דו"ח מיוחד שהכינו אנשי "מגמה ירוקה" מציג נתונים עגומים על הזנחה מכוונת של התחבורה הציבורית בישראל. השר בתגובה: "הטענות חסרות כל שחר"
"השר ישראל כץ הזניח במכוון התחבורה הציבורית"
דו"ח ועדת טרכטנברג היה לאחד המסמכים המדוברים ביותר במהלך תקופת שלטון נתניהו ובמסגרתו נכתבו שלל המלצות הקוראות לתיקון המצב החברתי- כלכלי בישראל. בתחום התחבורה קרא טרכטנברג לשינוי עמוק בתפיסת העולם הישראלית והבהיר כי המצב שבו שיעור השימוש בתחבורה ציבורית בשלושת המטרופולינים הגדולים בישראל מגיע לכ-23% בלבד לעומת 77% ברכב פרטי הינו מצב בעייתי למדי. רמה זו, כתב טרכטנברג, נמוכה משמעותית ממטרופולינים מערביים אחרים, בהם שיעור השימוש בתחבורה הציבורית נע בין 30% ל-50%.
כעת, משהגיעה שעת סיכומי ההישגים של שרי הממשלה, מתארגנים אנשי "מגמה ירוקה" בכדי להתריע על מחדלי משרד התחבורה בתקופת כהונתו של השר ישראל כ"ץ. דוברי הארגון, מציגים מגוון נתונים מטרידים לגבי קידום התחבורה הפרטית בישראל תוך כדי הזנחתה של התחבורה הציבורית. בין שלל הנתונים ניתן למצוא את הפרטים הבאים: השקעות משרד התחבורה בפיתוח תשתיות לרכב פרטי נותרו גבוהות יותר מההשקעות בפיתוח התחבורה הציבורית (יחס של כ 65%-35%). כמו כן, השר כץ פעל באופן אקטיבי לדחיית מסקנות ועדת טרכטנברג בממשלה. המסקנות כללו בין היתר תגבור משמעותי של מערך האוטובוסים בכל הארץ וכן העברת תקציבים מפיתוח תשתיות של כבישים לטובת פיתוח התחבורה הציבורית.
כאילו לא די בכך, מוסרים אנשי הארגון כי השר כץ דחה את הקמתן של רשויות מטרופוליניות ואת הקמתה של רשות ארצית לתחבורה כמתחייב ממסקנות ועדות שונות כגון ועדת סדן וועדת טרכטנברג. הוקמו כבישים ומחלפים רבים ברחבי הארץ והוזנחו פרויקטים להסעת המונים כגון הרכבת הקלה בגוש דן. לצד אלו, השר קידם סלילת נתיב שלישי בכביש 4 מאשדוד למרכז, אך סרב להקצות אותו לנתיב תחבורה ציבורי ודחה את ההצעה למתן תשומות ראויות לתחבורה ציבורית (אוטובוסים) לפריפריה כשהעדיף סלילת מסילות יקרות שייקח זמן רב להקימן אם בכלל.
אנשי הארגון לא מסתפקים בתיאורי המחדלים שאירעו במהלך כהונת השר ומעבירים לו הצעות שיוכלו לתקן את המצב המעוות. בין השאר אומרים נציגי ה"מגמה" כי על מפלגת השלטון להציג מצע ברור בנושא תקציב משרד התחבורה , ובפרט תקציבי התחבורה הציבורית, במידה וייבחרו לקדנציה הבאה, לתקצב ולתגבר אכיפה אנושית ואלקטרונית בנתיבי התחבורה הציבורית הקיימים, להטיל קנסות על חברת סיטי פס על כל ההפרות המרובות שביצעה ומבצעת בהפעלת הרכבת הקלה בירושלים – איחורים, תדירות נמוכה מהמתחייב, תקלות במכונות, תקלות בכריזה ובמידע לנוסע, בטיחות , ועוד.
רחלי אל שי, רכזת מגמה ירוקה בתא בר אילן מסרה בתגובה לפרסום הדו"ח כי "ישראל כץ כשל בתור שר תחבורה בארבע השנים האחרונות, יש לו הזדמנות אחרונה לתקן ולשפר חלק מהמצב העגום שבו אנו שרויים. מדינה נחשבת מפותחת באמת לא כאשר לכל העניים יש רכב פרטי אלא כאשר העשירים משתמשים בתחבורה ציבורית. הגיע זמן שמישהו יתעורר במשרד התחבורה וינהיג בצורה אמיצה עתיד תחברותי נכון ומושכל. שמעודד עתיד ירוק לכולנו, עם תכנון סביבתי נכון אשר יפחית את עננת זיהום האוויר שאנו אפופים בה. שלא מעודד פערים חברתיים בין המרכז לפריפריה, שמיטיב עם אוכלוסיות שלא מסוגלות לממן לעצמן רכב פרטי".
תגובת משרד התחבורה המפורטת, להלן: מדובר בטענות שגויות וחסרות כל שחר, שאינן עולות בקנה אחד עם המציאות. שר התחבורה, יותר מכל שר אחר, פעל ליישום מסקנות ועדת טרכטנברג בכל הנוגע לתחבורה הציבורית. משרד התחבורה, מקדם מזה שלוש שנים מהפכה בתחבורה הציבורית, בכל רחבי הארץ שנועדה לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית ולגרום לציבור להעדיף את השימוש באוטובוסים ורכבות על פני הרכב הפרטי. כ- 60% עד 70% מתקציב התשתיות של משרד התחבורה העומד כיום על יותר מ- 10 מיליארד שקלים, מושקע בפרויקטים הקשורים לתחבורה ציבורית. בשנים הקרובות צפויה המדינה להשקיע מיליארדי שקלים נוספים לקידום התחבורה הציבורית. מהפכת התחבורה הציבורית עשויה לראשונה לשנות את הרגלי הנסיעה של הציבור הרחב בכל רחבי הארץ והראיה היא כי מהפכת התחבורה הציבורית שבוצעה בגוש דן לפני כשנה בלמה את הירידה המתמדת בשימוש בתחבורה הציבורית ורשמה לראשונה מזה עשור עלייה במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. בגוש דן מוקם בימים אלה מערך רכבות קלות שיכלול קווים עילאיים ותת קרקעיים, עם חיבור מידי לאוטובוסים רבי קיבולת.
הפעלת הרכבת הקלה בירושלים ושדרוג מערך התנועה באמצעות קווים מהירים ורבי קיבולת הצליחו להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית באופן משמעותי וכיום מספר המשתמשים ברכבת הקלה בלבד מגיע לכ- 100 אלף נוסעים ביום ומספר הנוסעים הולך וגדל מיום ליום. במטרופולין חיפה תחל לפעול בקרוב המטרונית שאמורה לשרת מדי יום מאות אלפי נוסעים באמצעות מסלולים מיוחדים, אוטובוסים חדשים ותחנות ייעודיות לאורך חיפה והקריות. באזור השרון מוקמת בימים אלה רשת הסעים מתקדמת של קווי BRT, החוצה את הערים כפר סבא, רעננה והרצליה ומקשרת אותן עם תל אביב. במקביל, מקודמים קווי BRT באזורים נוספים בארץ בנתניה, נס ציונה, רחובות, ירושלים ועוד. כמו כן בוצעו שיפורים רבים בתחבורה הציבורית הכוללים בין השאר, הצבת מאות תחנות חדשות בכל רחבי הארץ, שילוט אלקטרוני חכם המיידע את הנוסעים בזמן אמת על זמני ההגעה של האוטובוס. עד כה הותקנו 850 מסכים אלקטרוניים ובמהלך שלוש השנים הבאות יותקנו כ- 3000 נוספים".
בהמשך כותבים נציגי המשרד כי "בנוסף לכך הונהג כרטיס חכם בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ, נפתחו עשרות קווים חדשים בכל רחבי הארץ כולל בישובים הלא יהודיים, נרכשו מאות אוטובוסים חדשים, הוגברו התדירויות, קוצרו זמני הנסיעה, והונהגו תעריפי נסיעה מוזלים בכל הארץ ובכללם גם לתושבי הפריפריה ולסטודנטים. בקרוב יוחל בהתקנת "קורא כרטיסים", מחוץ לאוטובוסים, בכל הקווים עירוניים בארץ שיאפשרו לנוסעים "לדלג" על הנהג ולעלות לאוטובוס מהדלת האחורית בדומה לנהוג באירופה ובכך יתאפשר לקצר את זמני ההגעה של האוטובוסים ליעדים. באשר לנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ), משרד התחבורה, מקדם את הקמתם של נת"צים בכל רחבי הארץ, אולם יש להדגיש כי האכיפה בנת"צים הינה באחריותה הבלעדית של משטרת ישראל. למרות זאת משרד התחבורה סייע בשנים האחרונות למשטרה, והקצה לאגף התנועה מיליוני שקלים במטרה לקדם את האכיפה בנת"צים. זאת ועוד, במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2013, נכללת הצעת החלטה של משרדי התחבורה והאוצר, המסמיכה פקחים עירוניים ברשויות המקומיות לרשום דוחות לנהגים שתועדו במצלמות אכיפה אוטומטיות כשהם נוסעים בנתיב התחבורה הציבורית (נת"צים) בניגוד לחוק. הצעת ההחלטה מסמיכה את הרשויות המקומיות להציב, לתפעל ולתחזק מצלמות אכיפה אוטומטיות, בנתיבי התחבורה הציבורית, שיתעדו נהגי רכב פרטי או כלי רכב אחרים הנוסעים בנת"צים בניגוד לחוק. באשר למיקום תחנות הרכבת. כל תחנות הרכבת נבנות כיום בתוך הערים או בסמוך אליהן. בעבר הוקמו מספר תחנות מחוץ לריכוזי אוכלוסייה מסיבות היסטוריות או בשל חוסר יכולתה של המסילה להיכנס לתוך הערים, אולם כיום כל התחנות ללא יוצא מן הכלל נבנות כאמור בתוך הערים או בסמוך אליהן. יצויין כי משרד התחבורה מקדם כיום תוכנית מקיפה לשיפור האינטגרציה בין התחבורה הציבורית לרכבת, במסגרת זאת פועלים קווים מזינים אל תחנות הרכבת ומהן, בכל הישובים בארץ".
שלום אדוני השר !
אני תושב פשוט החיי במדינת ישראל ונראה לי ולעוד תושבים במדינתינו הקטנה שאתם בממשלה מנסים למלא את החורים בתקציבים שלכם על ידי אותם אנשים שנוסעים על כבישי מדינת ישראל .אני אישית יש לי יותר מרישיון אחד ואני נוסע על לפחות 3 סוגי כלי רכב שונים שבינהם אוטו פרטי ואפנוע כבד .רב הזמן אני שם לב שהשוטרים במקום להתמקד בעבירות התנועה שהוכיחו שגורמות לתאונות מתעסקים בעבירות הזניחות בעיקר המהירות .אדוני השר במקום להגדיל את מס השוטרים שמסיירים וגובים עוד מס מהנהגים של מדינת ישראל אולי במקום זאת תעשו הסברות בנוגע לבטיחות בדרכים שאני יצא לי לא פעם שכמאט נכנסתי לתאונה בגלל נהג בפחיות שימורים שמתעסקים עם בסלולר או שהחליט לחתוך בלי לבדוק את המראות . אז המהירות כרגע זה לא הנגע הכי גדול של נהגי ישראל זו ההסברה והאכיפה של שאר העבירות .אז אני מבקש בכל לשון בקשה תבדקו את סדר העדיפויות שלכם .
