"הסבת מפעל למתנול זולה משמעותית מהסבה ל-CNG", כך אמר מנכ"ל כימיקלים, חיים רוזנבאום, בכנס תעשייני הצפון
כנס תעשייני הצפון: למפעלים קטנים ששוקלים לעבור הסבה ל-CNG כדאי לחשוב דווקא על מתנול
בתמונה: מנכ"ל דור כימיקלים, חיים רוזנבאום, בכנס תעשייני הצפון. צילום: גונן גלין
מתנול – הדלק החלופי של ישראל
"לפני מספר שנים אף אחד לא ידע לדבר על גז טבעי והיום מדברים רק על גז טבעי. הגז מאפשר לנו להיות הרבה יותר גמישים בצורות האנרגיה שנגישות לנו – ובתוך כך גם במתנול. השימושים העיקריים למתנול הם הפעלת דוודים לייצור קיטור וחימום שמן תרמי, הפעלת טורבינות גז לייצור חשמל ודלק לתחבורה", כך אמר חיים רוזנבאום, מנכ"ל דור כימיקלים, במסגרת כנס תעשייני הצפון שערך פורטל תשתיות בשבוע שעבר בחיפה.
מהו המתנול? הכוהל הקצר ביותר, כימיקל טהור שמיוצר מגז טבעי. הפליטות המזיקות של המתנול הן בשיעורים נמוכים מאוד. לדברי רוזנבאום, "בסופו של דבר נייצר כמויות גדולות של מתנול בעיקר מלוויתן. שימוש במתנול מבטיח עמידה ביעדים סביבתיים של חוק אוויר נקי".
"כל סקר סיכונים שנעשה מראה שטווחי הסיכון בעת שריפה נמוכים בצורה דרמטית ביחס לשימוש בבנזין או בסולר. יתרון נוסף למתנול הוא שמחירו מנותק ממחיר הנפט הגולמי. הסבה של מערכת ממזוט וסולר למתנול פשוטה בהרבה מאלו המוכרות לנו בתחום הגז הטבעי".
למי זה מתאים?
"במפעלים תעשייתיים שמשתמשים בסולר או במזוט לבעירה ולא אמורים להתחבר לרשת החלוקה בשנים הקרובות ראוי לשקול הסבה ל-CNG או למתנול", מסביר רוזנבאום, "התעשיות הגדולות באופן ברור ילכו על CNG אבל התעשיות הקטנות הצורכות סדרי גודל של עשרות טונות של דלקים ישקלו לבצע הסבה למתנול, בעיקר בשל עלויות ההסבה הזולות יותר". רוזנבאום מציין כי "בדור כימקילים בחנו בשנים האחרונות את התערובות של מתנול עם מזוט וראינו שברגע שמגיעים ל-50% מתנול ניתן להגיע לסטנדרט של חוק אוויר נקי".
"כיום אנחנו מגיעים לתעשייה הן על ידי הסבה של דוודים קיימים אבל גם על ידי הטמעת מחוללי קיטור ייעודיים בשיתוף עם "שקד אנרגיה". מפעלי יוניליוור הטמיעו פתרון כזה ובמקביל אנו עושים הליכי הסבה במפעלים נוספים".
דור כימיקלים מקדמת את המתנול גם כדלק לתחבורה וכחלק מכך רוזנבאום מספר שהם מקדמים ניסוי ב-15 כלי רכב המתודלקים מדלק M15, המשלב 85% בנזין ו-15% מתנול. בניגוד לגפ"מ ול-CNG, כאשר מתדלקים במתנול אין צורך לשנות דבר במערכת הרכב. גם בשימוש בתחבורה, המתנול מקטין את שיעור פליטות המזהמים לאוויר ומחירו נמוך יותר מאשר בנזין.
לסיום הציג רוזנבאום לבאי הכנס את ההסבה למתנול של תחנת הכוח באילת, שמבצעת דור בשיתוף חברת חשמל, בעלות של כ-3 מיליון שקל. מדובר בתחנה בעלת כושר ייצור של 50 מגה-וואט שמועד הפעלתה מתוכנן ל-2014. הודות לשיעור הפליטות הנמוך של המתנול, התחנה תוכל לפעול במשך שעות עבודה מרובות ולשמור על הערכים המותרים על פי חוק אוויר נקי.
צפייה במצגת של דור כימיקלים בנושא מתנול אשר הוקרנה בכנס תעשייני הצפון: