היתר הרעלים של החברה ישלל לאחר שורה אירועי זיהום מורכבים שהתרחשו כתוצאה משימוש בצנרת ובמתקנים פגומים, זאת לאחר שהחברה קבעה כי לא תוכל לעמוד בתנאים הסביבתיים שהוצבו לה
בשל זיהום מתמשך: "יונקס" בשליטת דלק ובז"ן תושבת
בתמונה: אירוע זיהום שנגרם ע"י החברה בשנת 2010. צילום: מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה
המשרד להגנת הסביבה ישלול ביום ראשון את היתר הרעלים של חברת "יונקס" (העוסקת באספקת מוצרי דלק כבדים ומזוט לאוניות) אשר בבעלות משותפת של חברת דלק (75%) ובז"ן (25%) ופועלת באזור נמל אשדוד. זאת לאחר שורה אירועי זיהום מורכבים שהתרחשו כתוצאה משימוש בצנרת ובמתקנים פגומים. צעד חריג זה מתרחש לאחר שהחברה זומנה לשימוע במשרד ובו טענה כי אין לה יכולת לממן תוכנית לתיקון צנרת הובלת הדלק בה היא עושה שימוש ולמעשה היא אינה יכולה לעמוד בתנאי היתר הרעלים שנקבעו לה. בנוסף, החברה הפרה את תקנות קווי צנרת דלק.
על פי החוק, כל חברה נדרשת לעמוד בתנאים שנקבעו לה בהיתרי הרעלים וחריגה מהם עלולה לסכן חיי אדם ואת הסביבה עצמה. מאחר ולמשרד לא הוגשה שום תוכנית סדורה לתיקון הליקויים ואף גוף לא קיבל אחריות על פעילות המתקן, הן חברת יונקס המפעילה את המתקן והן חברת נמלי ישראל בעלת המתקן, שלילת ההיתר תהיה בתוקף החל מיום ראשון הקרוב.
לדברי המשרד להגנת הסביבה, קווי הצנרת של החברה פועלים ללא מערכת בקרת דליפות וללא הגנה מפני קורוזיה. בשנים האחרונות ארעו לא פחות משמונה מקרי זיהום של הקרקע והמים כתוצאה משימוש בצנרת הפגומה. לפי חוות דעת מקצועיות שהוגשו למשרד, המשך הפעילות ללא תיקון הצנרת ועמידה בדרישות החוק, מסכן את הסביבה ועלול להביא לאירועים קשים וחמורים של זיהום הקרקע והמים מדלקים. בעקבות שלילת היתר הרעלים, החל מיום ראשון הקרוב על החברה ייאסר לעסוק בדלקים.
תגובת "יונקס" לדברים: "המתקן והצנרת בהם התרחשו הדליפות הינם בבעלות חברת נמלי ישראל, שהינה אחראית ומחויבת בחוזה להתקנת מערכת הגנה קטודית ומערכת בקרת דליפות. היא גם זו שתקבע את עתיד הפעילות במתקן. נציין כי הדליפות טופלו בהתאם לנהלים ודווחו כחוק לגורמים המוסמכים. החברה תפעל בהתאם להוראות הרשויות בקשר להמשך פעילות המתקן. בשל העדר המערכות הנדרשות, החברה פועלת כעת ככל יכולתה להמשיך ולשרת את לקוחותיה, ובוחנת חלופות אפשריות להמשך פעילותה. יש להדגיש כי החברה פועלת לשמירה והגנה על איכות הסביבה ומבצעת בדיקות בקרה בתדירות גבוהה מהנדרש".
יזמבקש לפרסם את מספר הפעמים בו התגלו דליפות בשנת 2012
.האם בזמן העברת מזוט כבד היו תקלות ?אם כן כמה?