עם סחר של 2 מליארד דולר בשנה, הנספח הכלכלי של ישראל בגואנגז'ו אופטימי לגבי הסחר הישראלי עם סין ומבהיר כי"סין היא לא הגנבת שעשו ממנה".
הנספח הכלכלי בגואנגז'ו, סין "חברות ישראליות הן השקעה אסטרטגית"
דני טל משמש כנספח הכלכלי למעלה מתשע שנים במזרח, מתוכן ארבע שנים בטאיוון, שנה בביג'ינג, וארבע שנים בגואנגז'ו. עם כל ניסיונו הוא אומר "אני לא מכיר זרים שבאמת יודעים סינית" וממליץ לנהל שיחות עסקים עם סינים באנגלית.
כאשר טל מתבקש לסוגיית הסחר הסיני שנחשב לאגרסיבי בעולם המערבי, הוא משיב: "יש עליהום של סין על כל העולם ולהפך, וגם אנחנו חלק מזה." לדבריו, סין הופכת להיות אחת משותפות הסחר הכי בכירות של ישראל. "בשנים האחרונות הסחר עם צפון ארה"ב ואירופה נרגע גם בגלל המיתון, לעומת זאת הסחר עם סין גדל במהירות מאוד גדולה. בשנת 2010 הסחר הכפיל את עצמו וב-2011 עלה ב-34%".
לדבריו הגידול הוא גם בחברות המייצאות אל סין. "בעבר היו 150 חברות שיצאו לסין וכיום מספר החברות גדל מאוד. עדיין יש יותר ייבוא מסין לישראל אבל הייצוא אל סין היום עומד על שני מיליארד דולר לשנה. אנחנו רואים מגוון מאוד גדול של חברות –מעבדים וטפטפות כמובן אבל גם רכיבי תקשורת, טכנולוגיות מים, חקלאות והמפתח הוא לא במה אתה מוכר, אלא איך. ברגע שלומדים שההבנה של התרבות העיסקית היא המפתח להצלחה, אפשר למכור ולהצליח."
העבודה של התמ"ת בסין
בשנים האחרונות יש מיקוד מאוד גבוה של משרד התמ"ת בסין. טל מפרט "אנחנו פתחנו תקנים של נספחים כלכליים בסין על חשבון תקנים אחרים בעולם וכיום ישנם 4 נספחים כלכליים. זה לא שאנחנו מחליטים לפי כיוון הרוח. אנחנו הולכים בעקבות הייצוא הישראלי. בנוסף, יש לנו שלוחות בערים שונות שאנחנו מזהים שיש צורך של התעשייה לקבל משם תשובות. המטרה היא לגשר על פערים עסקיים, תרבותיים, איתור אינפורמציה ואנשי קשר – חייבים עובדים דוברי סינית בשביל לפתח את הקשרים הנכונים – בפועל" מציין טל "העבודה שלנו מאוד דומה לפיתוח עסקי".
לדברי טל "זה פופולארי להיכנס בסין. אני מזהה שהשוק הסיני כשוק צרכני נמצא בשלבים מאוד מוקדמים של צמיחה. בעבר, מנוע הצמיחה היה הייצוא. אולם בשנתיים שלוש האחרונות אנחנו מזהים שמתחילה צמיחה מאוד חזקה של הצריכה הפרטית וגם הצריכה הכללית גדלה. אז מתגלה שיש צורך במערכת בריאות ודרישה לאיכות חיים".
טל מדגיש שיש גם הכרה בנזקים הסביבתיים שהייצור התעשייתי הכבד יצר בעבר, ויש יותר הקפדה על איכות הסביבה וטיפול בנזקים. לדברי טל "אם מסתכלים על הכלכלה הסינית, זו כלכלה מאוד מאורגנת ומתוכננת. כל חמש שנים יש להם תוכניות חומש המגדירות את היעדים והאמצעים ותחומים ותקציבים. צריך להבין שאם ממשלת סין מקצה תקציבים גדולים לטיפול במים והגנה על איכות הסביבה, אז יש תקציבים גדולים, ומי שיודע להתחבר לגורמים המפיקים את המכרזים ולעמוד ביעדים – יקבל הזדמנות לקחת חלק בפרויקטים המתוקצבים בנדיבות. האתגר הוא להגיע בזמן למקבלי ההחלטות. יש ביקוש, ולנו (ישראל) יש היצע"
השקעות סיניות בישראל:
טל מסביר שאין יחס דומה בין השקעות סיניות והשקעות אמריקאיות. "אם משווים את מה שקרה בעשורים האחרונים מול חברות אמריקאיות שהשקיעו בישראל – כשזה קורה מול חברה סינית, מיד טוענים שהסינים גונבים טכנולוגיה. מקרה הליופוקוס זוהי השקעה אסטרטגית. חברת ההיי טק פגסוס נרכשה על ידי אי פאנג שהשקיעה 40-60 מיליון דולר והחברה צומחת. נפתחים שווקים שאחרת, חברות ישראליות לא היו מגיעות אליהם והיכולת של הסינים לקחת מוצר ולשווק ולהטמיע אותו גדול מאוד".
"היחסים לא חד צדדיים" מבהיר טל "וחברות ישראליות מרוויחות ונהנות מאוד". לשיטתו, בראייה לטווח ארוך נראה יותר חברות ישראליות מעבירות את פעילותן לסין. "חברות ישראליות בעיקר מייצרות רכיבים המשתלבות במוצרים, אבל לא מוצרי מדף. מרבית החברות מייצרות ומייצאות טכנולוגיה ורכיבים. המעבר הזה אך טבעי. אני מאמין שלכל חברה ישראלית יש מקום בסין, אם עובדים נכון ולוקחים אנשים שמכירים את התרבות כל חברה יכולה להצליח."