תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
הצד השני של השאלטר: מבט אחר על חובות חברת החשמל
מערכת תשתיות 10 בדצמבר 2012 10:57 5 תגובות

כולם אוהבים לשנוא את חברת החשמל. את הסיבות העיקריות קל למצוא בכותרות העיתונים, החל מהטבת חשמל החינם המפורסמת של עובדי החברה, דרך קרנות הפנסיה השנויות במחלוקת, ועד לטעות חשבונאית מתוקשרת בה נשמטו מדוחות החברה 1.4 מיליארד ש"ח על הוצאות דלקים בקיץ האחרון.

Print Friendly, PDF & Email
הצד השני של השאלטר: מבט אחר על חובות חברת החשמל

הצד השני של השאלטר: מבט אחר על חובות חברת החשמל 

מאת: משה צור

כולם אוהבים לשנוא את חברת החשמל. את הסיבות העיקריות קל למצוא בכותרות העיתונים, החל מהטבת חשמל החינם המפורסמת של עובדי החברה, דרך קרנות הפנסיה השנויות במחלוקת, ועד לטעות דיווח מתוקשרת בה נשמטו מדיווחי החברה לאוצר 1.4 מיליארד ש"ח על הוצאות דלקים בקיץ האחרון. אין בכוונתי להגן על חברת החשמל במקומות בהם היא צריכה להשתפר או לתקן דרכיה, אך במאמר זה אשים את נפשי בכפי ואציג את הצד השני של המטבע. כלומר, ישנן האשמות שמוטחות בחח"י למרות שיש להטיחן בכתובת אחרת. אדון כאן בשתי טענות שהועלו מחדש: 1. מחירי החשמל שהאמירו. 2. החוב העצום שהחברה צברה לאורך השנים.

המדינה לא לוקחת אחריות על משבר הגז הטבעי

תעריפי החשמל הן פועל יוצא של עלויות ייצורו ועל קביעת התעריפים ממונה רשות החשמל. ידוע שהגורם העיקרי להאמרת המחירים הוא השינוי בתמהיל הדלקים ששורפת החברה (סולר ומזוט) כתוצאה מהפסקת האספקה של הגז המצרי. במהלך המעבר לגז טבעי רצתה חח"י לגוון מקורות ולרכוש את הגז מכמה מקורות: המצרים, בריטיש גז והספקים הישראליים, כאשר היה ידוע אז שהמצרים ובריטיש גז יכולים לספק את כל התצרוכת ואילו הספקים הישראליים יכולים לספק רק בשוליים (באותם ימים טרם התגלו דלית ותמר). אולם ממשלת ישראל כפתה על חח"י לנתק מגע מבריטיש גז ולמעשה גרמה לחח"י להיות תלויה בספק יחיד למרות כל הסיכונים שבדבר. למרבה המזל, נתגלו בינתיים דלית ותמר כך שכאשר הספק המצרי התאדה, לא נשארנו לגמרי באויר.

לא רק שהממשלה כפתה על חח"י ספק יחיד על כל הסיכון הנובע מכך, משהתממש הסיכון, היא אינה לוקחת אחריות אלא משחקת עם הערבויות לרכישת הדלקים היקרים שחח"י צריכה לרכוש בעקבות המשבר. האם לא ברור מכך שחח"י אינה צריכה לשאת בעלות הנובעת מהפרשי מחיר הדלקים? 

אם אנו חושבים שהממשלה למדה משהו מהפיאסקו, אנחנו טועים בגדול. גם כשהגז מתמר יהיה מוכן להעברה לחוף, לא תהיה אפשרות להעביר כמות שתספיק לכל צרכי המשק. למה? כי קוטר הצינור הקיים לא מספיק והממשלה לא הצליחה לדאוג לכך שיהיו כמה צנורות שמגיעים לחוף, דבר שהיה מקטין גם את הסיכון מחבלה או תקלה בצינור היחיד שמגיע לחוף. מה הפתרון? הקצבה. קודם כל יקבלו תעשיינים את הכמות שהם צריכים (למרות שטרם חתמו על חוזי אספקה) ולאחר מכן תחולק היתרה באופן יחסי בין יצרני החשמל שלהם חוזים עם תמר. את היתרה יקבלו מגז נוזלי שיאוחסן במצוף ויהיה יקר פי כמה וכמה או שישרפו סולר. כלומר, צרכני החשמל יסבסדו את התעשיינים.

רווחיות חח"י נמצאת בידי רשות החשמל ומשרד האוצר

נכון ל- 31.12.11 יש לחברת חשמל חוב של 65 מיליארד ש"ח. אכן זהו חוב עצום. ממה נובע החוב? בעיקר מהשקעות בציוד לייצור הולכה וחלוקה של חשמל ובהון חוזר. איך משפיע החוב על תעריפי החשמל? דרך הריבית. הוצאות המימון כלולות בתעריף ואילו החזרי קרן לא. הסיבה לכך היא שרשות החשמל בודקת את צד הנכסים וכוללת את הפחת על הנכסים המוכרים בתעריף. כלומר, הבעיה אינה משפיעה על מחירי החשמל, אלא על תזרים המזומנים והיציבות הפיננסית. אצל חברות חשמל בעולם מקובל מנוף פיננסי של 1:1 ואילו רשות החשמל מכירה במנוף נורמטיבי של 1:2 . אולם המנוף הפיננסי של חח"י הוא 1:3.79 . אני יודע שמיד יקפצו כולם ויצעקו שהחברה לא יעילה ושהשכר גבוה. יתכן שזה כך, אך אם נבדוק את דו"ח רווח והפסד של החברה נראה שמתוך עלויות הפעלה של 20 מיליארד ש"ח, עלות השכר היא 1.7 מיליארד ש"ח שהם 8.5% . כלומר גם אם נפחית את עלות השכר באחוז ניכר לא תהיה לכך השפעה דרמטית על הרווח. 

