בתחילת חודש פברואר צפוי ליטר דלק לעלות אל מעל קו 8 השקלים. בפעם הקודמת התערב ראש הממשלה ומנע את ההתייקרות הקיצונית. האם יעשה זאת גם הפעם?
האם נתניהו יתערב שוב במחירי הדלק?
האם מחירי הדלק יעלו בתחילת חודש פברואר אל מעבר לקו 8 השקלים? על פי שיקלול נתונים המרכיבים את מחיר הדלק נראה שהתשובה חיובית. המדובר בעלייה של למעלה מ-30 אגורות לליטר ביחס לחודש ינואר, שנובעת בעיקרה מעליות המחירים מעבר לים. אל התייקרויות אלו משתקללים גם יחס הדולר והשקל, הבלו (המס על הדלק), המע"מ ועליית מחירי התזקיק באגן הים התיכון.
בינואר 2013 שילמנו 7.52 ש"ח לליטר ועוד 18 אגורות עבור שירות של מתדלק. כעת, כשמחיר ליטר עתיד לעלות בכ-30 אגורות, צפויה להגיע עלות התדלוק ל-8 ש"ח לליטר, סכום שנחשב לגבול עליון גם עבור אנשי ראש הממשלה והאוצר. כזכור, בקיץ האחרון התערב ראש הממשלה במחירי הדלק בכדי שאלו לא יעלו אל מעל קו 8 השקלים ולשם כך הוריד את מסי הדלק באופן זמני.
כעת, יהיה מעניין לבחון האם תחול התערבות נוספת של ראש הממשלה, לאחר שהודיע באחרונה כי שם לפניו את דרישות מעמד הביניים כיעד עליון. כמו כן, מסקרן לבחון עד כמה ילחצו שותפיו הקואליציוניים החדשים של נתניהו ב"יש עתיד" על הקלת העומס הכלכלי בכל הקשור לנתוני התדלוק הישראליים, שנחשבים ליקרים גם בהשוואה למדינות עשירות מישראל. למעשה, רק לפני כחצי שנה נקבע כי ישראל היא המדינה השלישית בעולם בכל הקשור ליוקר המס שהיא דורשת על הדלק.
בתוך כך מפרסם משרד האנרגיה את נתוני צריכת הדלקים של ישראל לשנת 2012: מסקירה כללית של טבלת הצריכה עולה כי נרשמה עלייה של 2% בצריכת הבנזין כאשר בסך הכל נצרכו כ-2.7 מליון טונות. באשר לסולר המיועד להסקה, בו נעשה שימוש בעיקר על ידי חברת החשמל חלה עלייה בצריכה של לא פחות מ-207% וזאת על רקע המחסור בגז טבעי. סך הכל, רכשה חברת החשמל 1.95 מליון טונות של סולר.