בניגוד להמלצות ועדת צמח: מועצת תחליפי הנפט במשרד האנרגיה מבקשת לשמר פי 2 וחצי של עתודות גז לטובת שימושי תחבורה
משרד האנרגיה במחלוקת פנימית: כמה גז לשמור עבור תחליפי נפט לתחבורה
המנהלת לקידום תחליפי נפט מבוססי גז טבעי במשרד האנרגיה והמים מפרסמת את הדוח המסכם של סקר היתכנות להטמעת תחליפי נפט מבוססי גז טבעי לתחבורה בהיבטים כלכליים, הנדסיים, ורגולטורים.
אל הדו"ח מצורפת המלצה ברורה לשמירה של עתודות גז בסך של 100 מיליארד מ"ק לטובת שימושי תחבורה. המדובר בסכום הכפול פי שתיים וחצי מזה שהעניקה ועדת צמח לטובת תחום התחבורה. על פי המלצות הועדה, נושא הגז לתחבורה נמצא בתחילת דרכו ולכן המליצו נציגיה לשמור על 40 מיליארד מ"ק בלבד עד לשנת 2040. כעת, מתברר, נציגי משרד האנרגיה חלוקים בדעתם ומבהירים כי ההערכות המוקדמות של ועדת צמח לא היו מדויקות.
מלבד המלצות לשמירה על עתודות הגז לטובת תחום התחבורה, הדו"ח כולל ניתוח כלכלי מקיף לשרשראות האספקה של תחליפי הנפט הבאים: CNG, מתנול, ו- GTL, ובחינה השוואתית של המשמעויות המשקיות לשילובם בסקטור התחבורה. מטרת העבודה הייתה לזהות את הפלטפורמות העדיפות ליישום תחליפי הנפט בסקטור תחבורת הכביש בישראל, ובניית כלים להערכה השוואתית של אמצעי מדיניות אפשריים. הדו"ח נותן מתווה והמלצות ראשוניות לצעדי מדיניות אפשריים הנגזרים מתוצאות הניתוח הכלכלי.
לדברי אנשי המקצוע במנהלת, כחלק בלתי נפרד מעבודה זו, יפותחו בקרוב, ויעלו לאתר המשרד, מחשבונים עבור כל אחד מתחליפי הדלק הנבחנים, המאפשרים בחינת השפעת פרמטרים שונים לאורך מחזור החיים של הדלקים, וגזירת המשמעויות של הפלטפורמות השונות.
הפיתרון דלק לתחבורה בתחליפי גז הוא כלכלי ומומלץ(לפי שעה, המחירים משתנים) אך יש לבחון גם את העליה ברמת זיהום האויר במהלך השינוי.