ועדת צמח הבהירה כי היא עתידה לשמור על צרכי המשק המקומי ובכלל זה את צרכי התעשייה אך בהתאחדות התעשיינים חושבים אחרת וטוענים ש-25 שנים הם לא אופק מספק
התאחדות התעשיינים נגד ועדת צמח "אין כדאיות להסבה לגז טבעי"
אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים
התאחדות התעשיינים יוצאת נגד מסקנות ועדת צמח ומבהירה כי אספקת גז של 25 שנים עבור משק התעשייה המקומי אינה כדאית כלכלית לביצוע הסבה. ההתאחדות, המייצגת את ענפי התעשייה השונים ואת צרכי האנרגיה שלה, מגיבה לראשונה למסקנות ועדת צמח שפורסמו ביום רביעי האחרון. כזכור, מסקנות הועדה קבעו כי יותר לייצא עד 75% מעתודות הגז של "תמר" ו"לוויתן" וכי צרכי המשק הישראלי חושבו למשך 25 שנים. כמו כן אמר מנכ"ל משרד האנרגיה והמים ויו"ר הועדה שאול צמח בתדרוך העיתונאים שלפני הגשת המסקנות כי בחישוב העתודות לצרכי המשק המקומי נכללו גם מפעלי תעשייה ופסי ייצור.
גורם בכיר בהתאחדות מסר הבוקר ל"תשתיות" כי במהלך השבועות הקרובים יפורסם דו"ח מקיף שיכלול את סיבות ההתנגדות המפורטות למסקנות הועדה. עם זאת, אותו גורם סיפר כי בהתאחדות לא רואים עין בעין את צרכי המשק כפי שהוכרזו על ידי יו"ר הועדה. בעוד שמסקנות הועדה קבעו כי לא ייוצא גז בטרם התקבלו עתודות הגז המתבקשות במשק המקומי הרי שבהתאחדות מביעים סקפטיות ומבהירים כי מדינות שיובטח להם עתודות גז בכמויות מסוימות לא יתעניינו בצרכי המשק הישראלי. בשל כך, עלולות חברות הגז ובהן המדינה וצרכיה להתקפל אל מול התחייבויות בינלאומיות.
"אנחנו לא עומדים מאחורי המסקנות של ועדת צמח" אמר הבכיר "טווח של 25 שנים הוא קצר מדי בשביל מפעלי תעשייה. עד שיש פעם אחת היסטורית בה המדינה יכולה להנות מגז טבעי, מגבילים את זה לתקופה שלא נותנת אופק כלכלי לאף מפעל גדול. נקודה נוספת היא שאף אחד לא יודע באמת מהן עתודות הגז. גם אם המדינה מתחייבת להספק של גז מקומי למשק לפני תחילת הייצוא, היא לא תוכל לעמוד מול גורם או מדינה שהובטח לה כמויות מסוימות ולבטל ברגע האחרון".
בתוך כך שלחה ההתאחדות מסמך מפורט לרשות הגז בו היא מבקשת להבהיר את צרכי המשק ביחס לקיבולת הצינור שיוביל גז ממאגר "תמר" לישראל. במכתב שחתום על ידי מנכ"ל ההתאחדות, אמיר חייק, נכתב כי "חוסר הודאות באשר לזמינות הגז, משליך ישירות על הנכונות של המפעלים להתקשר עם חברות החלוקה ולהתחיל בתהליכי ההסבה. המפעל לא יסתכן בהשקעה של מיליוני ₪ ומשאבי ניהול רבים בפרויקט שכלל לא ברור האם יניב את הפירות מייד בסיומו. לפיכך, חוסר הודאות עצמה באשר לזמינות הגז, מהווה גורם נוסף המעכב את התפתחות משק הגז".
נכון לעכשיו, כמות הגז שתעבור דרך הצינור של תמר תגיע כמעט במלואה (כ-95%) לחברת החשמל. 5% הנופים יופנו למפעלי הענק של בז"ן וחברות ייצור חשמל פרטיות נוספות. בשל לחץ שהופעל על משרד האנרגיה התקבלה החלטה להוציא למכרז את עתודות הגז שיגיעו מ"תמר" כדי שגם מפעלי תעשייה נוספים יוכלו להנות ממנו. בהתאחדות מודעים לכך שמי שתשלם את המחיר היא חברת החשמל אך מבהירים כי בעוד שהתשלום שלנו כצרכנים של חח"י עלול לעלול עד 0.7 אחוז, הרי שבמפעלי התעשייה ההפסדים עלולים לנוע בין 10%-20%.
בהמשך המכתב מצין חייק כי הוא מבקש מרשות הגז להבהיר כיצד היא עתידה להתמודד עם טענות של בעלי המאגר אם וכאשר אלו יטענו כי אין ביכולתם לספק את צרכי המשק (התעשייתי) וזאת בשל בעיית הקיבולת בצינור. כמו כן מתבקשת הרשות לבחון מחדש את היקפי הגז שיופנו למפעלים קטנים שכן בשלב זה נראה כי המספרים קטנים מדי ביחס לדרישה בפועל. בסיום המסמך יוצאת ההתאחדות כנגד מדיניות ה-First come – first served שעתידה להעניק יתרון למי שנרשם ראשון בקבלת הגז. "יש בכך מן הסתירה לעיקרון השוויוניות, אותו הרשות משלבת כחוט השני בהחלטתה. ברור הרצון להאיץ בצרכנים להתקשר, אך יש להתחשב גם במגבלות שונות שעיכבו או מעכבות עדיין את הצרכנים בתהליך ההתקשרות, ההתחברות וההסבה. כך שהסדרה על בסיס עיקרון זה, עלולה לפגוע בהם שלא בצדק".