זאת על מנת לקדם הגעה ירוקה לעבודה מבלי לפגוע בתנאי השכר של העובדים; משרד האוצר: תומכים ביוזמה אך חוששים מתביעות הפרשה פנסיונית שעשויות להגיע למיליארדי שקלים במידה והתוספת תהפוך לרכיב שכר
יוזמה של עיריית ת"א: עובדים ימשיכו לקבל תוספת עבור הוצאות רכב גם אם יגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית או באופניים
בתמונה: תחבורה ציבורית. אוטובוס. תל אופן. צילום: יח"צ
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, ציינה אתמול את יום הסביבה בכנסת בישיבה מיוחדת שעסקה בנושא קידום תכניות לעידוד הגעה ירוקה לעבודה ועידוד השימוש בתחבורה הציבורית. בישיבה הועלתה יוזמה שמקדמת עיריית תל אביב: לאפשר לעובדים להמשיך לקבל את התוספת עבור הוצאות רכב גם אם יגיעו לעבודה בתחבורה ציבורית או באופניים. לדברי ברוורמן, הוא שוחח בנושא עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ועם הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, והשניים הביעו תמיכה בהצעה. הוא הוסיף כי כעת הממשלה צריכה להגיע להסכמות עם המעסיקים וההסתדרות, כדי לקדם את היוזמה.
סגנית ראש עיריית תל אביב המקדמת את היוזמה, מיטל להבי, אמרה כי תלוש המשכורת בעצם מאלץ אנשים שרוצים הטבה בשכר לרכוש רכב, שלפעמים הוא בכלל לא נחוץ ורק עומד על בלוקים. היא הוסיפה כי התוכנית תהייה וולונטרית, כך שמי שירצה להמשיך להחזיק רכב יוכל לעשות זאת ומי שירצה יוכל לקבל את אותו סכום כהחזר הוצאות במסגרת עידוד הגעה ירוקה לעבודה. "רק בתל אביב כמעט 5,000 עובדים מקבלים אחזקת רכב וזה עולה לעירייה מעל 110 מיליון שקל בשנה", אמרה. להבי הסבירה כי את אותו סכום שמשלמים עבור רכב ניתן לשלם עבור עידוד שימוש בתחבורה ציבורית – כך שזה לא יעלה למדינה שקל אחד נוסף והעובדים לא יפסידו מכך.
האוצר מכיר את היוזמה מזה מספר שנים ותומך בה, אך יש בעיות ביישום ויש חשש לתביעת הפרשות פנסיוניות שיכולות להגיע למיליארדי שקלים, אמר רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר, אשר דולב. סגנית הממונה על השכר באוצר, חמוטל בן דרור, הוסיפה כי לאוצר אין התנגדות בתנאי שניתן לוודא שהדבר לא הופך לרכיב שכר שמחייב הפרשות פנסיוניות. הוא התייחס גם לקידום נתיבי תחבורה ציבורית, ואמר כי האוצר יחד עם משרד התחבורה מקדמים זאת אך לעיתים נתקלים בקשיים שמערימים ראשי ערים, שדורשים דברים נוספים.
נציג המשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר כי התחבורה הציבורית בישראל לא הגיעה לרמה של המדינות המפותחות ביותר. לדבריו, לפי נתוני ה-OECD בישראל מתים 2,500 איש כל שנה כתוצאה מחשיפה לזיהום אוויר, ולכן צריך לנקוט בפעולות קיצוניות. הוא ציין כי המשרד דוחף לאשר תוכניות שהוכנו בעיריית ירושלים ותל אביב, להגדרת אזור מופחת פליטות שבו תתוגבר התחבורה הציבורית ותיאסר הכניסה של רכב מזהם. "תוך שנה נהיה עם תוכנית פעילה כזו בירושלים ובתל אביב", אמר.
נציג ההסתדרות, אלי יריב, התייחס ליוזמה שהציגה להבי ואמר כי אלמלא שיתוף הפעולה של העובדים היא לא תצליח. עם זאת הוא הוסיף כי ההסתדרות מוכנה לשתף פעולה ומקווה שרשויות נוספות יצטרפו. עו"ד אשר חלד, העוסק בדיני עבודה ושכר, אמר כי אפשר להגיע לפתרון שלא יעלה אגורה לאף אחד ולא יהפוך את המרת תוספת הרכב למרכיב שכר שיש לו עלויות נוספות (פנסיוניות). "אין פה מפסידים, כולם מרוויחים", אמר.
מנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, אמר מנגד כי בדיקת זמני הנסיעה לעבודה שערך הארגון מראה שהתחבורה הציבורית לא מהווה תחרות לרכב הפרטי, בעיקר מאחר שאין מספיק אוטובוסים. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "אם נמשיך לבנות חניונים, מחלפים וכבישים השימוש ברכב הפרטי ימשיך להיות יותר נוח".
מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי מדיניות המשרד היא להפחית שימוש ברכב פרטי, ובמשרד חושבים על אמצעים נוספים להובלת נוסעים בתחבורה הציבורית. הוא ציין כי ראשי הערים הגדולות, חיפה, ירושלים ותל אביב פועלים בשיתוף המשרד, אולם ראשי ערים בנוניות מערימים מקשים על המשרד ופועלים לתמוך בלובי הרכב הפרטי. גנון הוסיף כי המשרד הציע הצעה אחרת לעידוד הגעה ירוקה לעבודה, לאפשר לעובד לקבל כופר חניה – תשלום עבור החניה שבה הוא לא עושה שימוש.
ח"כ ברוורמן ביקש מגנון להתייחס לתוכנית מיפוי שהזמין משרד התחבורה לתגבור קווי תחבורה ציבורית מהירים למרכזי תעסוקה באזור גוש דן, ואף דרש להעביר את התוכנית לוועדה. גנון אישר כי בוצעה תכנית עבודה לתכנון אזור גוש דן, בתקצוב של 30 מיליון שקלים בשנה, שתצא בחודשים הקרובים לדרך.
היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי "ועדת הכלכלה קוראת לכל הגורמים, הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים להתכנס בהקדם כדי לגבש הסכמה רחבה בעניין הגעה ירוקה לעבודה ולהתגבר על כל הקשיים המשפטיים ולוודא שהעובדים לא יפגעו. הוועדה תעקוב אחרי קידום ההסכמות ותסייע בכל האמצעים העומדים לרשותה".
הגיע הזמן!