מדוע אם כן הגיעה חח"י לסיכון יציבותה הפיננסית?  להלן מס' נתונים מהדוחות הכספיים והסטטיסטיים של חח"י. כל הנתונים הכספיים הם במיליוני ש"ח מותאמים למדד 12.11 . 

אנחנו רואים שלמרות שחח"י השקיעה במהלך השנים סכומים ניכרים בהגדלת יכולת הייצור וההעברה של חשמל, הרזרבה עדיין נמוכה מאד.

השקעות אלה אמורות להיות ממומנות מאחד המקורות הבאים:

מדוע נמוכה הרווחיות של החברה? יכולות להיות לכך שתי סיבות. או שהתעריפים נמוכים מדי ואז הנושאת באחריות היא רשות החשמל שהיא גורם ממשלתי . או שהחברה לא יעילה ואז הנושאת באחריות היא המדינה שהחברה בבעלותה ולכן היינו מצפים שהניהול יהיה באחריותה. ניתן לשאול מדוע ממשיכה חח"י להשקיע? התשובה היא שהממשלה מחייבת אותה היות ואחרת נשאר ללא חשמל. כפתרון מנסה האוצר לדחוף את חח"י למכור נכסים לגורמים פרטיים. מה יקרה אם חח"י אכן תמכור תחנה או שתיים לגורם פרטי? לכך אתייחס בנפרד במאמר נוסף.

הכותב הוא יועץ מומחה לכלכת חשמל ולרגולציה, לשעבר סגן יו"ר רשות החשמל

המאמר התפרסם לראשונה במגזין "תשתיות סביבה ואנרגיה" מהדורה מיוחדת – כנס אילת אילות 2012

התנצלות: במהדורה המודפסת לא הופיעה טבלת הפירוט של מקורות המימון האפשריים לכיסוי חובות חחי המופיעה למעלה ועם הכותב הסליחה 

Print Friendly, PDF & Email
גז טבעי חברת החשמל חובות חברת החשמל חשמל משה צור רשות החשמל

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

5 תגובות

  1. Pini Faran הגב 10 בדצמבר 2012 בשעה 11:34

    אין ספק שלממשלות ישראל ו/או רשות החשמל יש חלק גדול מאוד בגירעון של חח"י (אגב, לפי הדו"ח האחרון שחח"י פרסמה, הגירעון הכולל עומד על 72.5 מיליארד שקלים, ולא 65 מיליארד. לא תוספת "רצינית").

    אבל, בכל זאת… הרי הגירעון הזה צומח לאורך כ-16 שנה. בשנת 2002 הוא עמד על כ-45 מיליארד שקל. בשנת 2006 הוא עמד על כ-55 מיליארד שקל. בשנת 2009 הוא עמד על כ-66-67 מיליארד שקל, וכעת הוא עומד על כ-72.5 מיליארד שקל… אנשי אגף הכספים בחח"י ראו את הגירעון הולך ותופח. אף אחד לא צעק? לא התפטר? לא איים? נכון, עכשיו סמנכ"ל הכספים הלך הביתה בגלל טעות של 1.4 מיליארד שקל, אבל איפה היתה הנהלת החברה עד עכשיו?! אי אפשר לפטור את אותם אנשים מאחריות למצב החברה רק בטענה ש "הממשלה ורשות החשמל מחליטות הכל, אנחנו ניצבים סטטיים שלא יכולים להשפיע על כלום".

  2. Pini Faran הגב 10 בדצמבר 2012 בשעה 11:38

    ועוד משהו קטן: חוב נובע (ואת זה יודע כל בעל עסק קטן) מדבר מאוד בסיסי: תמחור לא נכון של עלויות מול המחיר לצרכן.

    החוב לא נוצר בגלל "השקעות בייצור והולכה". החוב נוצר כי התעריף לצרכן לא עודכן בהתאם לאותן השקעות! אם עלויות הייצור/הולכה גדולות, הגז המצרי נפסק, צריך להשקיע בציוד חדש או כל סיבה אחרת… התעריף היה צריך לעלות בהתאם! מאוד פשוט.

  3. Ruty Gilboa הגב 10 בדצמבר 2012 בשעה 12:03

    ומי קובע את התעריף?מי שהיה צריך להתפטר זה האחראי ברשות החשמל, אלא אם זה נעשה במכוון,ליבש את חברת חשמל, כדי ללחוץ לבצע את השינויים שהממשלה רוצה בהם

  4. אהרון דויטש הגב 10 בדצמבר 2012 בשעה 16:00

    ככה זה כשהממשלה רוצה להפריט אז הרבה יותר קל להפריט חברה מרוסקת!!! זה ברור שהמדיניות היא לייבש את החברה ולרסק אותה וככה יהיה הרבה יותר קל להפריט אותה ובזול… ולמכור אותה לאיזה טייקון… וגם להנהלת החברה יש יד בזה שנותנת לשיירה לעבור בשקט… וזורמת ושומרת על הכיסאות …. רק ליצור שקט תעשייתי… מה שחשוב שיהיה היום שקט…. מזל שיש לנו את הוועד

  5. Talia Peer הגב 14 בדצמבר 2012 בשעה 8:17

    משה צור שהכיר את הקורה,לא פעל להקטנת החוב וזאת למרות נתונים שהיו בידו והדרישות הבלתי פוסקות של נציגי ח"חי.יחד עם אסוס חיפש דרכים כיצד להמשיך ולפגוע בחברה.

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס