כ-14% מכלל תצרוכת הגז הנוזלי בעולם עובר דרך תעלת סואץ, זאת לצד מליוני חביות נפט גולמי שמועברים דרך מיכליות וצינור ימי
מצרים: תגבור סביב תעלת סואץ בנסיון למנוע חסימת המיכליות
הפגנות הענק נגד נשא מצרים, מוחמד מורסי, הביאו להעצמת הפיקוח הצבאי במצרים סביב תעלת סואץ. על פי גורמים רשמיים בצבא המצרי, הפיטרולים סביב התעלה הוגברו משמעותית מחשש לפגיעה בתנועה השוטפת של כלי השיט באזור. על פי אנליסט של ברקליז, כ-14% מכלל תצרוכת הגז הנוזלי בעולם עובר דרך תעלת סואץ, זאת לצד 4.5% מכלל הסחורה הגלובאלית.
על פי הנחתה של הלימה קרופט, האנליסטית מברקליז שמדווחת לבלומברג, הסיכוי לחסימת התעלה נמוך באופן יחסי מכיוון שצעד כזה יפגע באופן אנוש ביותר בכלכלת מצרים שנמצאת ממילא במצב קשה במיוחד. סיבה נוספת שמפחיתה את הסיכוי לחסימת התעלה קשורה בכך שללא גיבוי צבאי יהיה קשה מאד למפגינים או למתנגדי המשטר לבצע צעד שכזה.
כמות של כ-800 אלף חביות נפט גולמי וכ-1.4 מליון חביות של דלקים מזוקקים הושטו בתעלה מדי יום במהלך שנת 2011. במקביל לכך, התעלה מאפשרת הזרמת נפט בצינור תת ימי בכמות של 1.7 מליון חביות נפט ליום. התעלה נסגרה בעבר מספר פעמים סביב הסכסוך בין ישראל, צרפת , בריטניה ומצרים, באשר להלאמת התעלה, אי שם בשנת 1956. לאחר מכן נסגרה התעלה למשך 8 שנים, דבר שאילץ את מיכליות הנפט לעשות עיקוף ענק דרך דרום אפריקה כדי להגיע ליעדן.
בעוד שמהומות תחריר הראשונות שהביאו למפלתו של חוסני מובארק לא פגעו בנתיב השיט המרכזי של מצרים, הרי שדווקא בתקופת כהונתו של מורסי פחתה תנועת כלי השיט בתעלה באופן משמעותי. על פי בלובמרג, בשנה החולפת חלפו בתעלה הכמות הנמוכה ביותר של כלי שיט מאז שנת 2005. נכון להיום, התעלה נחשבת לאחד הגורמים המשמעותיים ביותר בהכנסת מטבע זר למדינה. על פי הערכות הבנק המרכזי במצרים, התעלה לבדה הכניסה למשק המצרי בתשעת החודשים שהסתיימו במרץ 2013, סכום של 3.8 מיליארד דולר.