חמישה אירועי זיהום של דלק סילוני הביאו לביקורת חריפה מצד מבקר המדינה שמתריע כי יש להקים גוף מוסדר שיטפל בתקינה וברגולציה בכדי למנוע אסון
דו"ח מבקר המדינה: דלק סילוני מזוהם ואף אחד לא לוקח אחריות
חמישה אירועי זיהום של דלק סילוני נרשמו מאז שנת 2000 במטוסים שביקשו להמריא מנתב"ג. בדו"ח מבקר המדינה שפורסם אמש ניכרת הזנחה חריפה של התחום המפוקח על ידי שני גורמים מרכזיים- מועצת הדלק במשרד האנרגיה ורשות שדות התעופה המשויכת למשרד התחבורה. מבקר המדינה קבע כי הפרדת הרשויות הזו הביאה לכך שרק בשנת 2010 נכתבו תקנים מוסדרים לנושא איכות הדלק הסילוני וזאת למרות שלל דרישות מוקדמות (בין השאר של המבקר עצמו) לטיפול בסוגיה הרגישה.
המבקר מתעכב בין השאר על אירוע זיהום דס"ל שאירע בשנת 2000 במסגרתו התגלו סימני זיהום בבדיקת דס"ל במסוף שבמרכז ובחוות מכלים בשדה התעופה. ביוני 2000 מינה מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה ועדת מומחים לאיתור הסיבות לזיהום שבסופו של הליך, הגיש דו"ח בו נסקרו אסיפת הליקויים שאפשרו הצטברות מים וזיהום בקטריאלי בחלק ממכלי האחסון של הדס"ל; ליקויים במערך ההתראה ובמערך בקרת איכות הדס"ל ועוד. לאחר מכן, הוועדה המליצה המלצות שקבעו כי יש לשפר את התפעול של תשתיות האחסון והובלת הדס"ל ולהוסיף תקני שירות לגבי בדיקות האיכות והאחריות לאיכות.
למרות המחדל החמור שאירע, מבקר המדינה פוסק המבקר כי מינהל הדלק לא הגיש את הדוח לרשות שדות התעופה ולמשרד התחבורה לעיונם למרות שזהו אחד מתחומי העיסוק שלהם. מבדיקת יישום המלצות הוועדה של מבקר המדינה עולה כי בסיום שנת 2012 עדיין לא הוקם מיכל נוסף בחוות המכלים שבנתב"ג ולא גובשו תקני שירות לתחזוקת תשתיות הדס"ל ולהפעלתן.
ממשרד האנרגיה נמסר בתגובה לדברים כי "אירועי הדס"ל אשר אירעו במהלך השנים ואשר דווחו למשרד האנרגיה והמים, טופלו תמיד באופן מקצועי יעיל ומקיף. סמכות משרד האנרגיה והמים בנושאי הדס"ל הינה לגבי תקני איכות המוצר, ולא לגבי נהלים לתחזוקה ולתפעול של מערכות השינוע. ועדת הבדיקה של אירוע הדס"ל במאי 2011 מצאה כי המוצר עמד בתקן. במסגרת מסקנות הוועדה, הומלץ על הפיכת תקני התחזוקה למחייבים, על ביצוע מחקר לגבי השפעת תוספי הדס"ל וכן על ביצוע בדיקות מדגמיות כביקורת נוספת לבדיקות השוטפות של גורמי התפעול, וכך נעשה. במסגרת הדו"ח עולה מחדש חשיבות קידומו של חוק משק הדלק אשר הכין המשרד. החוק יסדיר בין היתר, את האחריות הישירה בשדה התעופה ואת האחריות של מפעילי מערכות השינוע. הצעת החוק מתוכננת לעלות לאישור מליאת הכנסת במושב הקרוב".
מרשות שדות התעופה נמסר ""רש"ת מאמצת את החלטת הביקורת לקיום גוף מרכזי שיכוון את הרגולציה על הפעילות בתחום הדלק הסילוני ויהיה בעל סמכויות וכלים מתאימים לפיקוח, לאכיפה ותיאום. רש"ת פועלת ותמשיך לפעול, ליישום המלצות וממצאי הביקורת. זיהום הדלק, במאי 2011 אירע מחוץ לשטח נתב"ג. הטיפול במשבר הדלק היה לעילא ולעילא ובסטנדרטים בטיחותיים מהחומרים בעולם".