כמויות האמוניה במפעל החדש יהיו מינימליות שכן מדובר במפעל ייצור. כמו כן, ייתר המפעל את הצורך בייבוא ויאפשר את סגירתו של מיכל האמוניה בחיפה
פורסם המכרז להקמת מפעל האמוניה במישור רותם
בתמונה: מיכל האמוניה במפרץ חיפה
המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ פורסם אתמול (ג'), זאת בהמשך להחלטת הממשלה על הקמת המפעל במישור רותם, לפני כשלושה חודשים. הקמת המפעל תייתר את הצורך בייבוא אמוניה לישראל ותביא לסגירתו של מיכל האמוניה במפרץ חיפה. המפעל יידרש לספק, לכל הפחות, את כל צרכי השוק המקומי העומדים על 120,000 טון בשנה נכון להיום.
המכרז שפורסם על ידי רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף המשרד להגנת הסביבה יקבע אילו חברות יכולות להתמודד על הקמת המפעל. החברות שיתמודדו יידרשו להציג נתונים אודות איתנות פיננסית מתאימה והוכחות בדבר גיוס בעל טכנולוגיה לייצור אמוניה אשר הקים בעשור האחרון לפחות מפעל אחד לייצור אמוניה בהיקף של 150,000 טון בשנה. הגוף הזוכה יוכל לייצר במפעל מוצרים נלווים כגון אוריאה, מתנול, מלמין ועוד. המגרש יוחכר לזוכה במכרז לתקופה של 49 שנים עם אופציה ל-49 שנים נוספות.
פרסום המכרז לו היה שותף גם משרד הכלכלה הוא כאמור תוצאה של החלטת הממשלה אשר הוביל השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. המפעל החדש יוקם במישור רותם לאחר שנקבע כי שם נמצאים הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה ובשל קרבתו למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. בנוסף, עצם העובדה שמדובר במתקן לייצור אמוניה ולא לאחסונה תפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן שכזה לעומת מיכל האמוניה בחיפה, שכן הכמויות אשר יהיו במפעל במישור רותם יהיו מינימאליות. תנועת המשאיות המובילות אמוניה בכבישי ישראל תופחת בעקבות הקמת המפעל ותמנע סיכון לנהגים ולסביבה במקרה של תאונה או התהפכות אשר תוביל לדליפת הגז.
השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, מסר: "הצבתי את פינוי מיכל האמוניה מחיפה והקמת מפעל בדרום הארץ בראש סדר העדיפויות של משרדי. גם כשר ביטחון לשעבר אני יודע עד כמה חשוב למנוע אסון ולפנות את מיכל האמוניה מלב האוכלוסיה. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על הציבור. הקמת מפעל ייצור בדרום במקום העתקת המיכל תמנע את הסכנה ותמנע מצב של העברת הסכנה מצפון לדרום ובנוסף תפחית את שינוע האמוניה בכבישי ישראל".