי למדענית הראשית במשרד להגנת הסביבה, כחלק מתכנית ממשק, שמשלבת מדענים במשרדי ממשלה ובגופים ציבוריים נוספים, וכיום משמש כיועץ מדעי עצמאי.
לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר זווית.
סקירה ממצה ואיכותית
למה ישראל לא משתמשת בזבל שלה? בגלל המשרד להגנת הסביבה!
זו דעתי הלא אקדמאית אך המלומדת, משבע שנות עיסוק בטיפול בזבל. המשרד להגנת סביבה קבע שהוא המומחה לטיפול בזבל. במקום להתמקד בתפקידו – הגנת הסביבה – הוא כופה את שיטות אסוף הזבל וניצולו. עליו להיות הרגולטור, זה שיודע וקובע מה אסור לעשות, קובע את התקנים ומקפיד שהמזהם ישלם. הסטייה מהתפקיד התחילה אמנם לפני השר התורן גלעד ארדן, אך הוא זה שהפך להיות הקרדינל של הכנסייה האקולוגית, שבחצר העמותה "אדם טבע ודין". אצל אט"ד זו העשרת תפקיד. היא הובילה את הרעיון של הטיפול באשפה בישראל לפי הדוגמה (DOGMA) האירופית מלפני 30 שנים, כאילו שלא היו התפתחויות טכנולוגיות בטיפול באשפה (שינוע, מיון וניצול). אם הם, הכנסייה והקרדינל, לא היו מתערבים בטיפול באשפה, התהליך שהתחיל בחיריה (איגוד ערים דן לאשפה, של 24 רשויות מקומיות) היה מביא להטמנה של 10% מאשפת המדינה (היו מנצלים לפחות 90% מהאשפה), ו- 4% מהחשמל במדינה היה מופק משרפת אשפה. לא היו צריכים להפריד אשפה בבתי התושבים, לא לאסוף כל סוג אשפה בנפרד, ולא היו עשרות אלפי כלובים ומיכלי איסוף נייר ופלסטיק על מדרכות הישובים בארצנו .
השר ארדן לגלג על חוק הפיקדון על מיכלי משקה קטנים, שקיבל אותו בירושה. לא רק שהוא לא ביטל אותו, הוא העביר את חוקי איסוף האריזות והאלקטרוניקה, שהם האחים הדפוקים של חוק הפיקדון. ח"כ עמיר פרץ, השר שירש את המשרד מארדן, היה נגד חוק האריזות, ולפחות – הביע ספקות בנחיצותו, אך העביר את חוק שקיות הגופייה.
אני מבקש ומציע שתעיינו ב"הצעת חוק – הסדרת הטיפול בפסולת ביתית", שלי: http://www.hukim.co.il/law/770 . מנהל המיתקן המרחבי יידע בכל רגע מה צרכי השוק ב"תוצרת" שלו, ויחליט מה יופנה לשימוש חוזר או למיחזור או לשרפה ישירה לאנרגיה, כבררת מחדל.
אשפה הוא המשאב שקיים תמיד ובכמויות ידועות. אפשר, וצריך, לנצל את המיטב שבו. להבדיל משאר סוגי האנרגיות החלופיות, בעיקר – שמש ורוח, שיש להן שעות פעילות מוגבלות, את האשפה אפשר לשרוף בכל שעות היממה ובכל ימות השנה. הרשויות המקומיות משלמות סכומים נכבדים כהיטל הטמנה. השר משתמש בכספים אלה כקופה קטנה, לפי גחמותיו ומיטב הבנתו. מאות מיליונים מוצאים על מתקני מיון עירוניים, ויש כ- 160 כאלה. זה בזבוז וטיפשות. בחלק מכספים אלה היו יכולים לסבסד מתקנים להפקת אנרגיה משרפת אשפה.
לפי חישובים שעשיתי, מאשפה ביתית אפשר לייצר 8% מתפוקת החשמל בארץ. פניתי ליו"ר חח"י. קיבלתי תשובה, שהם בודקים את הנושא ושוקלים להשתמש ב RDF, אלא שעדיין לא נעשו ניסויים. הפניתי אותם למפעל המלט "נשר", שעשה ניסוי שהצליח, וכבר מקימים מפעל כזה בחיריה (שערורייה בפני עצמה). מאז לא חזרו אליי.
דוגמה טרייה לאופן הטיפול באשפה לאנרגיה: במפעל "שניב תעשיות נייר" באופקים הקימו מתקן קוגנרציה שמופעל בגז טבעי. שאלתי את המנכ"ל אם ניסו לפתות אותו להסיק את כבשני המפעל באשפה במקום בגז. לא קיבלתי תשובה. הפניתי את השאלות למשרדים הרלבנטיים לנושא: הגנת הסביבה, כלכלה ואנרגיה. משרד האנרגיה הפנה אותי למשרד להגנת הסביבה. דובר המשרד להגנת הסביבה ביקש שאפנה ל"פניות הציבור" אצלם. משרד הכלכלה ענה, ואני מביא את התדפיס המלא של התשובה: "משרד הכלכלה אינו מתערב בסוג ההזנה של יחידת הכוח של המפעל. המשרד אמנם מעוניין לעודד קוגנרציה אך אין כל מדיניות לעודד דווקא שריפת גזם או פסולת עירונית." לתומי חשבתי שהמקום המתאים לטיפול בפסולת הוא משרד התעשייה והמסחר (תמ"ת). כנראה שהמילה "כלכלה" משדרגת את המשרד, לרעה. המעניין הוא, שכל המחקרים שבפרסום של ד''ר דניאל מדר אינם קשורים לאיכות הסביבה אלא לתחומי התעשייה והאנרגיה. אין ניטור ואין הקטנת פליטות, למשל.
חברת ואוליה כבר הקימה מתקן קוגנרציה שמוסק בגזם. מ"א חבל אילות מחפשת מידע על הפקת אנרגיה מאשפה ביתית. בעטרות נמצאת גרין-נט, החברה לניהול פסולת בע”מ, שלדבריהם, הם המפעל הראשון מסוגו בארץ והגדול ביותר למיון ומחזור פסולת עירונית מעורבת, שמטפלת ב- 1,500 טון אשפה ביום. להטמנה מגיעים רק 20%.
ומילה רעה על התקשורת: היא שבויה בידי המתירקקים (GREEN WASH) ונותנת להם רוח גבית ומצליחה לעבוד על עוילם גוילם כל הזמן. תמיינו אשפה ותצילו את הסביבה! אם ישרפו אשפה – יהיה זיהום אוויר ותחלואה נוספת! תנו לי שם של עיתונאי שאינו מיח"צן את הירוקים. שבע שנים איני מצליח להזיז אותם מדעתם.
זה למה ישראל לא משתמשת בזבל שלה! השרים הם מריונטות בידי אינטרסנטים, הקברניטים תקועים בתוך הקופסאות שלהם ואין מלך בישראל, רק פוליטיקה ויחסי ציבור. CUI BONO?
אני מציע למי שמתעניין בטיפול באשפה לאנרגיה להקדיש 30 דקות ולצפות
ב"מגזין המיחזור 2011", שפרסמתי בטלוויזיה הקהילתית ונמצא ביוטיוב: https://www.youtube.com/watch?v=eYeKG_fov94&list=UUvEoGPnmceF5bN9EM_p7J6w
ביוטיוב נמצאים גם כל אחד מהסרטונים שמרכיבים את המגזין.
ולמי שרוצה חומר נוסף –
יאיר שפי [email protected]