לכבוד
שר מתחבורה והבטיחות בדרכים
מר ישראל כץ
שלום רב
הנדון : מניעת תאונות דרכים
ביטול תאונות דרכים לא קשה לביצוע מכוון שמערכת דומה עובדת כיום במגזר החקלאי . המערכת החקלאית אפילו מורכבת יותר מזו הנחוצה לתעבורה . ולכן ניתן להפעיל את המערכת התחבורתית במיידי . אני מדבר על שימוש ב- Precision Farming לצורך Precision Traffic . בחינה מתמטית של המעבר מעלה כי התעבורה המדויקת מורכבת פחות מזו של החקלאות המדויקת מתוך הכלל הידוע כי במשטח יש אין סוף קווים . והרי חקלאות עוסקת בשטחים ותעבורה במסלולים או קוים . מערכת התעבורה המדויקת מחנכת ומחדיר תרבות נהיגה . מערכת התעבורה המדויקת תקצר את אורך זמני הלימוד לסדרי גודל של חודשים . צורת החינוך במערכת המוצעת היא בדומה להוספת מאות אלפי שוטרי תנועה . המערכת עובדת על בסיס חונכות אישית . לכל נהג סורר יוצמד "שוטר חונך" . השוטר יהיה כמובן שוטר ווירטואלי אבל יהיה בנוכחות מלאה . "אפקט האח הגדול" מטופל ביסודיות והשוטר הווירטואלי יופיע רק כאשר הנהג עובר עברה.
פרטיות האזרחים תשמר בקפדנות ולא ירשם ולא ישמר כל מידע הקשור לנהגים הנוהגים כחוק . יש לי הרגשה לא נעימה כי ניתן להציל מאות אנשים בשנה ולא מצילים .
לכך נלווים הפצועים באלפים וכן הפסדים כספיים ניכרים . כיום ניתן להפעיל מערכת מצומצמת בסדר גודל של עשרות רכבים להדגמת ייתכנות . כל הכלים קיימים ולא משתמשים בהם . המערכת תעזור לשוטרים בזיהוי עברייני תנועה ובכך תעזור באכיפת החוק והקטנת הפגיעות בנפש וברכוש . הנהגים יבינו עם הזמן כי לא ניתן להתחמק מידי החוק כאשר כל עברה תזוהה ותתועד. הבנה זו היא הדרך החינוכית בה ניתן לגרום לנהגים לא לבצע עברות ולהתנהל בכבישים על פי החוק והסדר המתאימים לתנאי הדרך .
Traffic Precision המבוסס על Precision Farming נותן פתרון הכולל את כל התחומים בנהיגה והחשוב ביותר הוא חנוך הנהגים . Precision Traffic משמש מדריך נהיגה , מלווה נהיגה , חונך נהיגה , שוטר ושופט . הדו"ח נישלח ישירות לנהג על פי הכתובת הרשומה במשרד התחבורה . לצערנו על מנת לשמור מרחק לא מספיקה התרעה , הנהג חייב להאט ולהגדיל את המרחק מהרכב מלפנים . שמירה על מרחק מתאים מותנת ברצון הנהג , בלשון אחרת חינוך . אין הרתעה ללא ענישה . אני מוכן להתייצב בכל מקום ובפני כל פורום על מנת להסביר את המערכת המוצעת ולענות על שאלות, ככל שאדרש.
שלום אדוני השר !
אני תושב פשוט החיי במדינת ישראל ונראה לי ולעוד תושבים במדינתינו הקטנה שאתם בממשלה מנסים למלא את החורים בתקציבים שלכם על ידי אותם אנשים שנוסעים על כבישי מדינת ישראל .אני אישית יש לי יותר מרישיון אחד ואני נוסע על לפחות 3 סוגי כלי רכב שונים שבינהם אוטו פרטי ואפנוע כבד .רב הזמן אני שם לב שהשוטרים במקום להתמקד בעבירות התנועה שהוכיחו שגורמות לתאונות מתעסקים בעבירות הזניחות בעיקר המהירות .אדוני השר במקום להגדיל את מס השוטרים שמסיירים וגובים עוד מס מהנהגים של מדינת ישראל אולי במקום זאת תעשו הסברות בנוגע לבטיחות בדרכים שאני יצא לי לא פעם שכמאט נכנסתי לתאונה בגלל נהג בפחיות שימורים שמתעסקים עם בסלולר או שהחליט לחתוך בלי לבדוק את המראות . אז המהירות כרגע זה לא הנגע הכי גדול של נהגי ישראל זו ההסברה והאכיפה של שאר העבירות .אז אני מבקש בכל לשון בקשה תבדקו את סדר העדיפויות שלכם .
