מדובר בצינור תת-ימי באורך 3 ק"מ המחבר בין מתחם ימי של תש"ן לטרמינל בקריית חיים, שהוחלף בשל חשש מדליפה
הושק צינור הנפט החדש שיחובר לבז"ן בעלות של עשרות מליוני ש"ח
מאת: קארין הבר
הושלמה הנחת קו תת ימי חדש באורך של 3 ק"מ, המחבר בין מתחם תש"ן (חברה לאומית האמונה על תשתיות נפט ואנרגיה) לטרמינל קריית חיים. העבודות להחלפת הקו הימי בוצעו במספר שלבים, תוך שיתוף קבלנים ישראליים וקבלנים זרים. בהחלפת הקו הושקעו עשרות מיליוני ש"ח.
חלק מיבוא הנפט הגולמי למדינת ישראל מתבצע באמצעות קו תת-ימי באורך 3 ק"מ. הקו מחבר בין המתחם של תש"ן המצוי בלב ים מול החוף בקרית חיים, לבין חוות מכלי הדלק של תש"ן (הטרמינל) המצויה בקרית חיים, סמוך לחוף. אניות עוגנות במקשר הימי ומזרימות לתוך הקו התת-ימי כ- 2 מיליון טון של נפט גולמי בשנה. הנפט מאוחסן ומטופל על ידי תש"ן בטרמינל בקרית חיים לקראת העברתו השוטפת בצנרת תת קרקעית לבתי הזיקוק בחיפה.
המיזם ההנדסי יצא אל הפועל בעקבות בלאי של הקו התת-ימי הישן, אשר סבל מירידה בעובי הדופן הפנימי של הצינור בשל קורוזיה. עקב החשש מפני זיהום ים במקרה של דליפה, היה צורך להחליף את קו ההולכה הישן בקו חדש. להחלטה זו היו שותפים רבים ובהם משרד התשתיות האנרגיה והמים, המשרד להגנת הסביבה ואחרים.
תהליך החלפת הקו כלל שלבי תכנון וביצוע רבים, תוך התחשבות בסיכונים הנובעים מקרבת הקו הימי הישן לתוואי החדש. במסגרת הפרויקט הועמסו קטעי צנרת באורך 750 מטר ובמשקל של כ-2,000 טון על מכלול גלגלות ונמשכו על ידי כננת שמוקמה על גבי דוברה במרחק כ-400 מטרים מהחוף. הצינורות נגררו על קרקעית הים בתוואי רדיוס מתוכנן, כאשר הדוברה שינתה את מיקומה בעזרת 4 כננות עזר ועוגנים. הפרויקט כלל ייבוא צינורות מקוריאה שצופו בשכבת בטון עפ"י מפרט ספציפי, חיבור הצינורות בחוף ליצירת קו אחיד, משיכת הצינור החדש לים בתוואי מתוכנן וחיבורו לנקודות הקצה – הן בחוף והן בים.
הקו החדש הוטמן בחפירה בקרקעית הים, במרחק של מטרים ספורים מהקו הישן. לאחר מכן הקו קובע באמצעות אוכפי בטון, כדי להבטיח את יציבותו. קבירת הצינור תחת פני הקרקעית נעשתה גם היא בטכנולוגיה ייחודית ועם ידע ומכונות שהובאו במיוחד מאנגליה. תהליך העבודה בוצע תוך תאום עם גופי איכות הסביבה, נמל חיפה ועיריית חיפה.
מדובר בפרויקט הנדסי מורכב אשר בוצע תחת תקנים מחמירים והסמכה של חברת DNV. בשל מורכבותו ואופן ביצועו זכה לאחרונה הפרויקט בפרס איגוד המהנדסים על היותו הפרויקט ההנדסי המצטיין לשנת 2013 בתחום התשתיות.
רפי טטרקה, מנכ"ל תש"ן אמר כי הוא "גאה בביצוע המדויק של כלל המעורבים בפרויקט, שעמדו באתגרי הפרויקט באופן מושלם, תוך שמירה במקביל על רציפות האספקה. מדובר בפרויקט לאומי בעל חשיבות אסטרטגית למשק הדלק בישראל ולאיכות הסביבה הימית באזור חיפה, והחברה הוכיחה יכולת ניהול וביצוע מרשימים". עוד הוסיף טטרקה כי "תש"ן, כחברת תשתית לאומית, תמשיך לפעול לשדרוג מתמיד של תשתיות הדלק בישראל על מנת להבטיח אספקה סדירה, בטוחה ונקייה של מוצרי דלק".