סיור האנרגיה של תשתיות הפגיש עשרות תעשיינים מאזור הצפון עם מערך הפעילות המורכב של חח"י בתחנת הכוח אלון תבור. הרשמים לפניכם
סיור האנרגיה של תשתיות: על פערי ייצור החשמל בין גז טבעי, מזוט, סולר ו-LNG
תחנת הכוח באלון תבור ממוגנת כאילו הייתה מתקן צבאי בסיווג גבוה במיוחד. שני שערים, עמדות שמירה, מיגון כפול מכל צידיה ובדיקה מוקפדת של הבאים והיוצאים לא מותירים מקום לספק: התחנה, שמנפיקה 620 מגה וואט בשיא הצריכה, מהווה מתקן אסטרטגי ממדרגה ראשונה עבור תושבי הצפון. במסגרת סיור האנרגיה השני של פורטל 'תשתיות' ביקרנו בתחנת הכוח ופגשנו בה (יחד עם עשרות תעשיינים מאזור הצפון) את מאיר אטיאס, מנהל התפעול של התחנה שהסביר על פעילותה השוטפת ועל השפעתו הדרמטית של הגז הטבעי על מערך הייצור.
"אנחנו יחידת הייצור המשופעת ביותר מההזרמה של הגז" הבהיר אטיאס וסיפר כי בעוד שמרבית תחנות הכוח בארץ מקבלות את הגז היישר ממאגר תמר הרי שבתחנה שלהם מתקבל גז טבעי גם מאוניית ה-LNG (גז טבעי מונזל) הסמוכה לחופי חדרה, דבר שמשפיע גם על מערך הייצור באופן משמעותי. "הרכבי הגז שונים וזה משפיע מבחינת העבודה של היחידה והתפקוד שלנו. ההבדלים הם בעיקר בכמות המתאן שיש בגז. ההרכב של הגז שמגיע ממאגר "תמר" הוא 99% מתאן בעוד שב-LNG זה משתנה ויכול לרדת עד 94% וברגע שזה קורה אי אפשר לעבוד עם היחידה. זה דורש מהלך של טיונינג אונליין וזה משהו שמאד קשה לעשות".
ויש כמובן נושא העלויות: "בסולר זה עולה לנו 290 דולר לייצר מגה וואט אחד לעומת גז טבעי שעולה 35 דולר בלבד. כשמשתמשים ב-LNG זה מגיע ל-97 דולר. העבודה בסולר מאד מורכבת ורמות הסיכון במערכות עצמן- גבוהה יותר. כל הדליפות הקיימות בסולר – מהווים בעיה עמוקה. לעבור מסולר לגז תוך כדי פעילות זה קשה מאד אבל אנחנו מצליחים לעשות את זה על בסיס יומיומי בגלל שקו הגז לא מספיק גדול כדי לספק את מלוא התפוקה. אין לנו שליטה על הקצאת הדלקים מהצינור. גם ההקצאה של ה-LNG מוגבלת ולכן אנחנו נאלצים להשתמש גם בסולר על בסיס יומיומי".
לאחר מכן פירט אטיאס על מבנה מערכות הייצור והסביר כיצד עובדות טורבינות גז. "בטורבינות כאלו – הכוח המניע שיסובב את ציר הגנרטור הוא גז. הטורבינה יכולה לנוע על בסיס מים, רוח, קיטור או גז. טורבינת גז היא טורבינה שמונעת מגזים, זה לא אומר שהיא שורפת גז טבעי בהכרח. השם נובע מההנעה ולא ממה שהיא שורפת. איך זה עובד? יש מדחס, המדחס יונק אויר מהסביבה, יחד עם הזרקה של דלק (סולר או גז טבעי), הדלק מבצע את תהליך השריפה ונוצרים גזי השריפה. זה התהליך שמניע את הטורבינה, הגזים נפלטים החוצה ב-600 מעלות. זה מה שנקרא מחזור פתוח".