ליאון זאהו, מנהל המכירות של ענקית הסולאר הסינית מספר ל"תשתיות" מה מחפשת יינגלי בישראל. "אתם לא תהיו שוק של ג'יגות כל כך מהר אבל אם תתמידו עם התקנות של 200 מגה בשנה, יש לאן לשאוף"
יינגלי סולאר: "ישראל היא שוק קטן אבל יש למה לצפות"
ליאון זאהו, מנהל המכירות של יינגלי סולאר הסינית, הגיע היום (ה') לישראל בכדי לנסות ולקדם את עניינה של ענקית ה-PV בפרויקטים הגדולים שעומדים לקום בישראל. המדובר בפרוקטים שיפיקו בין 35 ל-40 מגה וואט וקיבלו לאחרונה את הסגירות הפיננסיות המיוחלות. בפגישה שקיימנו עם זאהו ושרי ניר מ"לדיקו" (המייצגת את יינגלי בישראל) ניכר שהענקית הסינית מעוניינת להרחיב את עסקיה במזרח התיכון ולא חוסכת באמצעים בכדי להפוך לשחקנית משמעותית בשוק הישראלי.
כאשר זאהו נשאל מה הביא את יינגלי להתעניין בשוק הישראלי הוא משיב בנימוס ואומר כי "בישראל היו עד עכשיו בעיקר פרויקטים קטנים אבל המיזמים הגדולים מתחילים להכנס. מבחינתנו, זו הזדמנות לראות איך השוק הסולארי מתפתח אצלכם. אם בעבר היו כאן בעיקר מתקנים קטנים של 15 קילו וואט, אז היום מדובר בפרויקטים בסדר גודל תעשייתי של כמה עשרות מגה. הרצון המרכזי שלנו הוא להראות ש-PV היא אחת הדרכים הבטוחות והיעילות ביותר להוביל חשמל לרשת".
ובכל זאת, כיצרנית הסולארית הגדולה בעולם, ישראל היא שוק קטן למדי. מה הופך אותנו לאטרקטיביים בעיניכם?
"זה נכון. אם אתה משווה את ישראל לאירופה וארה"ב אז ברור שמדובר בשוק קטן אבל אם אתה מסתכל למשל על גרמניה שהיא לא מדינה עצומה, עדיין המשק הסולארי שם אדיר ושומר על יציבות. אותו דבר אפשר להגיד גם על יפן. אלו שווקים של ג'יג'ות, לא של מגות. אומנם בישראל לא יהיו שווקים של ג'יגות כל כך מהר אבל יש כאן צמיחה יציבה כך שיש למה לקוות. יחד עם היעילות ההולכת ומפתחת של המודולים ועליית המחירים של ייצור החשמל הקונבנציונאלי, יש סיכוי לתעשייה הסולארית הישראלית ללכת ולגדול, בעיקר לנוכח העובדה שאנחנו מתקרבים לאזורי הגריד פאריטי".
באחרונה יש הרבה דיווחים על המשברים הפיננסיים אליהן נקלעו הענקיות הסולאריות. איך לדעתך ישפיע המצב הזה על המחירים של המודולים?
"אנחנו לא קוראים לזה בעיות פיננסיות אלא אתגר. אנחנו נהנים מהאתגר הזה כי הוא מייצר תחרות שתביא את היצרנים להוריד את העלויות. במקביל יושם דגש על הורדת עלויות הייצור יחד עם מחקר ופיתוח של מוצרים חדשים. באופן הזה, כל חברה תגדיר את עצמה טוב יותר, מה שישפר בסופו של יום את המוצר המוגמר. מה שצריך לזכור, זה שהטכנולוגיה היא המפתח להתקדמות. זה נכון שהזמנים קשים אבל זה נובע בעיקר מעודף ייצור ולא בהכרח ממחסור בביקוש. בטווח הקצר, ניתן לראות שיהיו חברות שלא יצליחו להתמודד עם המצב הנוכחי אבל נראה שלאט לאט השוק יתייצב".
זאהו מספר כי שיתוף הפעולה שנוצר עם לדיקו אירע בדיוק לפני כשנה, אז נפגש עם הנציגים הישראליים בתערוכה שנערכה באיטליה. "חיפשנו דרך להכנס לשוק הישראלי וידענו שישראל היא שוק ייחודי בכל מיני מובנים. בספרד למשל יש לנו סוכנות שמייצגת אותנו אבל היא מהווה מעין זרוע לווינית לעבודות שאנו עושים גם במרוקו ותוניס. בישראל אנחנו עובדים רק עם ישראל כי היא מעין אי אנרגטי." אומר זאהו " העניין הוא שאנחנו לא מספקים כאן רק את המוצר אלא את השירות ומבחינה זו לדיקו היא שותפה אידיאלית. בשוק שבו כולם מנסים לצמוח ולבלוט, אנחנו מבקשים לתת את הערך המוסף של השירות ומקווים שהתוצאות הטובות שהשגנו עוד ילכו וישתפרו עם הזמן".
אילו שווקים עולמיים עומדים להפוך אטרקטיביים מבחינת יינגלי בשנים הקרובות?
"יש הרבה שווקים פוטנציאליים שמתפתחים בדרום אמריקה כמו צ'ילה, פרו וברזיל. יש גם את השוק הסיני כמובן שהולך וצומח מאד מהר ויש גם את הודו ותאילנד שהולכות וצוברות תאוצה. באפריקה רוב העשייה מתרכזת בדרום , שם נרשמת צמיחה מרשימה למדי. עם הזמן, מתחילים לראות פרויקטים גדולים גם בצפון אפריקה".
לסיום, זאהו מבהיר כי לדעתו יש שינוי הכרחי אחד שעשוי להזניק משמעותית את השוק הסולארי. "השוק צריך להשתנות ולהיפטר מהמודל של ה-FIT". אותו מודל של Feed in Taarif שמהווה מעין סובסידיה מצד המדינה ליזמים הסולאריים הופכת עם הזמן לנטל, אומר זאהו. לטענתו, הגיוני שבשלבים הראשוניים של הייצור הסולארי, המדינה תתמוך בתעריפים מוגבהים אך לאט לאט יש להיגמל מהיניקה הזו לטובת תעריפים נטולי סיבסוד. "בישראל מסבסדים את עלויות החשמל אבל אני לא מאמין שממשלות שמחות להוציא את הכסף על זה. אנחנו נוכל להגיע לגריד פאריטי אם אנשים ישלמו את המחירים האמיתיים שעולה להפיק חשמל".