הזמנת שני מטעני LNG, תשלום מוגזם לספקים חיצוניים בתחום הסולארי ופערים במחירי הדלקים הם רק חלק מהסיבות שיצרו את ה"בור התקציבי" של חח"י באוגוסט האחרון
פורסם דו"ח הבדיקה לפער התזרימי של חוב חח"י בסך 1.4 מיליארד ש"ח
דו"ח הניתוח של חברת "גורן קפיטל" שניתח את הטעות התחשיבית של חברת החשמל בסך 1.4 מיליארד ש"ח פורסם אמש. כזכור, בחודש ספטמבר האחרון הודיעה חברת החשמל למשרד האוצר כי נוצר "פער תזרימי" שידרוש את תמיכת המשרד בחח"י, דבר שהתקבל בתהדמה מצד השר שטייניץ ואנשיו. בטרם מתפרסמים נתוני הדו"ח נפרשים מהלכי חח"י במהלך החודשים האחרונים, כולל הרקע ההיסטורי שהוביל את החברה לשימוש בדלקים מזהמים ויקרים (סולא ומזוט) בעקבות אי האספקה ממצרים והדלדלות מאגר ים תטיס.
אנשי החברה הקדימו לדו"ח את התייחסותם, במסגרתם הם מכים על חטא וכותבים כי "אכן אירעו טעויות, אשר נובעות בעיקר מליקויים בתהליכים של העברת מידע ובתקשורת פנים ארגונית בחברה, ומהעדר בקרות מספקות על הליך הכנת דו"ח תזרים המזומנים החזוי ועידכונו". עוד מציינים בחברה כי "התנהלותם של בעלי תפקידים בחברה כללה טעויות בשקול דעת, אך אין ספק כי היו אלו בתום לב , בנסיבות סבירות ותוך חפות מכל כוונת זדון".
ולהלן המסקנות: הפער התזרימי נבע משלל סיבות כאשר המחדל המרכזי קשור בטעות חישובית שלא לקחה בחשבון הזמנת שני מיכלים גז טבעי מונזל (LNG) שנרכשו על ידי חח"י כבר באוגוסט אך לא נלקחו בחשבון מכיוון שהשימוש וההגעה של אותו גז מונזל יועד רק לחודשי החורף. סך הטעות הזו עמד על כ-400 מליון ש"ח.
עוד ברשימת המחדלים: המחלוקת הכספית מול בעלות מאגר "ים תטיס" (שנפתרה זה מכבר לפני כשבועיים) "העלימה" לחח"י סכום של 188 מליון ש"ח. סיבה נוספת היא רכישה מוגברת של סולר עבור חודשי החורף, עניין שעלה לחח"י 135 מליון ש"ח שלא דווחו כראוי.
גם עליית מחירי הדלקים בין אוגוסט לספטמבר האחרון יצרו פערים שלא נקלחו בחשבון ביצירת התזרים. כמו כן נרשמה עלייה במחירים עבור רכישת פחם אך מחברי הדו"ח מבהירים כי "לא ניתן לנו הסבר מספק להיווצרותו של פער זה ולדעתנו מנהל הדלקים אמור להבין את משמעות הפערים גם אם אלו מועברים על ידי חברת הפחם". מחברי הדו"ח מציינים גם את שינוי שערי החליפין של השקל מול הדולר כגורם לטעות חישובית בסך 41 מליון ש"ח בעוד ששינוי שיעור המע"מ הוביל לטעות של 71 מליון ש"ח.
נתון מסקרן נוסף שמעלה הדו"ח מראה כי חח"י שילמה 380 מליון ש"ח יותר מהצפוי לספקים חיצוניים וזאת בשל שיטת חישוב שהיתה מקובלת בעבר אך לא התאימה לרכש חשמל ממתקנים סולאריים פרטיים, שפעלו בקיץ האחרון לראשונה בהיקף רחב יחסית.
באגף ההמלצות, כותבים מחברי הדו"ח כי יש להבטיח זרימת מידע אמין בין הגופים השונים בחברה וכן יש לקבוע מנגנוני בדיקה ובקרה, הפרדת תפקידים (לצורך בניית תהליך התזרים), בניית מנגנון דיווח חודשי מאגף חשבונאות וכלכלה לאגף הכספים והצגה ברורה של נתוני ההנחות שביסוד התזרים. כמו כן מומלץ להקים גוף תיאום בעל מינוי רשמי (ועדת תזרים) שתוציא הנחיות ברורות בכתב לגבי ההנחות העומדות בבסיס התזרים. במודגש, מוסיפים כותבי הדו"ח כי יש לשקול ולבחון הכפפת מנהל הדלקים לחטיבת הכספים כפי שהיה בעבר (עד לשנת 2009).