בחודשים האחרונים הוזלו מחירי הדלק בשיעור מצטבר של למעלה מ-10%. בעלי כלי הרכב נהנים מכך, אולם נוסעי האוטובוסים והרכבת ממשיכים לשלם אותו המחיר שמגלם בתוכו את מחירי הדלקים בשיאם
מחירי הדלק יורדים – אך מחירי התחבורה הציבורית נשארים אותו דבר
מנכ"ל ארגון "תחבורה היום ומחר", תמר קינן, קוראת לשר התחבורה, ישראל כץ ולראשי משרד התחבורה להוזיל באופן מיידי את מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית בעקבות הירידה העולמית במחירי הנפט. לדבריה, בחודשים האחרונים הוזלו מחירי הדלק בשיעור מצטבר של למעלה מ-10%, גם לאחר ההתייקרות בתחילת מרץ. בעלי כלי הרכב נהנים מכך, אולם נוסעי האוטובוסים והרכבת ממשיכים לשלם אותו המחיר שמגלם בתוכו את מחירי הדלקים בשיאם בשל מנגנון קביעת התעריפים האנכרוניסטי
בתמונה הראשית: אוטובוס. שאטרסטוק
באוקטובר 2013 בכנס יום התחבורה הציבורית של "תחבורה היום ומחר". במצב הנוכחי אין לדעת כמה זמן תמשך עבודת הועדה ומתי יאושרו ויכנסו לתוקף המלצותיה. לדברי קינן, "לא יתכן שבכל התקופה הזו הממשלה תגביר במו ידיה את האטרקטיביות של נסיעה בכלי רכב פרטיים תוך פגיעה בשכבות המוחלשות שעלויות הנסיעה הם מרכיב חשוב בהוצאותיהם. כרגע אין די בהקפאת מחירים עד לקביעת מחירים חדשים כי יש בכך הנצחה של העיוות לחודשים ארוכים ויש צורך בהוזלה מיידית.
תימחור כרטיסי הנסיעה כיום נעשה שלא בצורה מסודרת ולכן נוצרים פערים לא הגיוניים, בדרך כלל לרעתם של תושבי הפריפריה. מבדיקה השוואתית שערכה קבוצת "פרלמנט צעירי הצפון" במספר קוי אוטובוסים התגלה שהתשלום לקילומטר נסיעה נע בין 26 אגורות לק"מ בקו תל אביב – חיפה ועד ל-86 אגורות בקו חצור הגלילית – כרמיאל. לדברי תמר קינן, "זהו פער של 230% לרעת תושבי הצפון שטעון טיפול מיידי. הנוסעים לא יכולים להמתין עד שענינם יטופל בקצב הפוליטי של מדינת ישראל".
[wysija_form id="4"]