דו"ח שהוכן על ידי ד"ר ברכה חלף עבור משרד האנרגיה קבע כי מסקנות ועדת צמח לא כללו תחשיב נכון באשר לצרכי המשק הישראלי בכל הקשור לשימוש גז טבעי בתחבורה
דו"ח משרד האנרגיה: ועדת צמח לא התחשבה בצרכי הגז הטבעי לתחבורה
דו"ח שהוכן במשרד האנרגיה בכדי לבחון יתרונות של שימוש בגז טבעי לתחבורה, מראה כי ועדת צמח הייתה רחוקה מלדייק בעתודות הגז שביקשה לשמר לטובת המשק המקומי. מחשיפת "דה מרקר" הבוקר עולה כי בעוד שמסקנות ועדת צמח קבעו כי יש לשמר בתחומי ישראל סכום של 50 BCM בלבד לצרכי תחבורה, הרי שמסקנות הדו"ח שנכתב על ידי ד"ר ברכה חלף (הכפופה למנכ"ל משרד האנרגיה), העלה חישוב אחר לחלוטין.
על פי מסקנותיה של חלף, צרכי המשק מגז טבעי לתחבורה יגיעו עד שנת 2040 לכמויות של 120 BCM. בחישוביה של חלף הוכנסו תחשיבים שביקשו לבחון התייעלות במשק הדלקים האלטרנטיביים לתחבורה מבוססי גז טבעי. בתוך כך נכללו תחומי הגפ"מ (CNG), המתאנול (דלק אלכוהולי הנמהל בבנזין) ן-GTL (גז טבעי המשמש ליצרת דלק ובנזין על ידי סינתזה כימית).
במהלך הדו"ח מפורטים יתרונות המעבר לגז טבעי בתחום התחבורה כאשר במצטבר ניכר כי מעבר לשימוש בגז בשוק התחבורה יוכל לחסוך למדינה סכום של 2.92 מיליארד שקל מדי שנה. מעבר לכך, גם עלויות התדלוק, שכידוע הגיעו לגבהים חדשים בתקופה האחרונה, היו יכולים להיות מוזלים משמעותית.
יצויין בזאת כי מזה זמן נשמעים קולות הקוראים למדינה לצמצם את עתודות הגז לייצוא ולהשאיר חלקים גדולים יותר לצרכי המשק המקומי, בין השאר לטובת תחליפי דלק לתחבורה. התאחדות התעשיינים, לדוגמא, קראה זה מכבר לחשב מחדש את כמויות הגז שיש לייעד לתעשייה ולתחבורה. לטענת גורמים בהתאחדות, המספרים שציינו במסקנות ועדת צמח לא ריאליות לדרישות התעשייה וכך גם לגבי התחבורה.
גם המשרד להגנת הסביבה הביע את מורת רוחו בפומבי כנגד מסקנות הדו"ח והוציא חוות דעת נגדית שקבעה כי המסקנות מרחיקות לכת ואינן סבירות ביחס לצרכי המשק הישראלי בעתיד הקרוב והרחוק גם יחד.
מסקנות ועדת צמח הוגשו לראש הממשלה לפני כחודשיים אך נכון לעכשיו לא הועברו לאישור הממשלה. גורמים במשרד האנרגיה לא ידעו לומר מתי יאושרו המסקנות אך נראה כי העובדה שהכנסת נכנסה לזמן בחירות, עלול לעכב את אישור מסקנות הועדה.
נא לדייק – CNG הוא גז טבעי דחוס, זהו אינו גפ"מ – גז פחמימני מעובה (LGP) שהוא למעשה תזקיק נפט נוסף! רכבי CNG עדיפים משמעותית על רכבי גפ"מ בכל הנוגע לחיסכון כספי, חיסכון בפליטות ומשמעויות בטיחותיות