לכבוד
שר מתחבורה והבטיחות בדרכים
מר ישראל כץ
שלום רב
הנדון : מניעת תאונות דרכים
ביטול תאונות דרכים לא קשה לביצוע מכוון שמערכת דומה עובדת כיום במגזר החקלאי . המערכת החקלאית אפילו מורכבת יותר מזו הנחוצה לתעבורה . ולכן ניתן להפעיל את המערכת התחבורתית במיידי . אני מדבר על שימוש ב- Precision Farming לצורך Precision Traffic . בחינה מתמטית של המעבר מעלה כי התעבורה המדויקת מורכבת פחות מזו של החקלאות המדויקת מתוך הכלל הידוע כי במשטח יש אין סוף קווים . והרי חקלאות עוסקת בשטחים ותעבורה במסלולים או קוים . מערכת התעבורה המדויקת מחנכת ומחדיר תרבות נהיגה . מערכת התעבורה המדויקת תקצר את אורך זמני הלימוד לסדרי גודל של חודשים . צורת החינוך במערכת המוצעת היא בדומה להוספת מאות אלפי שוטרי תנועה . המערכת עובדת על בסיס חונכות אישית . לכל נהג סורר יוצמד "שוטר חונך" . השוטר יהיה כמובן שוטר ווירטואלי אבל יהיה בנוכחות מלאה . "אפקט האח הגדול" מטופל ביסודיות והשוטר הווירטואלי יופיע רק כאשר הנהג עובר עברה.
פרטיות האזרחים תשמר בקפדנות ולא ירשם ולא ישמר כל מידע הקשור לנהגים הנוהגים כחוק . יש לי הרגשה לא נעימה כי ניתן להציל מאות אנשים בשנה ולא מצילים .
לכך נלווים הפצועים באלפים וכן הפסדים כספיים ניכרים . כיום ניתן להפעיל מערכת מצומצמת בסדר גודל של עשרות רכבים להדגמת ייתכנות . כל הכלים קיימים ולא משתמשים בהם . המערכת תעזור לשוטרים בזיהוי עברייני תנועה ובכך תעזור באכיפת החוק והקטנת הפגיעות בנפש וברכוש . הנהגים יבינו עם הזמן כי לא ניתן להתחמק מידי החוק כאשר כל עברה תזוהה ותתועד. הבנה זו היא הדרך החינוכית בה ניתן לגרום לנהגים לא לבצע עברות ולהתנהל בכבישים על פי החוק והסדר המתאימים לתנאי הדרך .
Traffic Precision המבוסס על Precision Farming נותן פתרון הכולל את כל התחומים בנהיגה והחשוב ביותר הוא חנוך הנהגים . Precision Traffic משמש מדריך נהיגה , מלווה נהיגה , חונך נהיגה , שוטר ושופט . הדו"ח נישלח ישירות לנהג על פי הכתובת הרשומה במשרד התחבורה . לצערנו על מנת לשמור מרחק לא מספיקה התרעה , הנהג חייב להאט ולהגדיל את המרחק מהרכב מלפנים . שמירה על מרחק מתאים מותנת ברצון הנהג , בלשון אחרת חינוך . אין הרתעה ללא ענישה . אני מוכן להתייצב בכל מקום ובפני כל פורום על מנת להסביר את המערכת המוצעת ולענות על שאלות, ככל שאדרש.
תודתי נתונה מראש על כל עזרה בקידום הנושא .
כתובתי : ת. ד. 75 תמרת 36576 .
נייד : 6241523 – 050
בברכה
אלחנן שוחט