צלול לשר האנרגיה: בניגוד לחוק, מועצת הנפט במשרדך מתנהלת כבר שנה ללא יו"ר קבוע
צלול: כוחה של מועצת הנפט נפגע מהיעדרו של יו"ר קבוע
בתמונה: שר האנרגיה והמים, סילבן שלום. צילום: דודי אסולין
מועצת הנפט במשרד האנרגיה מתנהלת כבר שנה ללא יו"ר קבוע, כך מתריעה עמותת "צלול". מאז מותו של היו"ר האחרון, רון נחמן ז"ל, השר סילבן שלום לא מינה יו"ר קבוע במקומו, זאת בניגוד לחוק הנפט.
לפני מספר ימים שיגרה העמותה לשר מכתב בו היא קוראת לו לקיים את לשון החוק ולמנות בהקדם יו"ר קבוע למועצת הנפט. העתקים של המכתב נשלחו גם ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה.
בצלול טוענים כי הפתרון של מינוי יו"ר זמני למועצת הנפט הוא בעייתי לאור חשיבותה הרבה של המועצה כגוף שעל השר ועל הממונה על הנפט מוטלת חובה להתייעץ עמו. כדי להבטיח שמועצת הנפט תמלא כראוי את תפקידיה נדרשת יציבות שאינה קיימת בהעדר יו"ר קבוע המנווט באופן קבוע את עבודתה ואחראי לפעילותה הסדירה.
"העדרו של יו"ר קבוע מחליש את כוחה של המועצה באופן משמעותי ופוגע ביכולתה למלא את תפקידה כנדרש", אמרה מאיה יעקבס, מנכ"ל צלול.
תגובת משרד האנרגיה טרם התקבלה.
להלן המכתב ששיגרה עמותת צלול לשר האנרגיה סילבן שלום:
כבוד השר,
הנדון: מינוי יו"ר קבוע למועצת הנפט
עמותת "צלול" מבקשת להתריע בפניך, כי מאז מותו בטרם עת של היו"ר הקודם של מועצת הנפט, רון נחמן ז"ל, ביום 18.1.2013, לא מונה למועצת הנפט (להלן: "מועצת הנפט", "המועצה") יו"ר חדש, למרות החובה הקבועה בחוק הנפט, תשי"ב-1952 (להלן: "חוק הנפט").
חוק הנפט קובע כי על השר למנות את אחד מחברי מועצת הנפט ליו"ר המועצה (סעיף 3(ב) לחוק). עוד קובע החוק כי אם חבר מועצה חדל לכהן בתפקידו לפני תום כהונתו יש למנות לתפקיד חבר אחר, בהקדם האפשרי (בסעיף 3ה לחוק). יתר על כן, החוק קובע כי קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף פעולותיה עשויים להיפגע במידה והשר אינו פועל בהקדם האפשרי למינוי חלופי במקום חבר שחדל לכהן בתפקידו במועצה (סעיף 3ו(2).
עם זאת, בניגוד להוראות חוק הנפט ולמרות שחלפה כשנה מאז חדל רון נחמן ז"ל לכהן כיו"ר מוצעת הנפט, לא מונה עד היום יו"ר קבוע למועצה. המצב נכון להיום הוא שבפתח כל ישיבה ממונה למועצה יו"ר זמני.
הפתרון של יו"ר זמני למועצת הנפט הוא פתרון בעייתי ביותר לאור חשיבותה הרבה של המועצה, כגוף שעל השר ועל הממונה על הנפט מוטלת חובה להתייעץ עמו. כך בעיקר, לאור העובדה שחובת ההיוועצות במועצה רחבה ביותר. יש להיוועץ בה בכל נושא הקשור לקביעת עקרונות הפעולה בחיפושי נפט, פתיחת שטחים לחיפוש והפקת נפט, תנאים לקבלת רישיון, העברת זכויות ברישיונות, אישור שינויים בשליטה ברישיונות, שעבוד זכויות נפט, התקנת תקנות בכל עניין הנוגע לביצועו של החוק ועוד.
כדי להבטיח שמועצת הנפט תמלא כראוי את תפקידיה נדרשת יציבות, שאינה קיימת בהעדר יו"ר קבוע המנווט באופן קבוע את עבודתה ואחראי לפעילותה הסדירה. נדרש יו"ר קבוע שישלוט בסדר יומה של המועצה ויבטיח את קיום חומרי הרקע הנדרשים בדיונים. שקיפות עבודתה של מועצת הנפט, לדוגמה, תלויה על פי חוק הנפט, ביו"ר המועצה, שכן רק הוא המוסמך להחליט על גילוי פרטים מדיוני המועצה או החומרים הנמסרים לידיה. יו"ר המועצה אחראי לשקול היבטים של ניגודי עניינים עליהם מצהירים חברי מועצה בטרם דיון בבקשה כלשהי. כך גם העברת חבר מועצה מתפקידו על ידי השר, אם מכיוון שנבצר ממנו למלא את תפקידו או בגין היעדרויות מישיבות המועצה, יכולה להיעשות גם היא רק לאחר היוועצות ביו"ר המועצה.
אדגיש עוד, כי ניהול תקין של הליכי אישור זכויות נפט והטיפול בהם חשוב ובוער שבעתיים, בהתחשב בחקיקה החסרה, בהעדר הגנה חקיקתית ראויה לסביבה, לאור העיכוב במינוי נציגי המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר כחברים במועצה, בהעדר תקנות מחייבות לנושא ניהול הקידוחים בים ועל רקע מסקנות דו"ח מבקר המדינה בנושא המוכנות והיערכות להשפעות סביבתיות של קידוחי גז ונפט בים.
העדרו של יו"ר קבוע מחליש את כוחה של המועצה באופן משמעותי ופוגע ביכולתה למלא את תפקידה כנדרש.
לאור כל אלו אבקשך להקדים ולמנות יו"ר קבוע למועצה בהקדם האפשרי.
בכבוד רב ובברכה,
מאיה יעקבס
מנכ"ל צלול
העתק:
עו"ד יהודה ויינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה
השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מבקר המדינה