הטמעת האוטובוסים החדשים תגיע כחלק מאימוץ דו"ח של המשרד להגנת הסביבה בתחום הפחתת זיהום האוויר בישראל, שיובא לאישור הממשלה בשבוע הבא
3 אוטובוסים מבוססי CNG יעלו על הכביש עוד השנה
פיילוט ראשון שיבקש לבחון את יעילותם של אוטובוסים המונעים על בסיס גז טבעי דחוס (CNG) ייצא לפועל במהלך 2014, כך עולה מדו"ח של המשרד להגנת הסביבה בנושא "חוק אוויר נקי". המסמך, שיוגש לאישור הממשלה ביום א' הקרוב מכיל שלל פרטים אך חלק ניכר ממנו עוסק בתחום התחבורה.
פרטים נוספים שעולים מן התוכנית הלאומית למניעה ולצמצום של זיהום אויר בישראל קובעים כי המדינה תבקש לצמצם את אחוז רכבי הליסינג המופעלים בישראל, ולצד זה תקדם תכנית אב לתחבורה ותכנית אב למטענים ובקרת תנועה, לרבות איסור תנועת כלי רכב כבדים בצירים ראשיים. מלבד זאת כוללת התוכנית עידוד רכב חשמלי, עידוד נהיגה אקולוגית ועוד.
לצד הענף התחבורתי מתייחס הדו"ח לענף ייצור החשמל והדלקים כמחוללי זיהום מרכזיים: אחת ההמלצות של הדו"ח קובעת כי רשות החשמל תבצע בדיקה מקצועית לגבי היעילות של החלת תעריף דיפרנציאלי לצורך הפחתת צריכת החשמל. לצד המלצה זו, נדרשים אנשיו של שר האנרגיה לקדם תוכנית לקידום מונים חכמים שאמורים לעזור לנטר את צריכת החשמל ובכך להביא להפחתת הצריכה הביתית. באשר לאנרגיות המתחדשות, חוזרים מחברי הדו"ח על היעד של 10% אנרגיות מתחדשות עד לשנת 2020. זהו יעד שנקבע כבר לפני מספר שנים אך רבים מאנשי משרד האנרגיה ומשק החשמל הבהירו זה מכבר כי הסיכויים להשגתו, נמוכים ביותר.
הדו"ח לא מתעלם גם מהפן התעשייתי ומציין כי נציגי משרד האוצר יחד עם אנשי המשרד להגנת הסביבה יבחנו אפשרות למיסוי דיפרנציאלי של סוגי המזוט השונים, זאת על פי רמת הזיהום שהם מייצרים. גם המחצבות השונות ייאלצו ליישר קו עם סטנדרטים מתקדמים ויידרשו להפחתת פליטות חלקיקים. יש לציין כי עלותה של התוכנית הנוכחית עומדת על כ-140 מליון ש"ח, זאת לאחר שקוצצה בכ-80 מליון ש"ח בעקבות תקציב 2013-2014 שעבר בכנסת.
תעריף חשמל דיפרנציאלי
זה רעיון מעולה .
כמו בחשבון המים
שיהיה בסיס במחיר מוזל (צדק חברתי לעניים).
ומי שמבזבז חשמל מעל לבסיס שישלם יותר (סוג של מס פחמן).
את הכסף העודף יש להשקיע באנרגיות מתחדשות.
ואפשר לבצע זאת גם עים מונה חשמל ישנים .